همشهری آنلاین: هنرمند عکاس، کوین ابوش پرتره‌ای ساده که از یک سیب‌زمینی گرفته‌بود را به قیمت ۱.۰۸ میلیون دلار به فروش رسانده‌است.

سیب‌زمینی

براساس گزارش cnn، پرتره سيب‌زميني #345 پرتره‌اي ساده از يك سيب‌زميني ايرلندي است كه يك تاجر اروپايي آن را در خانه ابوش ديده و به قيمت 1.08 ميليون دلار خريداري كرد.

پرتره

اين عكاس 46 ساله ايرلندي كه معمولا براي ثبت پرتره افراد مشهور 500 هزار دلار دريافت مي‌كند، اوايل ماه ژانويه اعلام كرد پرتره سيب‌زميني‌اش گران‌قيمت‌ترين اثري بوده كه تاكنون به فروش رسانده‌است.

وي در سال 2010 سه نسخه از اين سيب‌زميني كه اكنون بسيار مشهور شده‌است را چاپ كرد كه يكي از آنها را در مجموعه شخصي‌اش نگهداري كرد، ديگري را به موزه‌اي در صربستان اهدا كرد و نسخه سوم را نيز به فروش رساند.

وي دليل ثبت پرتره از يك سيب‌زميني را مشاهده مشتركاتي ميان صورت انسان و سيب‌زميني مي‌داند. به گفته وي زندگي يك سيب‌زميني بسيار خشن و سرنوشت آن مشخص است. از اين رو از اين غده گياهي به نيابت از انسان براي انجام مطالعات هستي‌شناسانه از تجربيات انساني استفاده كردم.

ابوش مشتريان مشهوري از ميان هنرپيشه‌ها و غول‌هاي فناوري جهان دارد. وي همچنين پرتره ملاله يوسف‌زي برنده نوبل صلح و آنگ‌سانگ سو‌كي را نيز ثبت كرده و براي ايجاد مجموعه چهره‌هايش در سال 2011 با مديران ارشد شركت‌هاي فناوري از جمله جيمي‌ولز بنيانگذار ويكي‌پديا همكاري كرده‌است.

درصورتي كه قيمت پرتره سيب‌زميني ابوش به تاييد برسد،‌اين عكس پانزدهمين عكس گران‌قيمت در جهان خواهد شد. ركورد‌دار كنوني گران‌قيمت‌ترين عكس جهان اثري به نام Rhein II از آندرياس گورسكي است كه در سال 2011 به قيمت 4.3 ميليون دلار به فروش رسيد.

کد خبر 323326

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha