همشهری آنلاین: طی تحقیق صورت گرفته در دانشگاه تهران استفاده از بام سبز قادر خواهد بود از خسارت میلیاردی آلودگی هوا در کلان‌شهرها به خصوص شهر تهران جلوگیری کند.

توسعه بام‌های سبز راه‌حل آلودگی هوای تهران

به گزارش مهر، امیرحسین سادات‌رضوی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران در طرح تحقیقاتی به سرپرستی محسن میرمحمدی به موضوع ارزیابی زیست‌محیطی جزایر گرمایی در تهران پرداخته است که در این تحقیق استفاده گسترده از بام سبز روشی برای جلوگیری از فشردگی آلودگی هوا معرفی شد.

در این تحقیق آمده است با توسعه بام‌های سبز قادر خواهیم بود سالانه از خسارت ۶۵۰ میلیارد ریالی آلودگی هوای شهرهای بزرگ جلوگیری کنیم.

طبق این پژوهش جزیره گرمایی، سطحی از شهر است که به میزان قابل توجهی از مناطق اطراف گرم‌تر است و علت اصلی تشکیل جزایر گرمایی شهری، تغییر سطح زمین در اثر توسعه نامتوازن شهر است. بام سبز نیز به بامی گفته می‌شود که مقدار یا تمامی آن، با پوشش گیاهی و خاک مناسب برای کشت گیاه پوشانده شده باشد.

بر اساس این تحقیق، سبزپوش ‌کردن بام‌ها نیازمند گیاهانی است که به دقت انتخاب شده باشند تا در برابر محیط خشن پشت‌بام و در شرایط کم‌آبی و بی‌آبی، عوامل اقلیمی، یخ‌زدگی، نسیم، خشکی و غیره مقاومت کنند.

طبق نتایج به دست آمده از این تحقیق باید نوع گیاهان انتخابی برای بام سبز متناسب با نوع آب و هوا و شرایط اقلیمی شهر تهران باشد و در مجموع بام سبز باید اوج هماهنگی را با محیط خود ایجاد کند.

کد خبر 323306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha