همشهری آنلاین: دولت لهستان پس از سه ماه روی کار آمدن با چالش‌هایی از سوی مخالفان روبروست. تظاهرات هزاران لهستانی در شنبه ۲۳ ژانویه در ورشو و ده‌ها شهر دیگر، بزرگترین گردهمآیی مخالفان علیه سیاست‌های دولت بیتا زیدلو به شمار می‌آید.

European Commission

این تظاهرات گسترده در حالی روی داد که کمیسیون اروپا چهارشنبه ۱۳ ژانویه اعلام کرده بود درباره دموکراتیک بودن قوانین دولت لهستان تحقیق می‌کند.

در همین حال نخست وزیر لهستان سه شنبه ۱۹ ژانویه در جلسه عمومی پارلمان اروپا حاضر شد تا از قانونی بودن سیاست‌های دولتش دفاع کند. در این جلسه سخنان وی از سوی گروه‌های راست افراطی مورد تایید و تشویق قرار گرفت.

سخنگوی رییس جمهوری لهستان با ابراز امیدواری از متوقف شدن تحقیقات کمیسیون اروپا گفته است: ما یک چالش آشکار با کمیسیون اروپا داریم. دولت لهستان برای گفتگو آمادگی دارد. دولت می‌خواهد تا درباره تمامی موارد مورد اختلاف با کمیسیون اروپا که آنها را به درستی متوجه نشده گفتگو کند.

در هفته‌های گذشته پارلمان این کشور که اکثریت آن در دست حزب حاکم است قوانینی را درباره انتخاب قضات دادگاه قانون اساسی و ریاست رادیو و تلویزیون ملی این کشور به تصویب رساند.

برنامه دولت برای دسترسی دستگاه‌های اطلاعاتی و نیروهای امنیتی به محتوای پیامها و داده‌های اینترنتی افراد بدون نیاز به اجازه قاضی یکی دیگر از موارد مورد اعتراض گردهمآیی روز شنبه در لهستان بود.

یاروسلاو کازینسکی رهبر حزب حاکم «قانون و عدالت» گرچه هیچ مسئولیت اجرایی در دولت ندارد ولی در پشت پرده از نفوذ بالایی برخوردار است. او گفته است که الگوی وی ویکتور اوربان نخست وزیر راستگرای مجارستان است. ویکتور اوربان در کشور خود از سوی مدافعان دموکراسی مورد انتقاد قرار دارد.

گابور کوواچ خبرنگار یورونیوز در ورشو می‌گوید: تحلیلگران هرچه بیشتر بر وجود محور لهستان-مجارستان در اروپا با هدف مقابله با بروکسل تاکید دارند. نشان دادن مشخصه این محور دشوار نیست. وزیر امور خارجه لهستان به تازگی گفته کشورش نیازی به چند فرهنگی اروپا که به دوچرخه سواران و گیاه خواران طرفدار انرژی تجدید پذیر خلاصه می‌شود نیازی ندارد.

کد خبر 323194

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha