چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱
۰ نفر

حمیدرضا آصفی: سفر دکتر روحانی به ایتالیا چه در رم و چه در واتیکان با عقد قراردادهای گوناگون توسط هیأت همراه و همچنین انجام یک مصاحبه مطبوعاتی که در نوع خود بسیار جذاب بود همراه شد؛ مصاحبه‌ای که در آن پاسخ‌های مناسب به‌ویژه به مسئولان سعودی داده شد.

اين سفر با استقبال كم‌نظير و برخورد بسيار مناسب دولتمردان ايتاليايي همراه بود كه با بازتاب بسيار گسترده‌اي در سطح ايتاليا و اروپا مواجه شد.رئيس جمهور كشورمان سپس عازم فرانسه شد تا روابط سنتي و ديرپاي دو كشور پس از يك وقفه طولاني از سرگرفته شود. اگر چه اروپا شريك سنتي و قديمي جمهوري اسلامي ايران است اما در اين ميان فرانسه سابقه بيشتري دارد. به‌طور مثال نخستين دانشجويان ايراني كه براي ادامه تحصيل به خارج از كشور اعزام شدند، براي تحصيل به پاريس و فرانسه رفتند. بايد اذعان كرد كه روابط فرهنگي گسترده ميان ما پشتوانه گرانسنگي براي احياي روابط همه‌جانبه ميان دو كشور است.

اگرچه در طول چند سال گذشته و به‌خصوص حين مذاكرات برجام، فرانسويان در برخي مواقع با بداخلاقي و كج‌سليقگي با ايران برخورد كردند اما دعوت از رئيس‌جمهور كشورمان را بايد در چارچوب يك نگاه واقع‌بينانه از فرانسه و تلاش جبران مافات تفسيركرد. روابط اقتصادي دوكشور پيش‌تر در برخي سال‌ها بالغ بر 4ميليارد دلار ارزيابي مي‌شد كه متأسفانه به‌دليل تحريم‌هاي ظالمانه اين روابط به سطح نازلي كاهش پيدا كرد.

ديروز روزنامه لوموند در صفحه اول خود نوشت: «آقاي روحاني به اروپا خوش آمديد». اين تيتر نشان مي‌دهد كه اروپا براي اين سفر حساب ويژه‌اي باز كرده است. علاوه بر فرانسه و ايتاليا كه افتخار ميزباني كشورمان را داشتند ساير كشور‌هاي اروپايي نيز مايلند نسبت به ترميم روابط آسيب ديده گذشته اقدام كنند. توجه مطبوعات اروپايي تنها به‌دليل اهميت ابعاد اقتصادي سفر نيست. در اين ميان فرانسوي‌ها بيش از ديگران مايل به استفاده از ظرفيت‌هاي گسترده سياسي و فرهنگي كشورمان هستند.

فرانسه از ديرباز و از زمان «دوگول» به استمرار روابط خارجي با كشورها و فا صله گرفتن از سياست‌هاي آمريكا اشتهار داشته است. حضور فرانسه در خاورميانه ناشي از همين رويكرد است. از اين‌رو با توجه به تحولات خاورميانه به‌خصوص آنچه در سوريه و فلسطين مي‌گذرد، ظرفيت‌هاي دو كشور براي تبادل نظر و رايزني و مذاكره بسيار گسترده‌تر از وضعيت فعلي است.

گذشته از آن، موضوعات پراهميتي مانند مقابله با تروريست و با همكاري در اين زمينه و همچنين نگراني‌هاي مشترك ديگري ازجمله موضوع مبارزه با مواد‌مخدر از ديگر سطوح علاقه يكديگر است. حضور انبوه ايرانيان فرهيخته كه داراي جايگاه والايي در فرانسه هستند كمك كرده است كه ايران و ايراني براي فرانسويان بسيار شناخته‌شده باشند. اين سفر بدون ترديد پشتوانه و حمايتي براي انبوه ايرانيان مقيم در آن كشور است.

گذشته از ابعاد سياسي، گسترش همكاري‌هاي اقتصادي يكي از موضوعات مورد توجه دو طرف است كه در دستور كار اين سفر قرار دارد.حضور فرانسه در صنعت نفت، انرژي، هواپيما و خودرو از مهم‌ترين زمينه‌هاي همكاري است. از ياد نبريم وقتي به‌دليل تحريم نفتي ايران و پا پس كشيدن شركت نفتي كونكو از آمريكا ايران با يك نگراني مواجه شد، توتال با يك اقدام هوشمندانه جايگزين اين شركت نفتي آمريكايي شد و تقريبا از همان زمان تحريم نفتي آمريكا دچار چالش جدي شد و اين همان فاصله گرفتن فرانسوي‌ها از سياست‌هاي آمريكايي‌ها را به خوبي نشان مي‌دهد.

انتظار مي‌رود كه اين سفر كمك قابل‌توجهي به افزايش همكاري‌هاي اقتصادي به‌خصوص در صنعت و امور زيربنايي كند و همچنين منجربه افزايش صادرات نفتي و كالاهاي نفتي از ايران به فرانسه و سرمايه‌گذاري و انتقال تكنولوژي از فرانسه به ايران شود.
همچنين موضوع سلامت و بهداشت مي‌تواند از زمينه‌هاي ديگر همكاري‌هاي مؤثر ميان دو كشور با وجود انستيتو پاستور در ايران كه سابقه طولاني دارد، باشد.

به هر حال سفر دكترروحاني برگ تازه‌اي از احياي روابط جمهوري اسلامي ايران با قاره اروپا به‌طور اعم و فرانسه به‌طور اخص ارزيابي مي‌شود.ظرفيت‌هاي بالقوه ميان دوكشور بسيار ممتاز و گسترده است كه استفاده از آن نه‌تنها در جهت منافع مردم دو كشور بلكه در خدمت صلح و امنيت جهاني نيز مي‌تواند باشد؛ ظرفيت‌هايي كه امروز را مي‌توان شروع بهره‌برداري از آن دانست و مي‌توان اميدوار بود اين روابط تا بهره‌برداري كامل از اين ظرفيت‌ها ادامه داشته باشد.

  • سفير اسبق ايران در فرانسه
کد خبر 323174

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha