حمیدرضا آصفی:سفر آقای حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه به عربستان پس از مدت‌ها حائز اهمیت فراوان است.

اين سفر از يك طرف همزمان با سفر آقاي ظريف به عراق پس از تشكيل دولت جديد در اين كشور و از سوي ديگر همزمان با اعلام مقامات سعودي براي همكاري با كشورهاي منطقه در مقابله با داعش صورت گرفته است. اين سفر بعد از اعزام سفير جديد ايران به عربستان سعودي صورت مي‌گيرد كه حاوي پيام روشني است. ملاقات با آقاي سعودالفيصل از اين سفر يك سفر كاربردي براي حل و فصل برخي مسائل به ذهن متبادر مي‌كند.

بدون شك رايزني مسئولان جمهوري اسلامي ايران با مسئولان بلندپايه سعودي و به‌خصوص سفر كنوني داراي نتايج فراوان دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي است. شرايط منطقه، روابط بين ايران و عربستان سعودي را در يك موقعيت ويژه همكاري قرار داده است. به‌نظر مي‌رسد تمهيدات لازم براي تنش‌زدايي ميان طرفين بيش از هر زمان ديگري ضروري است. بدون ترديد ايران و عربستان بيشترين تأثير را بر تغيير روند كنوني و تحولات منفي منطقه دارند. اگرچه رويكرد ايران و عربستان در منطقه متفاوت است اما امكان رسيدن به تفاهم نسبي وجود دارد.

جمهوري اسلامي ايران هيچ‌گاه نقش عربستان و جايگاه اين كشور را در منطقه ناديده نگرفته است. دولت كنوني نيز كه منادي اعتدال است بر ضرورت گسترش همكاري با همسايگان و به‌ويژه عربستان سعودي تأكيد كرده است. از ديگر سو عربستان نيز بايد نقش بي‌بديل جمهوري اسلامي ايران و نفوذ غيرقابل انكار آن را در كل منطقه بپذيرد و خود را با تحولات و شرايط كنوني منطقه و جهان تطبيق دهد و از روش‌هاي سنتي و سلبي پرهيز كرده و به رويكرد ايجابي توسل پيدا كند. سعودي‌ها به خوبي مي‌دانند كه بدون همكاري با جمهوري اسلامي ايران امكان موفقيت در هيچ‌يك از كشورهاي منطقه را ندارند.

از عربستان انتظار مي‌رود در مورد غزه مسئولانه‌تر عمل كند و خود را از مشاجره با گروه‌ها و احزاب مختلف در فلسطين خارج و به ياري مردم مظلوم اين سرزمين بشتابد. اگر عربستاني‌ها براي همكاري با كشورهاي منطقه براي مقابله با داعش دست دراز كرده‌اند بايد بدانند كه اين گروه خطري جدي براي منطقه و حتي عربستان سعودي كه آنها را نيز نگران كرده، هستند. اگرچه نمي‌توان فراموش كرد برخي نهادها و مؤسسات حاكميتي در عربستان متهم به حمايت از اين جريان تروريستي هستند.

سعودي‌ها بايد بيش از پيش مراقب باشند. آنچه به‌عنوان كلام آخر مي‌توان گفت اين است كه ايران و عربستان مي‌توانند مكمل نقش يكديگر در منطقه براي ايجاد ثبات و امنيت و همكاري ميان كشورهاي منطقه باشند. چنانچه عربستان به واقعيت‌هاي موجود آنچنان كه هست توجه نمايد، ايران و عربستان زمينه‌هاي مشترك همكاري و نگراني‌هاي مشتركي براي همكاري ويژه در منطقه دارند.

  • سخنگوي پيشين وزارت خارجه
کد خبر 270002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha