همشهری آنلاین: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به یکی از موثرترین عوامل آلودگی هوای پایتخت گفت: تاکسی‌های فرسوده در شهر تهران، روزانه ۲۴۰ تن آلاینده و انواع گازهای سمی تولید می‌کنند.

تاکسی‌های فرسوده در پایتخت روزانه ۲۴۰ تن آلاینده هوا تولید می‌کنند

به گزارش ایرنا، سید جعفر تشکری هاشمی روز دوشنبه در آئین رونمایی از ناوگان مدرن و پاک شرکت حمل و نقل کالا آمار تاکسی‌های فرسوده در شهر تهران را 20 هزار دستگاه عنوان کرد.

وی با اشاره به این که هر تاکسی در شهر تهران تقریبا 10 برابر میانگین یک ماشین شخصی در شهر تردد می‌کند افزود: بطور مثال اگر یک ماشین شخصی روزانه 30 کیلومتر در شهر تردد کند، یک تاکسی 300 کیلومتر پیمایش می‌کند.

تشکری گفت: اگر یک تاکسی فرسوده طبق اندازه‌گیری‌ها بطور متوسط 40 گرم در کیلومتر تولید آلاینده کند، روزانه 12 کیلوگرم تولید آلودگی می‌کند که این آلودگی را به ریه شهروندان تهرانی گسیل می‌شود.

معاون شهردار تهران با بیان این که خودروهایی با استاندارد یورو 5 به ازای هر کیلومتر 16/1 گرم تولید آلودگی می‌کنند تصریح کرد: تقریبا 35 الی 40 خودروی نسل جدید مساوی است با یک تاکسی فرسوده که در سطح شهر تهران در حال تردد است.

وی با اشاره به آمار خودروهای فرسوده شهر تهران گفت: شهر تهران حدود 100 هزار خودوری فرسوده دارد که 20 هزار خودرو مربوط به حوزه تاکسیرانی است.

معاون شهردار تهران خاطر نشان کرد: اگر خودروهای کاربراتوری نیز به این تعداد اضافه شود، حدود 400 هزار خودرو آلاینده درسطح شهر تهران به شدت سلامت شهروندان را به خطر انداخته‌اند.

تشکری هاشمی با بیان این که آرزوی من همیشه این بوده که فردی در حسرت سوار شدن به خودروی با کیفیت و مدرن نباشد افزود: در جامعه‌ای که سطح درآمد اغلب افراد پایین است و میزان بیکاری افزایش یافته با ورود خودروهای لوکس مدرن به ناوگان تاکسیرانی تهران دیگر هیچ فردی در حسرت استفاده از یک وسیله نقلیه مدرن به سر نخواهد برد.

میثم مظفر مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز در این مراسم گفت: مشکل آلودگی هوا مشکل بزرگ شهر تهران و همه کلان‌شهرهای دنیا است.

وی استفاده از خودروهای سوخت پاک (هیبریدی) که استاندارد آلایندگی یوروو5 دارند را تحول بزرگی در شهر دانست و افزود: ورود 10 هزار خودرو هیبریدی و مدرن در سه سال آینده برای شهر تهران پیش‌بینی شده است.

مظفر گفت: معتقدیم اگر فضای کالبدی خودرو تغییر پیدا کند؛ فرهنگ رفتاری تاکسیران نیز در کنار ارائه آموزش تغییر پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اعلام این خبر که به‌زوردی مرکز "کال سنتر" تاکسیرانی تاسیس خواهد شد عنوان کرد: با تولید و نصب برنامه نرم‌افزاری موبایلی در خودروهای مدرن و ویژه‌ای که در ناوگان تاکسیرانی وارد شده، دسترسی شهروندان به این خودروها را آسان می‌کند.

وی گفت: با نصب این برنامه نظام ارزشیابی و نظارت بر عملکرد رانندگان و مدیریت تقاضای سفر نیز به درستی انجام می‌شود.

مظفر تاکید کرد: بی‌شک ورود خوردوهای هیبریدی، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و افزایش راندمان افتصادی برای تاکسیران را به دنبال دارد.

ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم آلودگی هوا را یکی از دغدغه‌های شهر تهران عنوان و گفت: باید برای خروج از این بحران ائتلافی بوجود آوریم.

وی افزود: باید از تردد خودروهای پراید و پیکان که دارای آلودگی بوده و در شان مردم پایتخت نیست، جلوگیری کرد.

قناعتی با اشاره به روزهایی که آلودگی هوای تهران تشدید شده گفت: تعداد مرگ و میر بر حسب آماری ک بهشت زهرا (س) در این ایام داده بود 20 الی 30 نفر نسبت به روزهای عادی بیش‌تر شده بود.

سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز در این مراسم یادآور شد: شرایط اقتصادی و معیشتی بسیاری از مسائل و شرایط را به شهر تحمیل کرده است.

وی با اشاره به مسائل حوزه حمل و نقل و تعداد زیاد خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌ها افزود: به رغم سایر شهرهای دنیا، موتورسیکلت‌ها در شهر تهران وسیله‌ای برای امرار معاش افراد و جا به جایی مسافر و کالا شده است.

سردار حسینی با بیان این که شهر تهران، ورود خودروهای هیبریدی و مدرن به ناوگان حمل نقل عمومی تهران را سرآغازی برای نگاه منطقی و درست در مسائل مدیریت شهری در پایتخت عنوان کرد.

بر اساس این گزارش در این مراسم از 50 دستگاه خودروی تویوتا کمری و رنو فلوئنس دارای سیستم سوخت هیبریدی و پاک برای ورود به حوزه حمل و نقل عمومی رونمایی شد.

کد خبر 323078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha