همشهری آنلاین: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: بر پایه یک تفاهم‌نامه از سال آینده سالیانه یک میلیون اصله نهال به منظور جنگل‌کاری در مناطق هم مرز با ایران به عراق صادر می‌شود.

مرز ۴۲۰ کیلومتری ایران و عراق نهال کاری می‌شود

"رضا احمدی" سه‌شنبه در نشست خبری افزود: گونه‌های مقاوم به شوری و خشکیدگی همانند تاغ، گز و کنار با قیمت یک دلار تامین و به عراق صادر می‌شود. البته در گذشته نرخ هر نهال سه دلار بود.

به گفته وی، مرز مشترک ایران و عراق 420 کیلومتر است.

وی اضافه کرد: سالیانه ظرفیت تولید 12 میلیون اصله نهال در این استان وجود دارد اما اکنون پنج میلیون اصله نهال تولید می‌شود که بخشی از آن به مصرف استانی می‌رسد و بقیه برای جنگل‌کاری به سایر استان‌ها فرستاده می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام تاکید کرد تولید نهال با دانش و فناوری نوین انجام می‌شود و گفت: اکنون بذرهای دارای ژن‌های کیفی در این استان تولید می‌شود و در نظر داریم با ارتقای تولید بذرهای بومی و غیربومی مقاوم به شوری و خشکی برای سال‌های آتی بتوانیم نهال‌های مورد نظر را تامین کنیم.

به گفته وی، برای حفظ جنگل‌های زاگرس سالیانه 700 هزار اصله نهال در کشور تولید می‌شود که 314 هزار اصله آن به کاشت در استان ایلام اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: 24 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در استان ایلام مورد هرس بهداشتی و اصلاح سرشاخه قرار گرفته است.

  • کاشت 314 هزار اصله نهال در جنگل‌های بلوط ایلام

احمدی درباره وضع جنگل‌های زاگرس گفت: بیش از یک میلیون و 131 هزار و 220 هکتار از جنگل‌های بلوط زاگرس دچار تنش خشکیدگی شده است که بیش‌ترین کانون آن در وسعت 570 هزار هکتار به استان ایلام مربوط می‌شود.

وی افزود: 100 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس دچار خشکیدگی شده و از بین رفته است که از این میزان 60 هزار هکتار مربوط به استان ایلام و 40 هزار هکتار آن به دیگر استان‌های منطقه مربوط می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام اضافه کرد: برای کنترل خشکیدگی جنگل‌های زاگرس چهار طرح برای 11 استان کشور در قالب تولید نهال، هرس بهداشتی و اصلاح سرشاخه‌های بلوط، ایجاد سامانه آبگیری برای جلوگیری از تنش کم آبی و نهال‌کاری گونه‌های بومی و چندمنظوره در دست اجراست.

وی افزود: در سال 1393، 250 میلیارد ریال از محل منابع مالی سازمان جنگل‌ها و مدیریت بحران به این بخش تخصیص یافت. همچنین به دلیل اهمیت این طرح 600 میلیارد ریال نیز از محل کمک‌های رئیس جمهوری در دولت یازدهم به این امر اختصاص پیدا کرد که 250 میلیارد ریال آن صرف شناسایی گستره خشکیدگی در جنگل‌های زاگرس شد.

احمدی درباره گفت: پس از پیگیری وزیر جهاد کشاورزی و مکاتبه با رئیس جمهوری قرار شد و هزار و 540 میلیارد ریال اعتبار از محل سازمان مدیریت بحران به این استان اختصاص یابد که اکنون نیز این موضوع در دست پیگیری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: در سال 1394، 70 مورد آتش‌سوزی در بیش از 1300 هکتار مرتع و جنگل استان ایلام رخ داد.

به گفته وی، پارسال نیز 153 هکتار از جنگل‌ها و مراتع این استان در آتش سوخت.

  • پیش‌بینی پنج میلیون هکتار جنگل‌کاری در برنامه ششم توسعه

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام گفت: در برنامه ششم توسعه پنج میلیون هکتار جنگل‌کاری، کاشت بیش از 500 هزار هکتار گیاهان دارویی، 14 میلیون هکتار توسعه آبخیزداری و افزایش 30 درصدی حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری دیده شده است.

برنامه ششم توسعه برای بررسی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

وی گفت: طبق نقشه سال 1334، مساحت منطقه بیابانی ایلام 10 هزار هکتار بود که اکنون به 140 هزار هکتار افزایش یافته است.

به گفته وی، از 424 هزار هکتار محدوده بیابانی استان، 70 هزار هکتار آن کانون بحرانی است که باید با توسعه جنگل‌کاری آن را کنترل کرد.

احمدی افزود: برای کاهش بیابان‌زایی، کنترل ریزگردها و افزایش سطح جنگل‌کاری در این استان طرح‌های "جم آب، جام و ایجاد کمربندی سبز در مناطق صفر مرزی" در حال اجراست.

احمدی اضافه کرد: برای ارتقای پوشش جنگلی، جلوگیری از بیابان‌زایی و مقابله با ریزگردها در این استان امسال 270 هکتار کمربند سبز در مناطق صفر مرزی در دست اجراست که این کمربند سبز مرزی می‌تواند مناطق داخلی کشور را حفاظت کند.

به گفته وی، مساحت اجرای این طرح در سال آینده به یک هزار هکتار افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در ایجاد طرح کمربندی سبز مناطق صفر مرزی فقط از گونه اوکالیپتوس به عنوان بادشکن استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین طرح 200 هکتاری جنگل‌کاری مرزی در منطقه آبزیادی شهرستان مهران نیز انجام خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام گفت: برای جلوگیری از ایجاد گرد و غبار در شهرستان مهران دو هزار هکتار جنگل‌کاری در سال‌های 1391 و 1392 در قالب طرح جام اجرا شده است.

به گفته وی، در بخش‌های خشک این استان از روش‌های نوین کاشت نهال استفاده می‌شود تا با ذخیره‌سازی آب افزون بر رطوبت خاک، منابع آبی زیرزمینی نیز حفظ می‌شود.

به گفته وی، در این روش نهال در گودالی به ارتفاع یک و نیم متر کاشته می‌شود که افزون بر رشد سریع گیاه، کاهش هزینه‌های تولید را نیز در بردارد.

در این روش نهالی که قرار بود 10 سال طول بکشد تا به اندازه مطلوب برسد، در مدت 6 ماه به ارتفاع یک و نیم متر می‌رسد.

  • تخصیص 100 میلیارد تومان اعتبار دولتی به سیل اخیر ایلام

وی درباره سیل ایلام که ششم آبان ماه امسال رخ داد، گفت: میزان بارندگی در سه تا چهار روز به 342 میلی‌متر رسید که به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب شهری، نزدیک به 6 هزار میلیارد ریال خسارت وارد شد که از این میزان مبلغ یک هزار میلیارد ریال از سوی دولت تامین شد.

وی مشکل مهم استان ایلام را کمبود اعتبار در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری دانست و گفت: در حوزه آبخیزداری 540 سازه شناسایی شده است که به 250 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که 130 میلیارد ریال آن به خسارت ناشی از سیل در این حوزه مربوط است.

به گفته وی، قرار است در سال آینده عملیات آبخیزداری در سطح 14 میلیون هکتار از کشور اجرا شود. در سال‌های 1393 و 1394، 12 هزار هکتار عملیات آبخیزداری و 5300 هکتار عملیات جنگل‌کاری در استان ایلام انجام شده است.

خبرنگاران ملی در سفر به استان ایلام از طرح های جنگل‌کاری شهرستان مهران بازدید کردند.

کد خبر 323058

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha