سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: لوسمی حاد میلوئیدی یکی از آسیب‌زا‌ترین و شدید‌ترین انواع سرطان خون است که بدون نشانه خاصی بروز می‌کند و تنها ۲۴ درصد از مبتلایان به این بیماری می‌توانند تا پنج سال پس از ابتلا زنده بمانند.

سرطان خون

براساس گزارش ساينس الرت،‌ با اين‌همه محققان موسسه والتر و اليزا هال در ملبورن استراليا درماني جديد را براي اين بيماري مهلك كشف كرده‌اند، پروتئيني كه در گسترش سرطان خون نقشي حياتي ايفا مي‌كند.

اين پروتئين Hhex نام دارد و با متوقف ساختن روند توليد آن محققان دريافتند مي‌توان جلوي پيشروي سرطان را گرفت، دست‌كم در وضعيت آزمايشگاهي. قدم بعدي بررسي عملكرد و مكانيزم اين ترمز دستي سرطان در انسان است، اما نشانه‌هاي اوليه اين تكنيك بسيار اميدواركننده به‌نظر مي‌آيند.

محققان دريافتند زماني كه توليد پروتئين Hhex متوقف مي‌شود، پيشرفت غيرقابل كنترل لوسمي متوقف مي‌شود. علاوه‌ بر‌اين وجود اين پروتئين در سلول‌هاي سالم الزامي نيست و اين ويژگي امكان استفاده از درمان‌هايي هدفگيري‌شده را فراهم مي‌آورد كه تنها Hhex را هدف مي‌گيرند بدون اينكه عوارض جانبي ناخواسته و مخربي از خود به جا بگذارند.

به گفته مت مك‌كورمك از محققان اين پروژه، بيشتر درمان‌هاي موجود براي لوسمي حاد ميلوئيدي تمامي سلول‌هايي كه در مسيرشان قرار دارد، چه سالم باشند و چه سرطاني،‌ از بين مي‌برند درحالي كه پروتئين Hhex تنها براي سلول‌هاي سرطان خود حياتي است و اين به آن معني است كه مي‌توان لوسمي را بدون عوارض جانبي سمي و مخرب براي سلول‌هاي سالم،‌ درمان كرد.

اگرچه بدن انسان از مكانيزم خود‌دفاعي براي خاموش‌كردن سلول‌هاي تحت فشار و متوقف‌ساختن تقسيم آنها برخوردار است، سلول‌هايي كه به تدريج به سلول‌هاي سرطاني تبديل مي‌شوند،‌ پروتئين Hhex اين مكانيزم را از كار انداخته و به سلول‌هاي آسيب‌ديده اجازه تقسيم و رشد مي‌دهد. از اين رو اگر بتوان Hhex را از سلول‌ها حذف كرد، روند ايمني طبيعي بدن دوباره فعال شده و از گسترش و تقسيم سلول‌هاي سرطاني جلوگيري خواهد‌كرد.

اكنون كه دانشمندان مي‌دانند چگونه رشد سلول‌هاي لوسمي حاد غيرقابل كنترل مي‌شود،‌ مي‌توانند چاره‌اي براي آن بيانديشند. اگرچه شايد داروي دسترسي به داروي كاربردي كه براساس اين تكنيك ايجاد شده تا سال‌ها امكان‌پذير نباشد، اما در نهايت مي‌تواند بيماران را از درد كشنده درمان‌هاي كنوني لوسمي نجات داده و تشخيص ابتلا به اين بيماري را نيز بهبود ببخشد.

کد خبر 322938

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha