یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: همان‌قدر که ممکن است قلدری بچه‌ها باعث نگرانی خانواده شود، این احتمال هم وجود دارد که خانواده فکر کند فرزند زرنگی دارد و به کارهایش بخندد و به آن افتخار کند.

کودک

 بچه‌هاي زورگو يا قلدر به اقدام‌هاي اورژانسي خانواده نياز دارند تا قبل از تثبيت اين رفتار دردسرساز اصلاح شوند. كمك‌هاي اوليه براي اصلاح رفتار كودك زورگو را با ما تمرين كنيد:

بچه زرنگش خوبه!

برچسبي كه شما روي رفتار فرزندتان مي‌زنيد زمينه شكل‌گيري رفتار بعدي بچه‌هاست. مثلا «صف شلوغه اما اگه زرنگ باشي مي‌توني زود خريد كني و بياي.» يا اگر وقتي كودكتان توانسته كار بد همسالش را جبران كند و مثل او كتكش بزند بگوييد:« آفرين خوب حق‌ات را گرفتي» اين نمونه‌ها به كودك پيام مي‌دهد كه زورگويي يا شبيه زورگو‌ها شدن نامش زرنگي است و خوب است. رشد رفتار منفي بچه‌ها در اينجا تمام نمي‌شود ممكن است قدم بعدي همان كتك‌كاري با كوچك‌ترها، افتخار دانستن مخالفت با بزرگ‌تر‌ها و... باشد.

فرداي قلدري

1- اغلب فرزنداني كه رفتار قلدري آنها اصلاح نشود ممكن است از پيشرفت درسي در حد استعدادشان عقب بمانند.2- روابط اجتماعي ضعيفي با خانواده و جمع همسالان پيدا كنند.3- علاقه‌مندي آنها در گروه‌هاي مختلف مردم به سمت افراد قلدر مسلك برود يا بخواهند در كنار افراد ضعيف قرار بگيرند تا به حرف شنوي، آنها دست پيدا كنند. 4- آسيب‌هاي اجتماعي مانند اعتياد، بزهكاري و... در بين بزرگسالان زورگو زياد پيش مي‌آيد كه اهميت پيشگيري در دوران كودكي را خبر مي‌دهد.

مي‌توانم، پس زور مي‌گويم

اينكه مي‌گوييد كودكتان حرفش را با زور به كرسي مي‌نشاند يعني چه؟ چند بار در هفته؟بيشتر به چه كساني؟ در مورد يك موضوع يا هميشه؟ اگر تعداد رفتارهاي زورگويي او دائمي شده است و نه فقط حساس بودن به بعضي مسائل، به اين فكر كنيد كه منبع قدرت‌اش كجاست؟ ممكن است فرزندتان بدن قوي دارد پس با فرستادن به ورزش، استفاده از لقب‌هاي مثبت مثل پهلوان، بيان داستان‌هاي قديمي مانند زندگي پهلوانان در كمك به ديگران و... به زور جسمي‌اش جهت بدهيد. اگر به خواسته‌اش نمي‌رسد داد و بيداد و گريه راه مي‌اندازد، يعني فكر مي‌كند اين نقطه ضعف شماست پس شروع به بي‌اعتناعي كنيد.

تمرين‌هاي آرامش‌بخش

رفتارهاي منطقي و آرام كودكتان را تشويق و خيلي به آن توجه كنيد.
فيلم‌هاي خشن يا بازي‌هاي جنگي و... را با جايگزين‌هاي جذاب ديگر عوض كنيد.
روش درست جذاب‌شدن و زرنگي را با حرف زدن و الگو معرفي كردن در واقعيت يا داستان به او ياد دهيد.
هرچه مشاجره، كشمكش و... كمتري در خانه رخ دهد، فرزندتان ميل به آرامش بيشتري نشان خواهد داد.
با او منطقي باشيد و در برابر او به زور متوسل نشويد تا او به جبران رفتار شما با ديگران قلدري نكند.
ارتباط با مدرسه فرزندتان را بيشتر كنيد تا كودكتان بداند مراقبش هستيد.

کد خبر 322654

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha