پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: موسیقیِ جنوب هند درآمدی پیراسته و منسجم است بر عرصه ‌موسیقایی جنوب هند که اجراهای تاریخی و معاصر، تاریخ فرهنگ، جغرافیا و ساختار اجتماعی سنّت‌های اجرایی این سرزمین را به خوانندگان معرفی می‌کند.

به گزارش همشهری‌آنلاین مجموعه کتاب و سی‌دی موسیقی جنوب هند یکی از چند جلد موردپژوهی است که می‌توان در کنار کتابِ موسیقایی بیاندیشیم که جلدِ محوریِ مجموعه‌  موسیقی جهان است به آن رجوع کرد. کتاب موسیقایی بیاندیشیم در برگیرنده‌ موسیقیِ فرهنگ‌های گوناگون و چارچوبی برای کاوش در فعالیت‌های موسیقایی سراسر دنیا است. این کتاب بسترسازِ مجموعه‌ای از موردپژوهی‌هایی است که هر یک بر منطقه‌ مستقلی از دنیا متمرکزند. هریک از این موردپژوهی‌‌ها موسیقی معاصر را مبدأ قرار داده و سنت‌‌ها و اطلاعات تاریخی را آنجا که به زمان حال مربوط می‌شوند مورد بحث قرار می‌دهد.

موسیقیِ جنوب هند درآمدی پیراسته و منسجم است بر عرصه ‌موسیقایی جنوب هند که اجراهای تاریخی و معاصر، تاریخ فرهنگ، جغرافیا و ساختار اجتماعی سنّت‌های اجرایی این سرزمین را به خوانندگان معرفی می‌کند. موضوع محوری این کتاب، سنّت اجرایی بی‌مانندی به نام موسیقی کارناتاک است که در آن قطعه‌های زیبای موسیقی و انواع مختلفی از بدیهه‌نوازی درهم می‌آمیزند. نویسندگان این کتاب، تی. ویسواناتهان و متیو هارپ آلن، ابتدا دو نوع آواز را با یکدیگر مقایسه می‌کنند که عبارتند از بهاجان (گونه‌ای عبادی با ساختاری ساده) و کریتی(گونه‌ ی کنسرت اولیه). سپس به تحلیل دو عنصر اصلی کنسرت کارناتاک موسوم به راگا و تالا می‌پردازند و در ادامه، با استفاده از آثار موسیقایی تعدادی از هنرمندان گذشته و چند موردپژوهی و با تأکید بر جنسیت و طبقه اجتماعی، سیر تحول موسیقی کارناتاک در خلال قرن بیستم را بررسی می‌‌نمایند.

در فصل پایانی نیز پا را فراتر از موسیقی کارناتاک می‌نهند و به ابعاد دیگری از فضای موسیقایی غنی جنوب هند می‌‌پردازند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: نمایش‌ ـ موسیقی محبوب و پررونقی که ریشه در موسیقی سینما دارد، سنّت‌های منطقه‌ای آیینی و غیرآیینی که اکثراً حاوی عناصری از رقص و نمایش هستند، و موسیقی معاصر. موسیقیِ جنوب هند علاوه‌ برآنکه دارای تمرین‌های شنیداری متعددی است، حاوی یک سی ‌دی هشتاد دقیقه‌ای است که نمونه‌هایی از موسیقی‌های مورد بحث در این کتاب را دربرمی‌گیرد. این سی‌ دی حاوی ضبط کامل و بی‌‌وقفه‌ اجرای یک کریتی است که نشان می‌دهد نوازندگان کارناتاک چگونه عناصری از قطعه‌های موسیقی را با عناصری از بدیهه‌نوازی تلفیق می‌کنند تا اجرایی مبسوط و تودرتو خلق کنند

مجموعه‌ موسیقی جهان درآمدی نوآورانه بر موسیقی جهان است که بررسی می‌کند مردم چگونه در زندگی خود به موسیقی معنا می‌بخشند و از آن بهره می‌برند. ویراستاران مجموعه: بانی سی. وِید و پاتریشیا شیهان کمبل و برگردان فارسی آن کبری ذوله انجام و انتشارات ماهور به بازار کتاب و موسیقی عرضه کرده است.

کد خبر 322638

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha