دولت پول ندارد به مدارس عادی دولتی سرانه بدهد و مدیران مدارس به ناچار هزینه‌های جاری مدارس را از جیب والدین دانش‌آموزان تأمین می‌کنند.

اين كار موجب نارضايتي در بين مردم شده‌است. سرانه فقط به مدارس مناطق كم‌برخوردار و محروم پرداخت مي‌شود كه آن هم ناچيز است.

معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه از 200ميليارد تومان سرانه مدارس تنها 70ميليارد تومان محقق شده به ايسنا گفت: « مديران مدارس قادر به تأمين هزينه‌هاي جاري خود نيستند و اين موضوع باعث مي‌شود برخي مواقع دست همكاري به سوي اوليا دراز كنند.»

سيدمحمد بطحايي براي نخستين‌بار با اذعان به نارضايتي مردم از دريافت پول در مدارس دولتي توضيح داده كه «اين موضوع باعث كدورت‌ها، گلايه‌ها و نارضايتي‌هايي در بين مردم شده است.»و از اولياي دانش‌‌آموزان خواسته كه «اين شرايط را درك و به مدارس در حد توان كمك كنند.»

  • والدين دانش‌آموزان چه مي‌گويند؟

تأمين هزينه‌ها از جيب والدين دانش‌آموزان موضوع جديدي نيست، پدر يك دانش‌آموز كه عضو انجمن اوليا و مربيان نيز هست، مي‌گويد: «از 2سال پيش دولت هيچ سرانه‌اي به اين واحد آموزشي نداده و ما با هماهنگي مدير مدرسه مجبوريم هزينه‌ها را از والدين دانش‌آموزان دريافت كنيم.»

مادر يك دانش‌آموز نيز از تهديد مدير مدرسه دخترش گفت واينكه خانم مدير به او گفته بود كه اگر تا پايان آذر مبلغ 300هزار تومان به مدرسه كمك نكند اجازه نمي‌دهد كه در امتحانات دي‌ماه شركت كند.

ماجرا به اينجا ختم نمي‌شود و مديران برخي مدارس دانش‌آموزاني را كه والدين آنها به مدرسه كمك مالي نكرده‌اند تحقير مي‌كنند. طي 2‌ماه اخير نيز برخي اخبار مبني بر خودكشي 2 دانش‌آموز به‌علت ناتواني در كمك مالي به مدرسه در سايت‌هاي خبري منتشر شد كه نگراني‌هايي به‌دنبال داشت.

از طرفي طي چند سال اخير انجمن اوليا و مربيان مدارس به ابزاري براي دريافت پول در مدارس تبديل شده‌اند. رئيس انجمن اوليا و مربيان يك مدرسه دولتي عادي مي‌گويد: «ما تابع تصميم‌هاي مدير مدرسه هستيم، هر چه او بگويد ما موظف هستيم تأييد و از والدين دانش‌آموزان دريافت كنيم. »

مشكلات مالي مدارس دولتي به حدي رسيده كه مسئولان اين وزارتخانه به صراحت به ناتواني در تأمين هزينه‌ها و دريافت پول از والدين دانش‌آموزان اعتراف مي‌كنند. از سوي ديگر كم نيستند خانواده‌هايي كه توان پرداخت هيچ كمكي به مدارس را ندارند.آيا بودجه 95 اين مشكل نظام آموزشي را حل مي‌كند؟

کد خبر 322633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha