علی‌اصغر محمدی: مدیران بسیاری از مدارس از اولــــیای دانـش‌آمــــوزان خواسته‌اند تا برای دریافت کارنامه به واحد آموزشی مراجعه کنند البته ارائه کارنامه یک شرط کوچک دارد؛ «تسویه حساب مالی با مدرسه»؛ شرطی که مسئولان آموزش و پرورش تأکید می‌کنند غیرقانونی است و موجب اعتراض مردم شده‌است.

بازی «پول بیار، کارنامه ببر» در مدارس دولتی‌

«همانطور كه مطلعيد چند سالي است كه دولت هيچ‌گونه سرانه‌اي به مدارس پرداخت نمي‌كند و تنها منبع تأمين هزينه‌هاي جاري از قبيل آب، برق، گاز، تلفن، كاغذ و ملزومات اداري، ‌هوشمندسازي و تعميرات فقط از محل كمك‌هاي اولياي گرامي است. براي دريافت كارنامه فرزندتان شنبه 10بهمن در مدرسه حضور به‌هم‌رسانيد. خواهشمنداست براي جلو‌گيري از هرگونه اختلال در امور مدرسه نسبت به تسويه حساب مالي از طريق كارتخوان موجود در مدرسه اقدام فرماييد.»

اين يك نمونه از دعوتنامه‌هايي است كه توسط مدارس دولتي براي اولياي دانش‌آموزان ارسال شده‌است. افزون بر اين براي بسياري از اوليا هم پيامك‌هايي مبني بر كمك مالي به مدرسه ارسال شده كه نشان مي‌دهد كمك به مدارس از حالت «خودياري»، «همياري» يا «داوطلبانه» خارج و تبديل به كمك‌هاي «اجباري» شده‌است.

همچنين مديران برخي مدارس سليقه به خرج داده‌اند و به روش‌هاي مختلف سعي در ترغيب والدين دانش‌آموزان براي كمك مالي به‌اصطلاح داوطلبانه كرده‌اند. براي مثال يكي از مدارس تهران براي هر دانش‌آموز كارنامه انضباطي داخلي تهيه كرده؛ يك ستون به نمرات معلم و ستون ديگري هم به معاون مدرسه اختصاص دارد كه معلم همه نمره‌ها را كامل داده اما معاون نمره دانش‌آموزاني را كه والدين آنها به مدرسه كمك مالي نكرده‌اند كمتر داده است. جالب اينكه در انتهاي اين كارنامه ذكر شده كه اين نمرات قابل اصلاح است!

  • اما و اگر‌هاي يك تخلف

مديركل ارزيابي عملكرد و رسيدگي به شكايات وزارت آموزش و پرورش ضمن اينكه گرو نگه‌داشتن كارنامه به‌علت پرداخت نكردن كمك مالي درخواستي مدرسه را «خلاف قوانين و مقررات» مي‌داند، در عين حال يك تبصره هم براي دريافت پول در مدارس عادي دولتي قائل مي‌شود:«مگر اينكه ولي دانش‌آموز قبل از ثبت‌نام تعهد مالي به مدرسه داده باشد.»

سيد‌رحيم ميرشاه‌ولد در گفت‌وگو با همشهري توضيح مي‌دهد كه اگر ولي دانش‌آموزي براي دريافت كارنامه به مدرسه مراجعه كرد و مسئولان ارائه كارنامه را منوط به كمك مالي كردند مي‌تواند براي شكايت به واحد ارزيابي عملكرد و رسيدگي به شكايات ادارات مناطق و نواحي آموزش وپرورش مراجعه يا مكاتبه كند.

او البته از اعلام شماره تلفن تماس براي اعلام شكايت والدين دانش‌آموزان به‌علت «متمركز شدن تماس» خودداري مي‌كند.

حسين اميرحسيني، كارشناس آموزش و پرورش اما در واكنش به اظهارات ميرشاه‌ولد به همشهري مي‌گويد: «اينكه ايشان تعهد كمك مالي قبل از ثبت‌نام را علت گرو نگه‌داشتن كارنامه دانش‌آموزان اعلام مي‌كند جاي تعجب دارد ‌زيرا در فصل ثبت‌‌نام دانش‌آموزان، ايشان بارها اظهار كرد كه دريافت كمك‌هاي مردمي هنگام ثبت‌نام ممنوع است.»

وي معتقد است بازرسان بايد به‌طور نامحسوس اين موضوع را بررسي كنند زيرا اولياي دانش‌آموزان به‌خاطر ترس از پيامدهاي شكايت از مدرسه هرگز اين كار را نمي‌كنند چون در همه مدارس چنين وضعيتي جاري است. همچنين اعلام نشدن شماره تماس براي انعكاس شكايات مردمي موضوعي است كه با فلسفه اين واحد منافات دارد.

  • پول؛ حلال مشكلات

وزير آموزش و پرورش مرداد امسال از اختصاص 200ميليارد تومان سرانه و واريز آن به‌حساب مدارس تا پايان شهريور سخن گفت ولي بسياري از مدارس تاكنون حتي يك ريال هم سرانه دريافت نكرده‌اند.

علي‌اصغر فاني در اين‌باره اخيرا به همشهري گفت: «تاكنون 70ميليارد تومان از اعتبار 200ميليارد توماني سرانه‌ مدارس تخصيص پيدا كرده كه اين مبلغ به مدارس كم‌برخوردار تعلق گرفته‌است.»

معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزير آموزش و پرورش نيز تلويحا دريافت پول در مدارس را اينگونه تأييد كرده‌است:«مديران مجبورند برخي مواقع دست همكاري به سوي اوليا دراز كنند كه باعث كدورت‌ها، گلايه‌ها و نارضايتي مردم شده است. از اولياي دانش‌آموزان درخواست مي‌كنم اين شرايط را درك كنند و به مدارس در حد توان كمك كنند.»

روي ديگر اين سكه اما اصل 30قانون اساسي است كه مي‌گويد دولت موظف به فراهم كردن امكانات تحصيل رايگان براي همه شهروندان است.حالا والدين دانش‌آموزان معني «كمك‌هاي داوطلبانه»، «خودياري»، «همياري»، «رايگان» بودن تحصيل در مدارس عادي دولتي و «انجمن اوليا و مربيان» را بهتر درك مي‌كنند. گرونگه‌داشتن كارنامه دانش‌آموزان براي دريافت كمك‌هاي مالي اولياي دانش‌آموزان موضوعي است كه معمولا از سوي مسئولان آموزش و پرورش تكذيب مي‌شود ولي واقعيتي تلخ است كه مردم را آزار مي‌دهد. مردم سال‌هاست با بازي «پول بيار،كارنامه ببر» در مدارس آشنا هستند و نيازي به تأييد يا تكذيب مسئولان ندارند.

کد خبر 323568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha