در میان انبوه اعتراض‌ها به رویکرد ناعادلانه آکادمی اسکار در معرفی نامزدهای ۴ بخش بازیگری، ۲ ستاره سالخورده بریتانیایی توجه بیش از حد به رنگین‌پوستان را نوعی نژادپرستی علیه هنرمندان سفیدپوست دانستند.

اسکار

از سوي ديگر، شوراي سياستگذاري آكادمي اسكار اعلام كرد تا سال2020 تعداد اعضاي راي‌دهنده زن و رنگين‌پوست دوبرابر مي‌شود.به گزارش همشهري، اظهارنظرهاي عجيب مايكل كين و شارلوت رمپلينگ در حمايت از اسكار سفيد و رد اعتراض سياهان حتي صداي نويسنده گاردين را هم درآورد كه خواستار بي‌توجهي به حرف‌هاي 2بازيگر قديمي هموطن خود شد.

رمپلينگ 69ساله كه براي «45سال» نامزد دريافت اسكار شده، در سخناني عجيب مدعي شد احتمالا بازيگران سياهپوست آنقدرها هم خوب نبوده‌اند كه نتوانسته‌اند در هيچ‌كدام از بخش‌ها براي كسب جايزه اسكار رقابت كنند. اين در حالي است كه بري لارسن و مارك روفالو ديگر نامزدهاي بازيگري اسكار هشتاد و هشتم در اظهارنظرهايي جداگانه حمايت خود را از بازيگران رنگين‌پوست و اقليت‌هاي نژادي اعلام كردند. ريس ويترسپون بازيگر برنده اسكار و وايولا ديويس نامزد اسكار در سال2012 هم به جمع منتقدان از رويكرد سفيدپوستانه اسكار پيوستند و به‌نظر مي‌رسد تا روز برگزاري مراسم اهداي جوايز اسكار2016 اين روند با شدت بيشتر ادامه داشته باشد.

يكي از مهم‌ترين انتقادها را هم ژولي دلپي بازيگر، نويسنده و كارگردان آمريكايي فرانسوي‌تبار به زبان آورد. اين هنرمند 46ساله كه بيش از همه با سه‌گانه «پيش از طلوع»، «پيش از غروب» و «پيش از نيمه‌شب» شناخته مي‌شود و 2بار هم نامزد دريافت جايزه اسكار شده، گفت: گاهي با خودم آرزو مي‌كنم كاش در هاليوود يك آمريكايي آفريقايي‌تبار بودم. در صنعت فيلمسازي آمريكا هيچ توجهي به زنان نمي‌شود و چيزي بدتر از زن بودن نيست.

در واكنش به اين اعتراض‌ها، شريل بون آيزاكس رئيس آمريكايي-آفريقايي آكادمي اسكار با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد تا 4سال آينده تعداد زنان و رنگين‌پوستان عضو آكادمي دوبرابر مي‌شود تا تعادل و عدالت در راي‌گيري براي انتخاب نامزدها و برندگان اسكار بيش از پيش رعايت شود. گرچه بعيد به‌نظر مي‌رسد اين اقدام آكادمي هم روند پيوستن هنرمندان را به جنبش تحريم اسكار سفيد كُندتر كند.

کد خبر 322590

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha