همشهری آنلاین: طبق یک مطالعه جدید، ترغیب افراد به خوردن چربی‌های سالم نظیر چربی روغن زیتون یا ماهی می‌تواند سالانه به پیشگیری از بیش از میلیون‌ها مرگ ناشی از بیماری قلبی در سراسر جهان کمک کند.

خوردن چربی‌های سالم به کاهش مرگ‌های قلبی کمک می‌کند

به گزارش مهر، به گفته محققان اگرچه توجه و تاکید زیادی بر کاهش چربی‌های اشباع شده از رژیم غذایی وجود دارد، اما این توجه باید دوسویه باشد: کاهش چربی‌های مضر نظیر چربی‌های اشباع شده و چربی‌های ترانس؛ و دیگری جایگزینی آنها با چربی‌های سالم نظیر چربی‌های چندگانه اشباع نشده.

دکتر داریوش مظفریان سرپرست تیم تحقیق و رئیس دانشکده علوم تغذیه تافتس فریدمن در بوستون، در این باره می‌گوید: «یافته‌های ما بر اهمیت پایان دادن به ترس از تمام چربی‌ها تاکید دارد.»

چربی‌های چندگانه اشباع نشده در ماهی‌های چرب نظیر سالمون، قزل آلا، خال مخالی و شاه ماهی، دانه سویا، روغن سویا، روغن و دانه آفتابگردان، و گردو یافت می‌شود. این چربی‌ها به کاهش کلسترول بد کمک کرده و با ریسک کمتر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مرتبط هستند.

چربی‌های اشباع شده در گوشت و محصولات لبنی یافت می‌شوند. چربی‌های ترانس در مواد غذایی فرآوری شده و سرخ شده وجود دارند.

مظفریان و تیمش به منظور برآورد شمار مرگ‌های ناشی از الگوهای متفاوت مصرف چربی، اطلاعات مربوط به رژیم غذایی ۱۸۶ کشور را مورد بررسی قرار دادند. آنها با بررسی تحقیقات قبلی، نحوه تاثیر خوردن برخی چربی‌های خاص را بر روی احتمال بروز بیماری قلبی دنبال نمودند. اطلاعات مربوط به مرگ هم از سال ۲۰۱۰ جمع آوری شده بود.

با استفاده از تمامی این اطلاعات، محققان برآورد کردند که سالانه بیش از ۷۰۰ هزار مرگ در سراسر جهان یا در حدود ۱۰ درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری قلبی، به دلیل خوردن بسیار کم چربی‌های چندگانه اشباع نشده و سالم اُمگا۶ در مقابل مصرف بالای چربی‌های اشباع شده و کربوهیدرات‌های تصفیه شده است.

به گفته محققان، خوردن بیش از اندازه چربی‌های اشباع شده به جای چربی‌های سالم‌تر، در حدود ۴ درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری قلبی، یعنی در حدود ۲۵۰ هزار مرگ که با کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده قابل پیشگیری است، را شامل می‌شود. در حدود ۸ درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری قلبی هم ناشی از مصرف بیش از حد چربی‌های ترانس است.

محققان می‌گویند کشورهای روسیه، آلمان و مصر دارای بالاترین مرگ ناشی از بیماری قلبی به دلیل مصرف کم چربی‌های چندگانه اشباع نشده سالم هستند.

همچنین مردم فیلیپین، مالزی و مناطق گرمسیری دارای بالاترین مرگ ناشی از بیماری قلبی به دلیل خوردن بیش از اندازه چربی‌های اشباع شده هستند.

کد خبر 322551

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha