دکتر محمدباقر صدوق: آذر‌ماه سال۷۱روزنامه‌ای رنگی با قطع و قیمتی مناسب وارد عرصه رسانه هاومطبوعات کشور ودر اندک زمانی گل سرسبد روزنامه‌های ایران شد.

رنگ، طرح، اندازه وقيمت آن براي نخستين‌بار در كشور جاذبه خاصي به آن داده بود و از نظر محتوا نيز با تيتر و متن‌هاي حرفه‌اي، خواننده را مجذوب خود مي‌كرد. اما مهم‌تراز اين ظواهر، تنوع مطالب همراه با عكس‌هاي رنگي وسايرنو آوري‌ها، جلوه ووجاهت خاصي به آن بخشيده بود و تنها روزنامه‌اي بودكه بامداد درمراكزتوزيع وفروش درسراسركشوردراختيار خوانندگان قرارمي گرفت.

اما وجه تمايزاصلي آن باسايرروزنامه‌ها، توجه وپرداختن به مسائل زيست‌محيطي بود كه براي نخستين بار، روزنامه‌اي در كشور، صفحه‌اي خاص به آن اختصاص داده بود. اين روزنامه كه وابسته به شهرداري تهران بود با توجه ويژه‌اي كه به مسائل محيط‌زيست شهري نظير فضاي سبز وپارك‌ها، مديريت پسماندها، ترافيك، آلودگي هواي شهر، ايجاد نمايشگاهاي حيات وحش داشت كه بسيار مورد توجه اقشار مختلف مردم قرار گرفت و نقش ارزنده‌اي در ارتقاي فرهنگ زيست‌محيطي و تنوير افكار عمومي در زمينه محيط‌زيست داشته ودارد. در آن مقطع زماني خبرنگاران، گزارشگران و تحليلگران، بخش محيط‌زيست را به خوبي مورد حمايت قرار مي‌دادند و رابطه حسنه‌اي با اداره كل محيط‌زيست استان تهران داشتند و استان هم صميمانه با آنها همكاري داشت؛ براي روشن شدن افكار عمومي و نقشي كه اين روز نامه ايفا مي‌كرد. جاي آن دارد به موضوعي اشاره ‌كنم؛ معضلي كه همچنان به قوت خود باقي است و آن احداث آزاد راه تهران- شمال به طول 121كيلومتر است.

مقرر بود در اين مسير 6شهر 600هزار نفري جانمايي و احداث شود و از محل واگذاري زمين به افراد در اين شهر‌ها و درآمد حاصله، اعتبارات احداث آزادراه را تأمين كنند. احداث اين شهرها در ارتفاعات البرز خود فاجعه‌اي مي‌شد كه خوشبختانه با پيگيري‌هاي بسيار اين 6شهر حذف شد. اين طرح فاقد مطالعات ارزيابي زيست‌محيطي بود باوجود اين و به‌رغم پيگيري‌هاي لازم نتيجه‌اي عايد نشد. در نتيجه بر آن شديم تا موضوع را رسانه‌اي كنيم.در پي آن اوايل آذر‌ماه 75 از روزنامه همشهري براي مصاحبه دعوت كرديم.‌از طريق روزنامه همشهري و حدود 8روزنامه ديگر ازجمله ايران، اين موضوع به اطلاع عموم رسيد كه بازتاب و بازخورد بسيار خوبي داشت و نقطه عطفي در تاريخ محيط‌زيست بود. اكنون اگر چه صفحه مستقل محيط‌زيست روزنامه همشهري به‌رغم افزايش چالش‌ها وبحران‌هاي زيست‌محيطي به نصف صفحه تقليل يافته اما هنوز انتظار از پرتيراژ‌ترين روزنامه كشور اين است كه مسائل محيط‌زيست را مود توجه بيشتر قرار دهد و كماكان پرچمداري خود را در اين زمينه حفظ كند و پاسخي درخور به خوانندگان بي‌شمار خود بدهد.

کد خبر 322481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha