پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

بعد از مدرسه پیشاور، در پاکستان نوبت به دانشگاه رسید تا به جای صدای استاد، رگبار گلوله‌های شبه نظامیان تندرو طالبان درس خون را در جهان ناآرام امروز به دانشجوها بدهد.

حمله انفجاری

دانشجوهاي دانشگاه باچاخان در شهر چهارسده در شمال غرب پاكستان روز گذشته پس از 3ساعت وحشت و صداي انفجار و تيراندازي فهميدند كه حداقل 30نفر از همكلاسي‌ها و استادانشان در جايي كه قرار بود محل درس و دانش باشد گلوله‌باران شده‌اند. شبه‌نظاميان يك گروه وابسته به طالبان كه مدرسه‌اي را در سال‌2014 به گلوله بستند و 141دانش‌آموز و معلم را كشتند مسئوليت حمله روز گذشته را هم قبول كردند. دانشگاهي كه روز گذشته هدف حمله قرار گرفت در 50كيلومتري پيشاور قرار دارد كه يك مدرسه آن حدود 2سال قبل تبديل به حمام خون شد.

برخي منابع اعلام كرده‌اند كه احتمال دارد تعداد تلفات حمله روز گذشته به دانشگاه استان خيبر پاختونخوا به 40نفر برسد. حداقل 50نفر هم در اين حمله مجروح شده‌اند كه با وخيم بودن حال آنها احتمالا تعداد قربانيان اين حمله بيشتر خواهد شد.
گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه عاملان حمله صبح اول وقت را كه شلوغي دانشگاه بيشتر از هر وقت ديگر بوده براي حمله انتخاب كردند. دانشگاه باچاخان بيشتر از 3هزار دانشجو دارد اما روز گذشته قرار بود صدها مهمان هم براي شركت در مراسم در بزرگداشت خان عبدالغفارخان مشهور به باچاخان، از فعالان مشهور پشتون در اين دانشگاه حاضر شوند.

اوضاع اما مي‌توانست در اين دانشگاه خيلي بدتر باشد و قتل‌عامي شبيه مدرسه پيشاور رقم بخورد. يكي از عواملي كه باعث شده تلفات كمتر از پيشاور شود وجود تيم مخصوص حفاظت دانشگاه متشكل از 50نفر بوده كه تا رسيدن نيروهاي ارتش و پليس موج اول مقابله با شبه نظاميان طالبان را تشكيل دادند.

مه شديدي كه ميدان ديد را كمتر از 10متر كرده بود هم برگ برنده نيروهاي امنيتي و شانس دانشجوها بود چون آنها بهتر از افراطي‌هايي كه براي كشتن و كشته‌شدن خودشان آمده بودند محل را مي‌شناختند و مي‌توانستند مخفي شوند. هنوز كسي جزئيات اتفاق‌هايي كه در ميان راهروهاي پر از خون و جنازه افتاده است را نمي‌داند. اما روزنامه تريبون چاپ پاكستان از فداكاري يك استاد شيمي خبر داده كه جانش را فداي نجات جان دانشجويانش كرده است. سيدحميد حسين، استاد جوان دانشگاه با فهميدن نزديك شدن مهاجمان دانشجويان را در كلاس مخفي كرده وبا پيدا كردن اسلحه‌اي به مقابله با تروريست‌ها پرداخته تا فرصت فرار به شاگردهايش بدهد.

مقام‌هاي پليس احتمال مي‌دهند كه در اين ميان عامل حمله بمبگذاري انتحاري هم وجود داشته‌ است. به گزارش رويترز، نواز شريف، نخست‌وزير پاكستان در واكنش به اين حمله قربانيان را دانشجويان بي‌گناه خواند و اعلام كرد كه اين كشور در پاك‌كردن تهديد تروريسم در پاكستان مصمم و استوار است.

اين حمله در حالي صورت گرفته كه دولت پاكستان يكي از محورهاي اصلي مذاكرات صلح با طالبان است. مرحله جديد اين مذاكرات با حضور نمايندگان طالبان، پاكستان، افغانستان، چين و آمريكا در اسلام‌آباد و نشست بعدي همين چند روز قبل در كابل برگزار شد. روز گذشته هر چند يك گروه وابسته به طالبان مسئوليت حمله به دانشگاه را به‌خاطر گرفتن انتقام مرگ اعضايشان توسط دولت پذيرفت اما روزنامه داون پاكستان گزارش داده كه سخنگوي تحريك طالبان(گروه اصلي طالبان پاكستان) اين حمله را محكوم كرده است. اين مسئله بار ديگر به خوبي اختلافات شديد در ميان طالبان را نشان مي‌دهد. بخشي از طالبان خواستار مذاكرات صلح هستند اما گروهي ديگر همچنان به ادامه حمله و مبارزه خود اصرار دارند.

ظهر ديروز در نهايت پس از نبردي 3ساعته نيروهاي امنيتي توانستند 4مهاجم دانشگاه را از پاي در‌آورند تا يك عمليات تروريستي افراط‌گراها در نقطه‌ ديگري از جهان به پايان برسد. با قطع شدن صداي گلوله‌ها اما تنها صداي هق‌هق دانشجوها بالاي سر جنازه دوستان و استادانشان شنيده مي‌شد.

  • انفجار در نزديكي سفارت روسيه در كابل

انفجاري مهيب در نزديكي سفارت روسيه در كابل غرب پايتخت افغانستان را لرزاند. اين انفجار باعث شد تا دودي سياه آسمان را فرابگيرد اما هنوز هيچ گروهي مسئوليت اين انفجار را نپذيرفته است. آخرين گزارش‌ها از كشته‌شدن حداقل يك نفر و زخمي‌شدن بيش از 12نفر ديگر خبر مي‌دهد.

کد خبر 322327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha