یک عضو مجلس نمایندگان افغانستان گفت: ناکامی نیروهای بین المللی در مبارزه با گروه طالبان علت اصلی حمایت آنان از مذاکره این گروه با دولت افغانستان است.

سید ظاهر مسرور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر در کابل افزود: اگرچه در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای از بین بردن طالبان در افغانستان صورت گرفت اما این تلاش‌ها منجر به شکست این گروه نشد و اکنون نیروهای ناتو و  آمریکا از طرح مذاکره دولت افغانستان با گروه طالبان حمایت می‌کنند.

وی افزود: شاید نیروهای بین‌المللی در افغانستان به این نتیجه رسیده باشند که جنگ، راه حل مشکلات این کشور نیست.

این نماینده افغان ضمن استقبال از مذاکره با اعضای افغان گروه طالبان تصریح کرد: درمیان گروه طالبان نیز 3دسته وجود دارند.

وی افزود: دسته نخست کسانی هستندکه بدون قید وشرط خواستار مذاکره با دولت افغانستان هستند؛ دسته دوم برای این مذاکرات قید وشرط تعیین می‌کنند و دسته سوم خارجی‌هایی هستند که حاضر به مذاکره با دولت نیستند.

میانجیگری سازمان ملل متحد

تام کونیگس نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان گفت که این نهاد از مذاکرات صلح میان دولت و طالبان حمایت می‌کند و آماده میانجیگری است.

به گزارش ایرنا، کونیگس اضافه کرد: سازمان ملل انتظار ندارد، هسته مرکزی طالبان وارد مذاکره شود،اما مطمئنا قبایلی وجود دارند که می‌توانند سر میز مذاکره‌حضور یابند.

وی افزود: این نهاد می‌تواند میان این قبایل که برای دولت می‌جنگند و قبایلی که برای طالبان می‌جنگند، نیز موضع‌گیری کند.

تلاش‌ها برای برقراری صلح در افغانستان محور دستور کار نشست روز یکشنبه میان حامد کرزی رئیس‌جمهوری این کشور و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل است.

این نشست با حضور کشورهای کمک‌کننده در زمینه مالی و کشورهایی که نیروهای حافظ صلح در افغانستان دارند، همسایگان این کشور، مؤسسات وام دهنده جهانی و اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

سخنگوی طالبان شرایط این گروه برای شروع مذاکره با دولت را بسته به خروج نیروهای خارجی از کشور یا اعلام زمان خروج آنها اعلام کرد.

کرزی، هفته قبل با شماری از شخصیت‌های جهادی و متنفذ ملی در مورد اعلام آمادگی طالبان برای مذاکره دیدار کرد. طرح مذاکره با طالبان سال گذشته در سفر دو سناتور جمهوریخواه آمریکا به ولایت زابل مطرح شد.

دولت آمریکا به علت مشکلات جنگ در عراق و افغانستان درصدد است طیفی از طالبان را در قدرت سهیم سازد.

هم‌اکنون شماری از افراد پیشین طالبان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار علاوه بر کرسی‌های مجلس در دستگاه‌های دولتی افغانستان مناصب عالی را در اختیار دارند.

در این ارتباط می‌توان به تازگی به انتصاب فیضان الله فیضان به‌عنوان والی ولایت غزنی یاد کرد که یکی از اعضای حزب اسلامی بود.

کد خبر 32229

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز