درحالی که دولت افغانستان و نیروهای ناتو، کشورهای همجوار را به ارسال مواد منفجره برای طالبان متهم می‌کنند اما این نیروها با استفاده از شیوه‌های مختلف مواد منفجره مورد نیاز خود را به دست می‌آورند.

شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی اختصاصی از عملکرد نیروهای طالبان نشان داد این نیروها برای بمب گذاری در مناطق مختلف و ساختن بمب، از مواد منفجره باقی مانده از گلوله‌های عمل نکرده وقدیمی دوران جنگ افغانستان استفاده می‌کنند یا مواد منفجره را با شیوه‌های ابتدائی می‌سازند.

خبرنگار الجزیره از منزلی قدیمی در اطراف قندهار گزارشی پخش کرد که به گفته مقامات افغان، طالبان آن را به کارگاه تولید بمب تبدیل کرده بود.

در این گزارش تصاویری از گلوله‌های قدیمی نشان داده شده که مواد منفجره موجود در آن برای ساخت ده‌ها بمب کافی است و نیروهای دولت اکنون آن را توقیف کرده اند.

سید اغا ثاقب فرمانده پلس قندهار به خبرنگار الجزیره گفت، ما بمب‌های کنترل از راه دور بسیاری را منفجر کرده‌ایم که وزن برخی از آنها به 50 تا 80 کیلوگرم می‌رسد و در خیابان‌ها کارگذاشته شده بودند.

نیروهای طالبان نحوه تأمین نیازهای خود به مواد منفجره را برای خبرنگار الجزیره توضیح دادند: مواد منفجره گرچه با شیوه‌های ابتدائی تولید می‌شود اما مرغوب‌تر از مواد منفجره آماده است.

یکی از این افراد که چهره خود را مخفی کرده بود به خبرنگار الجزیره گفت: ما در ماه رمضان عملیات‌ها را در 3 شهر افزایش داده‌ایم و خودروهای  خارجی و دولتی را منفجر می‌کنیم وجاده اصلی را به مدت 2 ساعت در روز تحت کنترل داریم.

خبرنگار الجزیره افزود: با وجود ادعاهایی که درخصوص دستیابی طالبان به اسلحه از خارج و به‌ویژه انتقال اسلحه از ایران می‌شود اما طالبان می‌گوید تسلیحات سبک و نیمه سنگین خود را با استفاده از پوشش مردمی و بهره برداری از محیط و مخفی شدن در آن به‌دست می‌آورد.

کد خبر 32632

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز