همشهری آنلاین: شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نام بانک سپه ایران و شعب وابسته به آن در سطح بین‌المللی را از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است.

Sanctions

به گزارش ايرنا به نقل از پایگاه اینترنتی سازمان ملل متحد، شورای امنیت روز یکشنبه (27 دی) اعلام کرد که این شورا به دنبال گزارش روز گذشته آژانس درباره برداشتن گام‌های لازم از سوی ایران برای اجرای طرح اقدام درباره برنامه هسته‌ای ایران، نام بانک سپه و شعب بین‌المللی آن را از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است.

این گزارش به دنبال اقدامات راستی‌آزمایی از سوی بازرسان آژانس درباره این که ایران منطبق با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همه گام‌های لازم را برای رسیدن به روز اجرا برداشته است، به شورای امنیت متشکل از 15 کشور ارائه شد.

ایران و شش کشور شامل چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا در ژوییه (تیر) گذشته با دستیابی به توافق هسته‌ای و تصویب قطعنامه 2231 مسوولیت راستی‌آزمایی و نظارت بر اقدامات ایران در عمل به تعهداتش را به آژانس محول کردند.

پس از آن که برجام در تاریخ 29 تیر ماه 1394 در شورای امنیت به رأی گذاشته شد با تصویب آن در آن شورا تبدیل به قطعنامهٔ 2231 گردید که همراه با تصویب آن هر شش قطعنامه قبلی علیه ایران که منجر به تحریم‌های وسیع در رابطه با موضوع هسته‌ای شده بود، ملغی شد. این قطعنامه همزمان شامل اجرای اقدامات راستی‌آزمایی از سوی آژانس بود که بر اساس برجام مورد توافق قرار گرفته شد.

بانک سپه از سال 2007 تحت توقیف دارایی‌هایش بر اساس دستور شورای امنیت بود. این بانک از سازمان صنایع هوا و فضا (AIO) و شرکت‌های تابعه از جمله گروه صنایع شهید همت (SHIG) و گروه صنایع شهید باقری (SBIG) حمایت می‌کند.

«محمدکاظم چقازردی» با صدور پیامی برداشته شدن سایه تحریم‌ها از سر اقتصاد کشور را حاصل تلاش شبانه‌روزی و مجدانه همه مسئولان نظام، از راهنمایی‌های داهیانه و پشتیبانی مقام معظم رهبری گرفته تا پیگیری‌های مستمر ریاست جمهوری و سایر ارگان‌های نظام و دستگاه مقتدر دیپلماسی دولت تدبیر و امید عنوان کرد.

کد خبر 322018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha