دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

روز گذشته رئیس‌جمهور برای دومین بار در کمتر از یک سال گذشته راهی عسلویه شد تا با همراهی وزیر نفت و فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس‌جنوبی را افتتاح کند.

روحانی

در اين مراسم وعده داده شد كه تا نيمه سال 96 پرونده توسعه پارس جنوبي بسته شود و اين به معني برابري در توليد گاز با قطر در اين ميدان مشترك خواهد بود. حسن روحاني، افتتاح فاز 15 و 16 پارس جنوبي را نماد همكاري و هماهنگي ميان دستگاه‌هاي مختلف اجرايي و عملياتي كشور دانست و اظهار داشت: ما در شرايط تحريم شديد جهاني عليه ايران مظلوم، فاز ١٢ را پارسال افتتاح كرديم و امسال هم در شرايط تحريم، فازهاي ١٥ و ١٦ را افتتاح مي‌كنيم.

رئيس قوه مجريه گفت:‌ سال آينده نيز ملت بزرگ ايران شاهد افتتاح چند فاز ديگر ازجمله فازهاي ١٧ و ١٨ پارس‌جنوبي خواهند بود. وي تاكيد كرد: افتتاح فازهاي ١٥ و ١٦ به‌معناي آن است كه توطئه تحريم نمي‌تواند اراده ملت ما را در برابر قدرت‌هاي بزرگ دچار خللي كند. روحاني در پاسخ به انتقاد برخي نسبت به‌وجود ركود در كشور گفت: بعضي‌ها از ركود صحبت نكنند؛ زيرا دولت كشور را در شرايط نفت ٣٠ دلاري اداره مي‌كند نه نفت ١٤٧ دلاري و دولت، كشور را در شرايط تحريم اداره مي‌كند؛ نه در شرايط عادي.

  • طومار تحريم درهم پيچيده مي‌شود

رئيس‌جمهور با بيان اينكه در روزهاي آينده شاهد در هم پيچيده شدن طومار تحريم در اين كشور خواهيم بود، عنوان كرد: بودجه سال٩٥ را در شرايطي تقديم مجلس خواهيم كرد كه اتكاي آن به نفت تنها ٢٥درصد درنظر گرفته شده و اين در حالي است كه كشورهاي ديگر منطقه كه بعضا بزرگ‌ترين توليدكنندگان و صادركنندگان نفت خام هستند، بيش از ٩٠درصد درآمدهايشان به نفت متكي است.

وي گفت: اين كشورها اگر خواستند به ما ضرر بزنند، اول خودشان ضرر كرده‌اند و برآوردها و اعلام‌ها نشان مي‌دهد كسري بودجه امسال برخي از اين كشورها ١٠٠ميليارد دلار است. روحاني با يادآوري اينكه دولت افتخار دارد در چنين شرايطي نيز تورم را مهار و كنترل كند، گفت: با وجود همه سختي‌ها ان‌شاءالله باز هم رشد اقتصادي ما مثبت خواهد بود و به ملت ايران قول مي‌دهم سال٩٥، با عبور از تحريم و با همت جوانان اين كشور، سال رونق اقتصادي باشد.

وي تصريح كرد: ان‌شاءالله در سال٩٦، همه فازهاي پارس‌جنوبي به پايان مي‌رسد و اين كار عظيم و بزرگي است كه دولت يازدهم به اميد خدا انجام مي‌دهد و از امروز به بعد خبرهاي خوشحال‌كننده‌اي براي ملت ايران در راه است. پيشرفت فاز به فاز در منطقه پارس‌جنوبي قدم پيش گذاشتن در اين مسير، يعني كشور را به سمت استقلال كامل اقتصادي مي‌بريم.

روحاني گفت: هر فازي در پارس‌جنوبي تا وقتي ١٠٠درصد تكميل نشده است نبايد افتتاح شود پروژه‌ها بايد يك‌بار كلنگ‌زني و يك‌بار نيز افتتاح شوند. وي به تلاش‌هاي قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص) در بهره‌برداري از فازهاي ١٥ و ١٦ پارس‌جنوبي اشاره و عنوان كرد: آنهايي كه در دوران جنگ تحميلي خون و جان خود را نثار كردند امروز هم براي آباداني كشور تلاش مي‌كنند.

  • ثروت در سايه توسعه ديگر كشورها، ارزش ندارد

رئيس دولت با تأكيد بر اينكه آن روزهايي براي ما خوشحال‌كننده است كه ثروت كشور در سايه فناوري، بهره‌وري و تلاش و كوشش جوانانمان در بازار كار و در سايه احياي استعدادها حاصل شود، افزود: اينكه در سايه پيشرفت چين و هند و رشد دو رقمي اقتصادي اين كشورها و بالطبع افزايش نياز آنها به نفت و رسيدن قيمت نفت به ١٣٠ و ١٤٠ دلار، به ثروت برسيم و بگوييم چه روزهاي خوشي در سايه توسعه ديگران حاصل شده است، ارزشي ندارد.

حسن روحاني گفت: تعبير قشنگي نيست اما بايد بگويم اگر كسي بخواهد جيره خوار سفره ديگري باشد، خوب نيست و اين با اصول اقتصاد مقاومتي هماهنگي ندارد. رئيس‌جمهور كشورمان در ادامه با بيان اينكه توسعه پارس‌جنوبي در مراحل پاياني قرار دارد و درآمد سالانه ١٠٠ميليارد دلاري از محل آن در انتظار كشور است، گفت:

سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي كه رهبر معظم انقلاب بر آن تأكيد دارند، بدان معناست كه اقتصادي داشته باشيم كه روي پاي خود بايستيم و متكي به استعدادهاي جوانان خود باشيم و حتي تعامل ما با جهان نيز بر‌مبناي ابتكار سياسي خودمان باشد. رئيس‌جمهور با بيان اينكه خراب كردن و آتش زدن، دعوا درست كردن و... كاري ندارد، درحالي‌كه ساختن و آباد كردن كار مهمي است، افزود: تحريم درست كردن آسان است زيرا با يك بي‌عقلي، تحريم درست مي‌شود، اما تحريم برداشتن و تعامل سخت است و هنر مي‌خواهد.

  • خصوصيات فاز 15 و 16

هدف‌ از توسعه‌ فازهاي ١٥ و ١٦ پارس‌جنوبي، توليد روزانه‌ 56.6ميليون‌ مترمكعب‌ گاز طبيعي‌، ٧٥ هزار بشكه‌ ميعانات‌ گازي‌، ٤٠٠ تن‌ گوگرد و توليد سالانه‌ ١.٠٥ ميليون‌ تن‌ گاز مايع «LPG» (پروپان و بوتان) و يك ميليون‌ تن‌ اتان‌ براي تأمين‌ خوراك‌ واحدهاي‌ پتروشيمي‌ است؛ با افتتاح اين فازها پس از ٩سال، روزانه ٢٠ميليون دلار به درآمد ارزي كشور اضافه مي‌شود.

براساس اين گزارش، با توجه به كمبود خوراك گاز اتان در مجتمع‌هاي پتروشيمي كشور، راه‌اندازي اين فازها مي‌تواند تحولي سازنده در بحث خوراك پتروشيمي‌ها ايجاد كند. كنسرسيومي از شركت‌هاي ايراني متشكل از شركت‌هاي آريا نفت شهاب، تاسيسات دريايي، ايزوايكو، صف و حفاري دانا به راهبري شركت آريا نفت شهاب مجري توسعه بخش‌هاي خشكي و دريايي اين پروژه است.

  • هزينه پروژه‌ها نصف مي‌شود

وزير نفت در مراسم افتتاح فازهاي 15 و 16پارس‌جنوبي گفت: با لغو تحريم‌ها، هزينه پروژه‌ها كه در سال‌هاي تحريم چند برابر شده بود، نصف مي‌شود. بيژن زنگنه اظهار كرد: اميدواريم با رفع تحريم‌ها، دسترسي بهتر به تجهيزات، ايجاد فضاي انتقال و ارتقاي فناوري و پايين آمدن قيمت پروژه‌ها ميسر شود. زنگنه گفت: قصد ما نمايش دادن نيست بلكه تكميل پروژه‌ها هدف اصلي وزارت نفت است. وي تصريح كرد: با وجود اينكه هم‌اكنون فازهاي ١٧ و ١٨ در حال توليد است اما به‌دليل اينكه هنوز تكميل نشده است آن را افتتاح نخواهيم كرد.

وزير نفت با بيان اينكه ظرف ٢سال اخير ١٥٠ ميليون مترمكعب به ظرفيت پالايشي كشور افزوده شده است، اظهار كرد: اين موضوع سبب شده مصرف سوخت نيروگاه‌ها در كشور از ٤٥درصد در سال٩٢ به حدود ١٥ تا ٢٠درصد در سال‌جاري برسد. زنگنه اظهار اميدواري كرد: پيش از پايان كار دولت يازدهم همه فازهاي پارس‌جنوبي به جز بخشي از فاز ١٤ در صورت تأمين منابع مالي به بهره‌برداري برسد. وي با بيان اينكه با بهره‌برداري كامل از طرح‌هاي پارس‌جنوبي توليد ايران با قطر برابري خواهد كرد، ادامه داد: تا پايان دولت يازدهم توليد گاز از اين ميدان به ٧٠٠ميليون مترمكعب در روز و ميعانات گازي به يك ميليون بشكه در روز خواهد رسيد. وزير نفت اظهار كرد: همچنين با تكميل اين فازها، ١٠ميليون تن به حجم خوراك پتروشيمي‌ها افزوده خواهد شد.

  • افتتاح پس از تكميل واقعي پروژه، نشانگر تدبير وزير نفت است

رئيس جمهور افتتاح فاز 15 و 16 پارس جنوبي را نتيجه همكاري دولت و ساير نهادها از جمله سپاه دانست. فرمانده قرارگاه خاتم نيز در اين مراسم گفت: اين پروژه با همت وزير نفت تكميل شده و سپس به بهره‌برداري رسيده است. عبادالله عبداللهي با اشاره به اينكه سازندگي امروز كشور مرهون پيشتيباني دولت و نظم قرارگاه خاتم است، گفت: براي بهره‌برداري از فازهاي ١٥ و ١٦ پارس‌جنوبي ١٢٥ميليون نفر ساعت كار انجام شده است و در مقايسه با معيارهاي جهاني حوادث آنچناني در اين پروژه نداشته‌ايم. وي افزود: اين پروژه عظيم به همت جوانان و مهندسان داخلي ساخته شده كه اين مهم نشان مي‌دهد ما نيازي به مهندسان خارجي نداريم.

فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا با اشاره به اينكه اين قرارگاه نقش مهمي در اجراي فاز‌هاي ١٥ و ١٦ پارس‌جنوبي داشته است، بيان كرد: تاكنون ١٦ميليارد و ٧٠٠ميليون مترمكعب گاز از ٢ فاز ١٥ و ١٦ وارد شبكه سراسري گاز شده و اين در حالي است كه ١٥ ميليارد بشكه ميعانات گازي از اين دو فاز استحصال شده است. فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا به تسريع هرچه سريع‌تر در بهره‌برداري از پروژه‌هاي ٩ گانه اشاره كرد و افزود: با بهره‌برداري از اين پروژه‌هاي ٩ گانه، كمتر از 2سال ديگر، ٤٠ ميليارد دلار عايد كشور خواهد شد.

  • افتتاح 6فاز ديگر تا تابستان 95

مديرعامل شركت ملي نفت ايران از افتتاح ٦ فاز متعارف پارس‌جنوبي تا تابستان سال ٩٥ خبر داد. ركن الدين جوادي با بيان اينكه بخش خشكي فازهاي ١٧ و ١٨ هم‌اكنون به ظرفيت كامل رسيده است، افزود: با به ظرفيت رسيدن بخش دريايي اين پروژه، اين فازها سال آينده افتتاح مي‌شود. وي با بيان اينكه افزون بر اين فازها، فازهاي ١٩، ٢٠ و ٢١ تا پيش از تابستان سال آينده آماده افتتاح است، تصريح كرد: درصورت رهايي از بحران مالي، باقيمانده فازهاي پارس‌جنوبي نيز تا پايان دولت يازدهم به بهره‌برداري خواهد رسيد.

مديرعامل شركت ملي نفت ايران با اشاره به اينكه پارس‌جنوبي به‌عنوان يكي از 2قطب توليد انرژي كشور است، گفت: توليد روزانه اين ميدان هم‌اكنون ٤٢٠ميليون مترمكعب گاز طبيعي غني است كه سهم اساسي در تأمين انرژي كشور دارد. جوادي با بيان اينكه با تكميل فازهاي پارس‌جنوبي توليد آن معادل 5ميليون و ٨٠٠ هزار بشكه نفت خام در روز مي‌شود، اظهار كرد: با قيمت‌هاي كنوني نفت، ممكن است درآمد اين ميدان از درآمد توليد نفت بيشتر باشد. جوادي سهم ساخت داخل در اجراي اين پروژه را ٧٠ درصد عنوان كرد و با بيان اينكه اين بالاترين رقم در استفاده از ساخت داخل در يك پروژه است، تصريح كرد: سهم ساخت داخل در فاز١٢ پارس‌جنوبي، ٦٧ درصد بوده است.

کد خبر 321301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha