اسدالله افلاکی: «گنجه پشتیبان زیست‌بوم» نام یک نهاد نیکوکاری زیست‌محیطی است که از سال ۹۲شکل گرفته است.

محیط زیست

اين نهاد تلاش مي‌كند نگاه نيكوكاران و خيرين را به حفاظت از محيط‌زيست جلب كند تا از كمك‌هاي خيرخواهانه آنها براي حفظ طبيعت بهره‌مند شود. در كشور ما، هرچند فرهنگ خيريه پيشينه‌ا‌ي دراز و پربار دارد و براساس همين فرهنگ است كه به مستمندان، سالخوردگان، كودكان بي‌سرپرست و بيماران كمك مي‌شود، مدرسه، درمانگاه و بيمارستان ساخته مي‌شود و گره از كار بسياري از درماندگان وا مي‌شود با وجود اين، هنوز نيكوكاري در راه محيط‌زيست دركشور ما جايي ندارد و حضور نيكوكاران و خيرين در حفظ محيط‌زيست بسيار كمرنگ است به‌طوري كه مي‌توان گفت در اين زمينه اقدامي در خور توجه صورت نگرفته و يا اگر هم صورت گرفته به كارها و اقدامات داوطلبانه در سازمان‌هاي مردم‌نهاد محيط‌زيستي محدود مي‌شود. در اين ميان، منابع طبيعي در هرمزگان توانسته است با فرهنگسازي نگاه خيرين را براي اجراي طرح‌هاي منابع طبيعي جلب كند و با هدف احياي اراضي كشاورزي و جلوگيري از مهاجرت روستاييان طرح‌هاي آبخيزداري را اجرا كند؛ طرح‌هايي كه هزينه‌هاي آن را خيرين و نيكوكاران منطقه پرداخت كرده‌اند.

اكنون بنيانگذاران گنجه پشتيبان زيست‌بوم مي‌گويند كه يك نهاد نيكوكاري محيط‌زيستي مي‌تواند فارغ از تشريفات مفصل و دست و پا گير دولتي، كمك مؤثري به حفظ محيط‌زيست بكند. براي مثال، مي‌تواند از يك مدافع طبيعت كه گرفتار دعوايي حقوقي شده حمايت مادي كند؛ مي‌تواند به محيط‌بان، قرق‌بان، يا هر فرد ديگري كه در راه حفظ سرمايه‌هاي طبيعي كشور جانفشاني كرده و دچار آسيب شده، كمك هزينه‌ درمان بپردازد؛ مي‌تواند از يك طرح حفظ و احياي طبيعت حمايت كند؛ مي‌تواند به انتشار كتاب يا مجله‌اي محيط‌زيستي ياري رساند و مي‌تواند يك جايزه‌ محيط‌زيستي را پايه‌گذاري كند اما دستيابي به اهداف در گرو حمايت‌هاي خيرين و نيكوكاران است.

آنچه مايه اميدواري است اينكه، اين نهاد بي‌هيچ تبليغي كار خود را آغاز كرده و به موفقيت‌هاي در خور توجهي هم دست يافته است. براي نمونه روز گذشته با كمك‌هاي مالي جمع‌آوري شده، هزينه ساخت 4آبشخور و تهيه 2تن علوفه براي حيات وحش منطقه حيدري در خراسان رضوي را برعهده گرفته و ساخت اين آبشخورها با هماهنگي اداره كل محيط‌زيست خراسان‌رضوي به‌زودي آغاز مي‌شود. علاوه براين، جمع‌آوري كمك‌هاي مالي براي محيط بانان در بند از ديگر اقدامات قابل تحسين اين نهاد است كه در حال انجام است و روزبه‌روز اين نهاد نيكوكاري با اقبال بيشتر ي مواجه مي‌شود.

کد خبر 321963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha