رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، عرصه حفاظت از محیط‌زیست کشور را ۱۱درصد اعلام کرد و گفت: این رقم بنابر تصمیم‌های جهانی باید به ۱۶درصد برسد.

مناطق حفاظت شده

معصومه ابتكار كه به استان يزد سفر كرده است ديروز در نشست شوراي برنامه‌ريزي و توسعه اين استان افزود: براساس يك برنامه محيط‌زيستي بين‌المللي، قرار است كشورها 16درصد از عرصه سرزميني خود را به شكل ويژه حفاظت كنند و اين امر بايد تا سال 2020محقق شود.

وي اظهار داشت: يكي از مهم‌ترين و اصلي‌ترين برنامه‌هاي اين سازمان حفاظت از تنوع زيستي است كه در همه كشورها به مرحله اجرا درآمده است.

ابتكار در حالي بر ضرورت افزايش عرصه‌هاي مناطق حفاظت شده از 11درصد به 16درصد عرصه‌هاي سرزميني تأكيد مي‌كند كه در حال حاضر سازمان حفاظت محيط‌زيست براي حفاظت از 11درصد مناطق تحت مديريت خود با مشكلات فراواني مواجه است كه در راس آن نبود تجهيزات و كمبود نيروي محيط‌بان است.

  • ممنوعيت بهره‌برداري از طبيعت با مشاركت مردم

آنطور كه در گزارش روابط عمومي اداره كل محيط‌زيست استان يزد آمده است، ابتكار با بيان اينكه 5 سال زمان داريم تا عرصه‌هاي مناطق تحت حفاظت را به 16درصد در سطح كشور برسانيم، تصريح كرد: براساس اين طرح بايد بخش‌هايي از سرزمين را به شكل ويژه با مشاركت و همراهي مردم كنترل كنيم و اجازه هيچ نوع بهره‌برداري در آن را ندهيم.

وي يادآور شد: اين به‌معناي آن نيست كه 89درصد بقيه عرصه‌ها رها شود بلكه به اين معناست كه سختگيري در 11درصد بيشتر است و هدف اين برنامه در كشور ما رعايت عدالت بين نسلي يعني همان موردي است كه رهبر معظم انقلاب نيز به آن اشاره داشتند ضمن آنكه محدوديت‌ها بيشتر در اين مناطق است. ابتكار حركت به سمت سرمايه‌گذاري و اشتغال اقتصادي خلاق را زمينه‌هاي تحقق اقتصاد مقاومتي عنوان كرد و گفت: اتكا به منابع پايه در راستاي خودكفايي بايد به حداقل ممكن برسد و بيشتر به سمت صنايع سبز و فناوري‌هاي نوين حركت كنيم به همين دليل است كه امروزه صنعت سينما و هنر و IT را جزو صنعت‌هاي سبز مي‌دانند.

  • نه تجهيزات داريم نه محيط‌بان

دكتر اسماعيل كهرم، استاد حيات‌وحش به همشهري گفت: براساس استانداردهاي جهاني براي 11درصد عرصه‌هايي كه تحت مديريت سازمان حفاظت محيط‌زيست قرار دارد حداقل به 10هزار محيط‌بان نياز داريم درحالي‌كه امروز تنها 1700محيط‌بان براي حفاظت از كل اين عرصه‌ها در اختيار سازمان محيط‌زيست است. مشاور سازمان حفاظت محيط‌زيست افزود: بارها از رياست‌جمهوري درخواست شده تا مجوز استخدام 1500محيط‌بان را صادر كند اما هنوز اين مجوز صادر نشده است ضمن اينكه استخدام اين تعداد محيط‌بان علاوه بر مجوز رياست‌جمهوري به تأييد مجلس هم نيازدارد.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه معدل جهاني عرصه‌هاي حفاظت شده هر كشور 11الي 12درصد است، خاطرنشان كرد: با وجود اين معدل، در كشور‌هايي مثل بلژيك ميزان عرصه‌هاي تحت حفاظت محيط‌زيست 40درصد عرصه‌هاي سرزميني است حتي در برخي كشورهاي آفريقايي مثل اوگاندا هم اين عرصه‌ها 40درصد است؛ براين اساس، شايسته كشور جمهوري اسلامي نيست كه عرصه‌هاي حفاظت‌شده آن مطابق با كمترين ميزان جهاني باشد. كهرم به سفر اخير خود به پاكستان اشاره كرد و گفت كه 13درصد از عرصه‌هاي سرزميني اين كشور تحت حفاظت محيط‌زيست است اين درحالي است كه بنا به گفته مسئولان محيط‌زيست اين كشور، درعمل 7درصد اين مناطق تحت حفاظت قرار دارد. وقتي علت را از مسئولان محيط‌زيست پاكستان جويا شدم در جواب گفتند كه درست است كه ما امروز نمي‌توانيم از همه اين عرصه‌ها، حفاظت كنيم اما شرايط از نظر پارلمان و دولت براي افزايش مناطق حفاظت شده فراهم بود و ما اين كار را كرديم با اين اميد كه در آينده بتوانيم موجبات حفاظت را فراهم كنيم. كهرم تصريح كرد: ما هم اميدواريم كه در آينده مشكلات و كمبودها برطرف شود و شرايط براي حفاظت از مناطق تحت مديريت محيط‌زيست ايجاد شود.

کد خبر 316099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha