معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، از ابلاغیه وزارت نیرو در مورد تخصیص حقابه محیط‌زیستی تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور خبر داد و گفت: سالانه حدود ۱۰۰میلیارد مترمکعب آب در طبیعت وجود دارد که وزارت نیرو برای حدود ۶۸میلیارد مترمکعب آن برنامه‌ریزی دارد و از این مقدار ۱۰.۷میلیارد مترمکعب به محیط‌زیست اختصاص داده شده است.

پس از ۱۰ سال ۲۰ درصد تالاب بختگان آبگیری شد

مسعود باقر‌زاده كريمي در گفت‌وگو با ايسنا افزود:اگرچه سازمان حفاظت محيط‌زيست روي جزئيات اعداد تخصيص يافته حقابه به حوضه‌ها بحث دارد اما اين اقدام وزارت نيرو را يك حركت رو به جلو مي‌داند.

وي از آبگيري تالاب بختگان از رودخانه‌هاي كر و سيوند در روزهاي اخير خبر داد و گفت: يكي از تالاب‌هايي كه بايد مثل درياچه اروميه كاملا هدفمند، با عزم ملي و توان دولتي و غيردولتي اقداماتي براي تعيين تكليف بهره‌برداري آب‌هاي بالا‌دستي آن انجام شود، تالاب بختگان است.

وي با بيان اينكه وزارت نيرو با مشخص كردن سهم آب محيط‌زيستي حوضه‌هاي مختلف كشور قدم خوبي در حوزه محيط‌زيست برداشته است، افزود: اين ابلاغيه كه طي دو سه‌ ماه گذشته صورت گرفته، حركت رو به جلويي است اما كافي نيست. طبق اين ابلاغيه آب‌هاي منطقه‌اي‌ بايد ميزاني از حجم آب موجود در منطقه را به محيط‌زيست اختصاص دهند.

باقر‌زاده كريمي با بيان اينكه سهم آب زيست‌محيطي حوضه طشك، بختگان و مهارلو 332ميليون مترمكعب مشخص شده، اظهاركرد: اين ميزان آب تخصيص يافته با توجه به منابع آب موجود بوده است، اما بايد توجه داشت كه منابع آب موجود با نياز اكولوژيكي تفاوت دارد. سازمان محيط‌زيست نياز اكولوژيك رودخانه‌ها و تالاب‌ها را تعيين مي‌كند، بنابراين پس از بررسي نياز اكولوژيك تالاب‌ها بايد ميزان فاصله نياز اكولوژيك با ميزان تخصيص يافته روشن شود.

وي با تأكيد بر ضرورت روشن شدن نياز اكولوژيك و ميزان تخصيص يافته منابع آبي به تالاب‌ها، افزود: اين شفافيت بايد اتفاق بيفتد و شفافيت در مديريت هم محسوب مي‌شود تا مسئولان و ذينفعان بدانند كه درياچه با چه ميزان از نياز اكولوژيك خود تأمين مي‌شود و همين مسئله انتظارات ما را از طبيعت هم مشخص مي‌كند.

معاون امور تالاب‌ها با اشاره به اينكه سهم آبي هر حوضه و تالاب علاوه بر وزارت نيرو به ادارات كل محيط‌زيست استان‌ها نيز ابلاغ مي‌شود، گفت: ادارات محيط‌زيست مسئول دريافت حقابه محيط‌زيستي هستند، بنابراين به ادارات اعلام شده كه مطالبه‌گرانه بر اين موضوع نظارت داشته باشند، البته تحقق اين ابلاغيه به قابليت‌هاي مديريتي و عزم و اراده اجرايي 2 دستگاه وزارت نيرو و سازمان حفاظت محيط‌زيست بستگي دارد.

کد خبر 321836

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha