همشهری آنلاین: مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در آستانه روز جهانی تالاب‌ها با اشاره به این که موضوع اصلی در نظر گرفته شده برای روز جهانی تالاب‌ها "تالاب‌ها و معیشت پایدار" است گفت: معیشت بیش از یک میلیارد خانواده در دنیا به این حوضه‌های آبی وابسته است.

وابستگی معیشت بیش از یک میلیارد خانواده در دنیا به تالاب‌ها

به گزارش ایرنا، محسن سلیمانی روزبهانی از این اکوسیستم‌های ارزشمند به عنوان منبعی برای تامین معیشت پایدار نام برد و آن‌ها را برای سلامت و رفاه جوامع بشری ضروری دانست.

وی با اشاره به آمار و اطلاعات ارایه شده از سوی دبیرخانه کنوانسیون رامسر افزود: تالاب‌ها علاوه بر آن که آب شیرین و منابع غذایی برای ما فراهم می‌کنند، تنوع زیستی را پایدار ساخته، سیلاب‌ها را کنترل و دی اکسید کربن را ذخیره می‌کنند، در سطح جهانی به عنوان یکی از فضاهای ایجاد معیشت پایدار برای جوامع محلی نیز محسوب می‌شوند.

به گفته سلیمانی؛ به این ترتیب که معیشت تقریبا یک میلیارد خانوار در آسیا، آفریقا و آمریکا به کشت برنج و زندگی بیش از 660 میلیون نفر به ماهی‌گیری و آبزی‌پروری وابسته است.

وی تصریح کرد: بر اساس تخمین‌های موجود نیمی از گردشگران بین‌المللی، به دنبال فضای آرام حاشیه تالاب‌ها، به ویژه مناطق ساحلی، برای کسب آرامش هستند که ایجادکننده 266 میلیون فرصت شغلی است.

سلیمانی با بیان این که سه رکن اصلی برای ایجاد معیشت پایدار است، گفت: استفاده از رویکرد مردم محور برای شناسایی نیازها، فراهم ساختن منابع گوناگون سرمایه‌ای و تعیین کسانی که می‌توانند سرمایه فراهم کنند (از جمله نقش‌آفرینان کلیدی مانند دولت، موسسات، تشکل‌های غیردولتی و جوامع محلی) را این سه رکن دانست.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به روز جهانی تالاب‌ها افزود: مراسم روز جهانی تالاب‌ها هر ساله در روز 13 بهمن ماه، مصادف با دوم فوریه، برگزار می‌شود، همزمان با برگزاری این مراسم افراد منتخبی که در حوزه فعالیت‌های اجرایی، علمی - پژوهشی و مشارکت مردمی در زمینه تالاب‌ها اقدامات شایسته‌ای را انجام داده‌اند، تحت عنوان "قهرمان تالاب" معرفی شده و از آنان تقدیر می‌شود.

کد خبر 323599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha