چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: تداخل دارویی یا تأثیر یک ماده غذایی با داروی دیگر می‌تواند روی پاسخ دارویی یا اثر درمانی دارو تأثیر منفی داشته باشد.

مصرف این میوه‌ها و سبزی‌جات با دارو ممنوع

دکتر هاشمیان متخصص داروسازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تداخلات دارویی در پزشکی بسیار با اهمیت است زیرا باعث افزایش احتمال بروز عوارض جانبی می‌شود، از سوی دیگر، احتمال بی‌اثر شدن دارو هم وجود دارد.

وی افزود: داروهای ضدافسردگی را نباید با میوه و غذای حاوی تیرامین مصرف کرد. تیرامین ماده‌ای است که به طور طبیعی در تعدادی از غذاها وجود دارد و در اثر شکستن زنجیره پروتئینی غذاهای مانده به وجود می‌آید.

دکتر هاشمیان بیان کرد: میوه‌هایی همچون آووکادو حاوی مقادیری تیرامین هستند، همچنین باید از مصرف پنیرهای تخمیر شده و گوشت‌های فرآوری شده نظیر سوسیس، کالباس، ماهی دودی و نیز شکلات و آجیل با داروهای ضدافسردگی پرهیز کرد.

این متخصص داروسازی در پایان خاطرنشان کرد: مصرف لبنیات ممکن است منجر به تأخیر در جذب یا جذب نشدن آنتی‌بیوتیک‌ها شود، دلیل آن نیز اتصال کلسیم موجود در این فرآورده‌ها با آنتی بیوتیک در محیط روده باریک و معده است که منجر به ایجاد ترکیب غیرقابل جذب می‌شود. باید توجه شود که بعد از خوردن داروهایی که با افزایش تراکم استخوان و کاهش احتمال شکستگی در بیماری پوکی استخوان همراه است تا حدود یک ساعت نباید خوابید.

کد خبر 321485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha