سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
۰ نفر

همشهری دو - سمیرا نعمتیان: انواع کوفته‌ها از آن دسته غذاهای سنتی هستند که علاقه‌مندان زیادی دارند اما بیشتر تازه‌عروس‌ها و خانم‌های جوان فکر می‌کنند تهیه یک کوفته خوش آب و رنگ کار آشپزهای حرفه‌ای است و به همین دلیل ریسک پختن این غذا را انجام نمی‌دهند.

کوفته

 ما در اين مطلب پخت يك نوع از كوفته‌ها را با جزئيات كامل براي شما شرح مي‌دهيم تا با خيال راحت آن را در خانه و آشپزخانه خودتان تهيه و نوش‌جان كنيد. اين كوفته از غذاهاي استان‌هاي شمالي كشور است و از سبزي به ميزان بيشتري در آن استفاده شده است.

  • مواد لازم كوفته

گوشت چرخ شده ---  300گرم
پياز --- يك عدد كوچك
آرد نخودچي ---  يك‌قاشق غذاخوري
تخم‌مرغ ---  يك عدد
لپه  --- نصف پيمانه
پياز سرخ شده ---   2عدد
آلو  ---  8عدد
سبزي  ---  150گرم *
شكر و آبغوره ---  به ميزان لازم
زردچوبه و روغن ---   به ميزان لازم
نمك و فلفل ---  به ميزان لازم

*سبزي اين غذا: نعناع + جعفري + شويد + (خالواش!!! + چوچاق، اين دو سبزي از نوع سبزي‌هاي شمالي است و اگر از اينها تهيه نكرديد هم مشكلي براي غذاي شما پيش نمي‌آيد)

  • طرز تهيه

ابتدا لپه را مي‌پزيم و آبكش مي‌كنيم و آب آن را جدا مي‌كنيم كه نفخ آن كمتر باشد. حالا پيازها را با حرارت كم سرخ مي‌كنيم تا خوب طلايي شوند. آن پياز كوچكي را كه در مواداوليه گفته بوديم رنده مي‌كنيم و آب آن را مي‌گيريم. آلوها را هم توي آب خيس مي‌كنيم و بعد از نرم شدن آنها را آبكش مي‌كنيم. گوشت، پياز، آرد نخودچي، نمك و فلفل و تخم‌مرغ را توي غذاساز مي‌ريزيم تا خوب يكدست و چسبنده شوند يا اينكه اين مواد را با دست ورز مي‌دهيم اما فقط در حدي كه مواد منسجم شوند و گوشت ما به بقيه مواد چسبندگي بدهد.

لپه را هم اضافه مي‌كنيم و چندبار ديگر هم مي‌زنيم. حالا يك قاشق از پيازهاي سرخ‌شده طلايي را در قابلمه مي‌ريزيم. قابلمه ما بايد به‌اندازه‌اي باشد كه 8عدد كوفته متوسط كنار هم در آن جا شود. زردچوبه و نمك وفلفل و سبزي ريز شده را هم به آب قابلمه اضافه مي‌كنيم و با آبغوره و شكر حسابي طعمش را ملس مي‌كنيم و اجازه مي‌دهيم، بجوشد. از مايه كوفته به اندازه يك پرتقال آبگيري جدا و آن را گرد مي‌كنيم و وسط آن يك آلو با كمي پياز سرخ شده مي‌گذاريم و خوب كوفته‌ها را گرد مي‌كنيم. اصلا نبايد درزي روي كوفته افتاده باشد. حرارت زير آب را كه در قابلمه گذاشته بوديم و جوش بود و قل مي‌زد! كم مي‌كنيم تا ريز جوش بزند و كوفته‌ها را آرام سر مي‌دهيم در آب درون قابلمه. در قابلمه را هم نيمه مي‌گذاريم تا 1/5ساعت بپزد و غذاي ما جا بيفتد! بايد صبر كنيد تا از سس كوفته‌ها خيلي كم بماند تا طعم آن بيشتر توي كوفته‌ها برود.

  • فوت كوزه‌گري

1- كوفته‌هايي را كه گرد كرده‌ايد و آماده شده اند را 15دقيقه در يخچال بگذاريد تا سرد شوند و خودشان را بگيرند.
2- يك قاشق رب گوجه‌فرنگي، رنگ خيلي بهتري به سس كوفته شما مي‌دهد.
3- قابلمه‌اي كه انتخاب مي‌كنيد نبايد خيلي بزرگ باشد تا كوفته‌ها در قابلمه اجازه قل خوردن نداشته باشند.
4- در قابلمه حتما نيمه باز باشد تا بخار اضافي از آن خارج شود.

کد خبر 321336

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha