سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

همشهری دو - سمیرا نعمتیان: این روزها فصل آمدن اسفناج تازه است.

اسفناج پلو

مي‌خواهيم در اين شماره از آشپزي، دستور پخت اسفناج پلوي خوشمزه‌اي را به شما آموزش بدهيم كه هم خاصيت فراواني دارد و هم اينكه رنگ سبز تازه اسفناج سفره شما را رنگين و اشتهاي شما و افراد خانواده‌تان را باز مي‌كند.

مواد لازم:

برنج: 2پيمانه
سينه مرغ: يك عدد
اسفناج: يك دسته كوچك
زرشك: 2قاشق
آلو خورشتي يا قيسي: 10عدد
نمك و فلفل سياه
براي تزئين:
زرشك: 2قاشق
كشمش: 2قاشق

اول برنج را آبكش مي‌كنيم و كنار مي‌گذاريم. البته بهتر است كه به يك روش ديگر اين كار را انجام بدهيم. براي اينكه ويتامين‌هاي برنج را از دست ندهيم بهتر است برنج را به روش كته با مقدار آب كافي بگذاريم بپزد و وقتي آب آن كشيده شد از روي حرارت برداريم.حالا آلو را خيس مي‌كنيم، سينه مرغ را هم خرد مي‌كنيم و كمي تفت مي‌دهيم، زرشك را هم مي‌شوييم، تعداد كمي از برگ‌هاي اسفناج را نگه مي‌داريم براي ته‌ديگ و بقيه را خرد مي‌كنيم. حالا يك قابلمه، ترجيحا تفلون برمي‌داريم (البته مي‌توانيم از پلوپز هم استفاده كنيم).اول برگ‌هاي اسفناج را كف و اطراف قابلمه مي‌چينيم و نصف برنج را اضافه مي‌كنيم، بعد روي آن اسفناج‌هاي خرد شده را مي‌ريزيم و تكه‌هاي مرغ و زرشك و آلو را به‌ترتيب اضافه مي‌كنيم و در آخر مابقي برنج را مي‌ريزيم و روي آن را صاف مي‌كنيم و كمي روي آن روغن مي‌دهيم. اجازه مي‌دهيم دم بكشد. حالا مي‌توانيم غذا را از قابلمه توي ظرف برگردانيم و دور آن را با زرشك و كشمش تزئين كنيم.

خواص اسفناج:

سرشار از ويتامين‌هاي آ، ب 1، ب 2 و ث است، داراي املاح كلسيم، سديم، پتاسيم، يد، مس، ارسنيك و منيزيم است و به‌علت داشتن منيزيم جلوي پيشرفت سرطان را مي‌گيرد. براي خانم‌هاي باردار و افراد كم‌خون مفيد است. محرك كليه‌ها بوده، كار و فعاليت آنها را زياد مي‌كند.

مصرف اسفناج اشتهاي اطفال را زياد مي‌كند. ملين و زود هضم بوده، مثل ساير سبزي‌ها توليد نفخ نمي‌كند. اسفناج 2 برابر ديگر سبزيجات فيبر دارد. يك پيمانه اسفناج حدود 20درصد فيبر دارد كه مانع يبوست است و به هضم غذا كمك مي‌كند. فيبر موجود در اين سبزي، قند خون را پايين نگه داشته و با ايجاد حس سيري مي‌تواند مانع از پرخوري شود.

خاصيت ضدالتهابي دارد و حاوي آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي است. براي فشار خون مفيد است و سيستم ايمني بدن را بهبود مي‌بخشد. طراوت پوست را حفظ مي‌كند، سازوكار كلسيم در بدن را تنظيم مي‌كند، از سيستم عصبي حفاظت مي‌كند و منبع خوبي از اسيدهاي چرب امگا 3 است و بدن را قليايي مي‌كند.

کد خبر 318153

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha