علی ابراهیمی: همایش سالانه اتاق اصناف کشور به محلی برای رویارویی دیدگاه‌های فعالان صنفی با مسئولان دولتی و تقابل برخی دیدگاه‌های دستگاه‌های دولتی با یکدیگر تبدیل شد.

نشست سالانه اتاق اصناف با حضور مسئولان دولتی برگزار شد.

به گزارش همشهري، واردات بي‌رويه كالاهاي قاچاق در شرايط ركود و زمينگير شدن توليد، ناكارآمدي و شيوه غلط برخورد با اين پديده، قوانين دست و پاگير نظام صنفي، دخالت‌هاي دولت در قيمت‌گذاري و تنظيم بازار كالاها و خدمات و اجبار تشكل‌هاي صنفي به برپايي نمايشگاه‌هاي فصلي، محور عمده انتقادهاي فعالان صنفي از مسئولان دولتي در همايش سالانه اصناف تهران بود كه ديروز با حضور روساي اتحاديه‌هاي صنفي برگزار شد. ارائه آمار دقيق از حجم قاچاق يكي از نكات اصلي بود آن هم در شرايطي كه آمارهاي دقيقي از ميزان بيكاري، خط فقر و وضعيت درآمدي قشرهاي مختلف ارائه نمي‌شود.

ضمن اينكه در اين همايش‌ها فقط ار ارائه آمار قاچاق سخن گفته مي‌شود و از دلايل كوتاهي برخورد در مبارزه با قاچاق كالا سخن زيادي به ميان نمي‌آيد. در همين راستا و در همايش روز گذشته، عليرضا جمشيدي، معاون وزير دادگستري از ورود سالانه22تا 23ميليارد دلار كالاي قاچاق به كشور خبر داد و اعلام كرد كه 97تا ۹۸ درصد كالاهاي قاچاق از مبادي رسمي وارد كشور شده و اساسا كشف نمي‌شود. همچنين از 2تا 3درصد پروندهاي كشف شده بالاي 100ميليون تومان نيز تنها يك درصد جريمه دريافت مي‌شود و مشخص نيست اين چه برخوردي است كه با قاچاق مي‌شود. رئيس سازمان تعزيرات حكومتي دخالت دولت در قيمت‌گذاري و ساختار نامناسب و عقب مانده نظام مالياتي را از جمله مشكلات اصناف دانست.

  • 60درصد كالاهاي قاچاق درتهران

در اين همايش استاندار تهران نيز با بيان اينكه سالانه ۲۲ تا ۲۵ ميليارد دلار كالاي قاچاق وارد كشور شده و تنها ۱۴۰۰ ميليارد تومان آن كشف مي‌شود اعلام كرد كه اين مبالغ در مواردي حتي كفاف هزينه‌هاي كارمندان سازمان تعزيرات را نمي‌دهد. سيد حسين هاشمي شيوه كنوني برخورد تعزيرات حكومتي با تخلفات صنفي را نادرست دانست و افزود:

از 400تا 500پرونده‌ برخورد با تخلفات صنفي، همه مربوط به تخلفات كوچك اصناف بوده است، چنين برخوردهايي كارايي لازم را نداشته و بايد با تخلفات بزرگ برخورد شود. سيد حسين هاشمي گفت: درحالي‌كه تهران به هيچ كدام از مناطق مرزي دسترسي ندارد، حدود ۶۰ درصد كالاهاي قاچاق وارداتي، ابتدا به تهران آمده و بازپخش مي‌شود. برپايي نمايشگاه فروش بهاره در 4نقطه شهر تهران موضوعي بود كه استاندار تهران به‌رغم مخالفت قائم‌مقام وزير صنعت و رئيس اتاق اصناف بر آن تأكيد كرد و گفت: بايد در تهران نمايشگاه‌هاي بهاره در خور ‌شان مردم از نظر كيفيت و قيمت كالاها و محل برگزاري به‌صورت 4ستاره بر پا شود.

  • نبود امكان تنظيم بازار

به‌رغم تأكيد استاندار تهران بر برپايي نمايشگاه‌هاي فصلي در تهران، رئيس اتاق اصناف خواستار مذاكره بيشتر با مسئولان دولتي در اين زمينه شد و گفت: نمايشگاه فصلي با توجه به انباشت توليد و ركود در كشور برگزار مي‌شود، اما معاون اول رئيس‌جمهور اعتقاد دارد كه اين نمايشگاه‌ها در شهرستان‌هاي محروم و با نظر استانداران برگزار شود.

علي فاضلي تأكيد كرد: قاچاق حرفه‌اي در ايران نهادينه شده و حاشيه امنيت پيدا كرده است بر اين اساس نمي‌توان با وجود قاچاق 22.5ميليارد دلاري در كشور، صحبت از تنظيم بازار كرد و هنوز اراده لازم براي برخورد با اين معضل وجود ندارد.

  • نمايشگاه فروش بهاره برگزار نمي‌شود

به‌رغم تأكيد استاندار تهران براي برگزاري مطلوب نمايشگاه‌هاي فصلي در استان تهران، قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد: با توجه به شرايط رقابتي بازار و وفور و عرضه قابل توجه كالا از سوي اصناف، دليلي براي برگزاري نمايشگاه‌هاي بهاره نمي‌بينيم. مجتبي خسروتاج افزود: اكنون 140اتحاديه در تهران داريم كه در مواردي فعاليت 7الي 8اتحاديه در بخش‌هايي مانند پوشاك و مواد غذايي با يكديگر همپوشاني دارند. وي با اشاره به فعاليت صنوف بدون پروانه كسب افزود: وجود 600تا 700هزار واحد صنفي فاقد پروانه كسب از 3ميليون واحد صنفي موجود، در ‌شان كشور نيست و در اين زمينه بايد خود اتحاديه‌ها كمك كنند تا مشكل اصناف بدون پروانه برطرف شود.

کد خبر 321175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha