شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمد صالحی: همسری که توقع دارد در اولویت اول توجه و همراهی همسرش باشد وقتی با دیدن ارتباط افراطی همسرش با دیگران یا اصطلاحا رفیق‌بازی افراطی او روبه‌رو می‌شود، در زندگی و رابطه مشترک با چه احساساتی روبه‌روست و چگونه می‌تواند افکار منفی را از خود دور کند؟

ازدواج
  • چه مشكلي پيش آمده ؟

اولين سؤال از مراجعي كه به‌خاطر رفيق‌بازي همسرش گله‌مند شده و پيش مشاور آمده اين است كه رفيق‌بازي يعني چه؟ در طول روز يا هفته، همسرتان چند ساعت را با دوستانش مي‌گذراند؟ دوستان او را مي‌شناسيد يا نه؟ اگرچه نياز است كه بعد از ازدواج ارتباط همسران با دوستان دوران مجردي خود كمتر شود و اولويت‌شان همراهي با همسرشان باشد اما توقع قطع كامل اين رابطه‌هاي دوستانه را هم نداشته باشيد. اين برچسب كه همسرم عادت رفيق‌بازي دارد براي هر دو جنس زنان و مردان ممكن است دردسر ايجاد كند و در جايي تبديل به مسئله يا مشكلي براي خانواده مي‌شود كه انجام وظايف همسري و يا عواطف بين همسران را با مشكل مواجه مي‌كند.

  • چطور عادت كرد ؟

هر بيماري براي درمان نياز به شناخت دليل و راه‌هاي مبتلا‌شدن به بيماري را دارد. اغلب يكي از دلايل زير هم در وابستگي افراطي به دوستان دخيل است كه شناخت اين عوامل در پيشگيري از ابتلاي همسران به معضل رفيق‌بازي مؤثر است:
شخصيت‌هايي كه پختگي كافي را ندارند و براي تأمين اعتبار و ابراز خود به دوستان وابسته مي‌شوند.
افرادي كه در خانواده دوران مجردي يا زندگي متاهلي فعلي‌شان صميميت و رابطه شاد را تجربه نكرده‌اند.
افرادي كه باور نكرده‌اند دوران مجردي تمام ‌شده است و نمي‌دانند متاهلي چه نياز‌ها و ضرورت‌هايي دارد.
افرادي كه الگوي رفيق‌بازي را ديده و يا با آن الگو بزرگ شده‌اند.

  • به فكر راه‌هاي مثبت باشيد

براي اصلاح رفيق‌بازي همسر مي‌شود به زور، اجبار، طعنه، مقايسه، تحقير، تهديد و... متوسل شد اما مهم اين است كه هيچكدام از اينها راه به جايي نمي‌برد. براي كمك به همسر رفيق‌باز بايد محيط خانواده را براي او امن، شاد و صميمي كنيد و به او نشان دهيد كه اوضاع‌اش خيلي هم وخيم نيست پس مي‌تواند شرايط خود را تغيير دهد. در اين شرايط مواجهه مستقيم با حذف دوستان دردسرساز همسرتان نتيجه عكس دارد چون او دوستانش را بهترين آدم‌ها مي‌داند؛ پس انرژي‌تان را صرف جايگزين‌ساختن و جذاب‌سازي‌ خودتان و خانه‌تان كنيد. در مرحله بعد خودتان را علاقه‌مند به ارتباط با دوستان متاهل همسرتان نشان دهيد تا با هم رفت‌وآمد كنيد و حلقه ارتباط با دوستان مجرد را تنگ‌تر كنيد.

  • جزو رفيق‌هايش شويد

اگر به دلخوري و عصبانيت خودتان مسلط باشيد مي‌توانيد جزو رفيق‌هاي همسرتان شويد تا جايي كه او ارتباط با شما را هم مثل آنها جذاب بداند تا روزهاي تعطيلش فقط صرف تفريح با دوستان نشود. بعد از اين شروع خوب، مي‌توانيد انتظار متعادل كردن هميشگي ارتباط با دوستانش را هم داشته باشيد.

  • چند پيشنهاد ويژه:

دنبال علاقه‌هاي مشترك، حل مسئله‌هاي مشترك و وقت‌گذراني‌هاي جذاب بگرديد.
وقتي با هم هستيد از كمبودها، انتظارات به زمين مانده و غرغرهاي هميشگي حرفي نزنيد.
بيشتر با هم بخنديد.
به فكر و توان و استعدادهاي او، با كلماتي كه او دوست دارد افتخار كنيد.
اشتباهاتش را به رخش نكشيد.
تلاش كنيد تا مورد احترام خانواده همسرتان باشيد تا حمايت آنها را بيشتر به‌خود جذب كنيد.

کد خبر 320974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha