یکشنبه ۱ مهر ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۸
۰ نفر

اکرم جوانمرد: مستر بین شاید یکی از اخلاق‌گراترین کمدین‌های این روزگار باشد،

 برنامه‌های او جزء محدود کمدی‌های تلویزیون اروپاست که اعضای خانواده می‌توانند با فراغ بال و در حضور فرزندان‌شان به تماشای آن بنشینند.

مستر بین حدود 2دهه است که به‌عنوان قهرمان اصلی مجموعه‌ای از شوهای تلویزیونی، مردم دنیا را می‌خنداند. این قهرمان کمدی به واسطه برنامه‌هایی که تلویزیون ایران پخش کرد، در ایران به‌شدت محبوب شد؛ آن‌قدر که کاراکتری ایرانی با الهام از این شخصیت به‌عنوان «مستر بین ایرانی» شکل گرفت.

مستر بین حرف نمی‌زند، او تنها بر پایه حرکات بدنی و شکلک‌های عجیب و غریبی که در برخورد با دیگران در می‌آورد، می‌تواند ساعت‌ها بیننده را بخنداند.

رون اتکینسون کمدین خل و چل 52ساله انگلیسی مدتی است که روی پرده سینما یکه‌تازی می‌کند و اعلام کرده که این آخرین حضور او در قالب مستر بین خواهد بود.

«تعطیلات مستر بین» سومین فیلم سینمایی است که رون اتکینسون در نقش این کمدین فراموشکار بازی می‌کند؛ اما این بار او با هجویه‌ای عجیب و غریب به سینما آمده است، او دست روی نقطه‌ای گذاشته که این روزها اغلب برای جوانان تبدیل به آرزو شده است؛ حضور در فستیوال‌های مهم سینمایی همچون جشنواره کن.

«تعطیلات مستر بین» که ابتدا در کشورهای اروپایی اکران شد، مدتی است راهی سینماهای آمریکای شمالی شده و به فروش فوق‌العاده‌ای رسیده است. مستر بین این بار از بخت خوش‌اش راهی سواحل کن در جنوب فرانسه می‌شود، آن هم درست در روزهایی که جشنواره کن برپاست.

مستر بین در قرعه‌کشی بلیت بخت‌آزمایی برنده شده و 2هزار یورو هزینه سفر به همراه یک دوربین دیجیتال هدیه گرفته است. اما مثل همیشه دنیایی از بدبیاری او را دنبال می‌کند؛ مستر بین قطار کن را از دست می‌دهد و دیوانه‌بازی‌هایش باعث می‌شود که یک خارجی دیگر هم که می‌خواهد به کن برود، به قطار نرسد.

از قضا مرد جا مانده کسی نیست جز رئیس هیات داوران جشنواره؛ کارگردانی روسی که به همراه پسرش به کن می‌رود. کمی بعد مستر بین و پسر کارگردان - استپان - باز هم جا می‌مانند. آنها زبان همدیگر را نمی‌فهمند و اینجا درست نقطه اوج اداهای مستر بین است برای اینکه بتواند با همان دست‌ها و پاهای درازش با کودک روس ارتباط برقرار کند.

در تمام طول مسیر، مستر بین با دوربین دیجیتالش فیلم می‌گیرد. در این میان، هنرپیشه معروف فرانسوی – سابین - هم با آنها همسفر است. وسط ماجرا چند بار با کارگردان فیلم‌های روشنفکری برخورد می‌کند و کارگردان را به مرز دیوانگی می‌رساند.

 دست‌ آخر هم در نمایش فیلم ویژه این کارگردان - که حوصله همه را سربرده - فیلم ویدئویی خنده‌دار مستربین با دکلمه کارگردان همراه می‌شود و فضا کاملا عوض می‌‌شود؛ فیلم دیجیتالی مستر بین به‌شدت مورد توجه قرار می‌گیرد. مستر بین که متهم به دزدیدن پسر داور جشنواره شده، در عین حال می‌خواهد بیگناهی خودش را ثابت کند و با ماجراهای بسیاری درگیر می‌شود...

مستر بین - ضدقهرمان مصیبت‌آفرین - در این فیلم هم به‌ندرت حرف می‌زند و عمدتا با بلغورکردن و حالات صورتش حادثه می‌آفریند.

لی‌لی همبازی پدرش می‌شود
لی‌لی اتکینسون در تعطیلات مستر بین به همراه پدرش دومین تجربه سینمایی‌اش را پشت‌سر می‌گذارد. او برای اولین بار در فیلم «دندان» - که یک کمدی فانتزی شاد و پرفروش انگلیسی بود - حضور داشت و این بار هم در نقش شخصیتی به نام لی‌لی ایفای نقش کرده است.

او از حضور در کنار پدرش لذت می‌برد و قصد دارد در آینده نیز بازی در دنیای کمدی را ادامه بدهد. لی‌لی می‌گوید: «کوچک‌تر که بودم از اینکه دیگران پدرم را با انگشت نشان می‌دادند و وقتی او جدی بود و سوار ماشین‌های مدل بالا می‌شد، تعجب می‌کردند، ناراحت می‌شدم اما حالا به خلاقیت او ایمان دارم و امیدوارم باز هم بتوانم در کنار او بازی کنم».

همه خانواده اتکینسون در پروژه‌های مستر بین حضور دارند و حتی بنیامین هم در حال حاضر به عنوان مدیر برنامه‌های پدرش به خانواده در محبوبیت هر چه بیشتر پدرش کمک می‌کند.

خانواده اتکینسون همگی یک پا «بین» هستند
رون اتکینسون به همراه همسرش - سانترا سایستی - و فرزندانش - بنیامین و لی‌لی - در مراسم افتتاحیه تعطیلات مستر بین در لندن حضور داشتند.

سانترا سایستی سال1990 با اتکینسون ازدواج کرد، او می‌گوید آن‌قدر شیفته مستر بین بود که وقتی با اتکینسون واقعی روبه‌رو شد، بی‌درنگ به ازدواج با او فکر کرد.

 سانترا - که خود یکی از گریمورهای معروف سینمای انگلیس است - از مشوق‌های اصلی رون اتکینسون محسوب می‌شود و بارها در سری شوهای مستر بین به عنوان گریمور و طراح لباس حضور داشته است. سانترا سایستی می‌گوید: «شخصیت اصلی رون با مستر بین، زمین تا آسمان تفاوت دارد؛ او به‌شدت آدم دقیقی است و کارهایش را روی نظم و اصول خاصی انجام می‌دهد.

هیچ وقت هم از مینی ماینر خوش‌اش نمی‌آید. رون عاشق ماشین است و همیشه در مسابقات رالی و ماشین‌های تندرو به عنوان تماشاچی حضور دارد. علاقه‌مندی بزرگ او نوشتن مقاله درباره ماشین‌های مسابقه است. من از روزی که فهمیدم رون می‌خواهد به بازی در نقش مستربین پایان بدهد، کمی ناراحت شدم. مستر بین یکی از قهرمان‌های فراموش نشدنی دنیای طنز و سینماست».

کد خبر 32080

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز