دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

حمید گودرزی: یکی از رفقای قدیمی‌ام پس از سال‌ها مهاجرت، به وطن بازگشته بود. وقتی با دوستم تماس گرفتم بعد از سلام و علیک و احوال‌پرسی این سؤال را مطرح کرد: «چرا وضعیت رانندگی این‌جوری شده؟»

حمید گودرزی:

دوستم مي‌گفت در مسير فرودگاه امام خميني تا رسيدن به منزل پدري‌اش چندباري نزديك بوده تاكسي‌اي كه در آن حضور داشته تصادف كند.

البته راننده تاكسي با مشاهده نگراني دوستم، به او اطمينان داده بود كه اتفاقي نمي‌افتد و لايي كشيدن در اتوبان جزو ويژگي‌هاي رانندگي در اينجاست! به رفيقم گفتم البته هميشه هم ماجرا ختم به خير نمي‌شود و برخلاف حرف آن راننده، خيلي وقت‌ها هم با اين شيوه رانندگي، اتفاق‌هاي تلخ و ناگواري مي‌افتد. رفيقم مي‌گفت آن‌موقع كه در ايران بودم تعداد اتومبيل‌هايي كه بتوانند با سرعت بسيار بالا تردد كنند خيلي كمتر از الان بود و حالا با اين ماشين‌هاي اصطلاحا «برو» خيلي‌ها عشق ويراژ دادن و پا روي گاز گذاشتن پيدا كرده‌اند.

نكته ديگري كه دوستم به آن اشاره كرد عجله عجيب مردم براي رسيدن به مقصد بود. او مي‌گفت در طول راه احساس مي‌كردم انگار براي اغلب راننده‌ها كار بسيار واجبي پيش آمده كه اينطور رانندگي مي‌كنند و پروايي از زير پا گذاشتن قوانين ندارند. رفيق قديمي‌ام انتهاي حرف‌هايش گفت: «مثل اينكه اين بيست سالي كه من نبودم خيلي چيزها در اينجا عوض شده و بيش از هرچيز فرهنگ رانندگي مردم». اينكه چرا بسياري از مردم وقتي پشت فرمان مي‌نشينند، گويي شخصيت‌شان عوض مي‌شود، مدام از سرعت مجاز عبور مي‌كنند، لايي‌مي‌كشند، پرخاشگر مي‌شوند و براي چند دقيقه زودتر به مقصد رسيدن جان خودشان و ديگران را به خطر مي‌اندازند موضوعي است كه بايد جامعه‌شناسان به آن بپردازند.

ما ملتي با پيشينه‌اي غني و چندهزار ساله هستيم و خيلي ناپسند و زشت است كه هر فردي از خارج به كشورمان مي‌آيد از شيوه رانندگي ما متعجب شود. اغلب مربيان سرشناسي كه در اين سال‌ها به كشور ما آمده‌اند شيوه رانندگي ما را يكي از نكات عجيبي عنوان كرده‌اند كه تابه‌حال در زندگي‌شان با آن مواجه نشده بودند. از اينها گذشته، ميزان خسارت‌هاي جاني و مالي كه به واسطه رعايت نكردن مقررات، هنگام رانندگي به ما وارد مي‌شود، هولناك و فاجعه‌بار است.

سال‌ها پيش اگر كسي هنگام نشستن در خودرو كمربند ايمني مي‌بست با تعجب و حتي تمسخر ديگران مواجه مي‌شد ولي الان تقريبا همه كمربند مي‌بندند چون اين رفتار به يك عادت عمومي تبديل شده است. بخشي از ماجرا، قطعا به قوانين بازدارنده و جريمه‌هاي در نظر گرفته شده بازمي‌گردد ولي بخشي از آن نيز حاصل فرهنگسازي است. در زمينه تخلفات گسترده رانندگي هم به قوانين بازدارنده جدي‌تر نياز داريم و هم به فرهنگسازي درست و اصولي.

  • بازيگر سينما و تلويزيون
کد خبر 320491

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha