دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

شاخص بورس‌های ابوظبی، دوبی و قطر در پی قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران به‌ترتیب با افت ۰.۳درصدی، ۱.۳ درصدی و ۱.۲ درصدی مواجه شد.

به گزارش رويترز، عربستان سعودي روز يكشنبه روابط ديپلماتيك خود را با ايران قطع كرد. به‌دنبال افزايش تنش‌هاي ژئوپليتيك و قطع روابط ديپلماتيك ايران و عربستان و همچنين افت شديد شاخص‌ها در بورس‌هاي آسيايي، بازارهاي بورس در امارات و قطر در ساعات اوليه معاملات ديروز افت كردند. شاخص بازار دوبي در 10دقيقه اول معاملات 0.9 درصد ريزش كرد درحالي‌كه شاخص ابوظبي هم 0.2 درصد كاهش داشت.

در ادامه و در مبادلات انجام شده در 70دقيقه نخست معاملات ديروز، شاخص بورس دوبي1.3درصد افت داشت و 9مورد از 10سهامي كه بيشترين مبادله را در اين بازار داشتند شاهد افت بود. شاخص سهام عمار پراپرتيز، متعلق به بخش املاك نيز 1.8درصد افت داشت. همچنين شاخص سهام ايرعربيا شاهد كاهش 1.5درصدي بود. شاخص سهام ابوظبي نيز0.3درصد افت داشت در اين بازار قيمت سهام شركت‌هاي فعال در صنعت ساخت‌وساز و املاك نيز با كاهش مواجه شد. بورس قطر نيز شاهد افت 1.2درصدي بود.

  • ريزش بازارهاي سهام خليج‌فارس

امارات چهارمين شريك تجاري بزرگ ايران است و صندوق بين‌المللي پول برآورد كرده برداشته شدن تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران در سال 2016، به ميزان يك درصد بر رشد توليد ناخالص داخلي امارات در فاصله سال 2016تا 2018اضافه خواهد كرد. همچنين اميدهايي نسبت به افزايش سرمايه‌گذاري ايراني در بخش املاك امارات وجود دارد. دوبي زيرساخت تجاري توسعه يافته‌اي دارد اما هرگونه تنش سياسي، ممكن است مزاياي مذكور را كمتر كرده يا به تأخير بيندازد.

  • تنش در خاورميانه، قيمت طلا را بالا برد

با توجه به اينكه عربستان و ايران 2توليدكننده بزرگ نفت هستند، در واكنش به تحولات ديپلماتيك اخير ميان 2كشور، قيمت جهاني نفت در ساعات اوليه معاملات ديروز صعود كرد. به گفته تحليلگران، افزايش تنش‌هاي سياسي در خاورميانه قيمت نفت را افزايش داده است. بازارهاي نفت از اين نگران خواهند بود كه وخامت وضعيت سياسي در اين منطقه، عرضه جهاني نفت را مورد تهديد قرار دهد. اين تحولات به بازار نفت محدود نشد و بازارهاي جهاني طلا را نيز تحت‌تأثير قرار داد. ديروز قيمت جهاني طلا در بازارهاي نقدي و تحويل فوري لندن0.4درصد بالا رفت و به يكهزار و 64 دلار و 40سنت رسيد. در بازار كامكس نيويورك هم هر اونس طلا با 0.3درصد افزايش نسبت به چهارشنبه گذشته، به قيمت يكهزار و 63دلار و 50سنت معامله شد.

  • بي‌اعتنايي بورس تهران

اما در طرف مقابل، ديروز بازار سهام تهران با رشد قيمت‌ها و افزايش ۸۴ واحدي شاخص بورس به تنش سياسي جديد عربستان بي‌اعتنايي كرد. روند حركت بورس در 2روز اخير نشان مي‌دهد كه بيشتر سرمايه‌گذاران به تنش سياسي با عربستان توجه چنداني نشان نداده و عمدتا رويدادهاي مثبت در پيش‌رو ازجمله لغو تحريم‌ها و همچنين افزايش قيمت نفت را مدنظر قرار داده‌اند. در 30دقيقه اول معاملات ديروز، شاخص بورس با رشد 84واحدي آغاز به‌كار كرد.

  • آثار تنش سياسي بين ايران و عربستان بر بورس

بعد از برگزاري تجمعات اعتراضي در تهران و مشهد و افزايش تنش‌ها بين ايران و عربستان، رياض روابط خود را با تهران قطع كرد اما اين خبر چه تأثيري بر بازار سرمايه خواهد داشت؟ بايد گفت نخستين اثر اين خبر را مي‌توان از بعد رواني بررسي كرد. بايد توجه كرد آنچه مي‌تواند به‌صورت قابل توجه بر بازار سهام تأثير‌گذار باشد واكنش مثبت يا منفي ساير كشورها به اين موضوع است.

زيرا ايران و عربستان تعاملات اقتصادي اندكي دارند و از بعد اقتصادي چندان ارتباطي بين ايران و عربستان وجود ندارد. اگر روي بورس و شركت‌هاي بورس متمركز شويم، ميزان وابستگي بين ايران و عربستان به صفر مي‌رسد. حتي اگر شركت‌هاي فعال بورس با عربستان مراوداتي داشته باشند قطع ارتباط ديپلماتيك نمي‌تواند به‌صورت مستقيم تأثيري بر روند تجارت بگذارد زيرا قطع روابط ديپلماتيك به‌معناي تحريم اقتصادي نيست.

محسن عباسي - مشاور سرمايه‌گذاري در بورس

 

کد خبر 320477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha