همشهری آنلاین: بازارهای سهام آمریکا روز جمعه صعود کردند و شاخص‌های استاندارد اند پورز ۵۰۰ و داوجونز اینداستریالز بزرگترین صعود یک روزه در حدود سه ماهه گذشته را ثبت کردند تا پایان خوشی را برای هفته پرتلاطم رقم بزنند.

Exchange

به گزارش ایسنا، سرمایه‌گذاران انتشار آمار اشتغال قوی آمریکا را نشانه دیگری از احتمال بالای تصویب افزایش نرخهای بهره در نشست دسامبر بانک مرکزی این کشور قلمداد کردند. در این بین اظهارات ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا که عنوان کرد این بانک در صورت لزوم می‌تواند تدابیر محرک مالی را گسترش دهد، به بازارها رونق بخشید.

صعود چشمگیر سهام در بخشهای مالی و مخابرات، سقوط سهام شرکتهای انرژی را که از ریزش قیمت نفت آسیب دیده‌اند، کاملا جبران کرد و شاخصهای اصلی وال استریت با جبران افتی که در روز شکرگزاری داشتند، هفته گذشته را تقریبا ثابت یا اندکی بالاتر به پایان رساندند.

شاخص استاندارد اند پورز 500 روز جمعه 2.05 درصد رشد کرد و به 2091.60 واحد رسید و در هفته گذشته ثابت بود. شاخص داوجونز اینداستریال اوریجز 2.1 درصد رشد کرد و به 17847.63 واحد رسید و برای کل هفته گذشته 0.3 درصد افزایش نشان داد.

شاخص نزدک کامپوزیت با 2.1 درصد افزایش، در 104.74 واحد ایستاد و 0.3 درصد در هفته گذشته صعود داشت.

بر اساس گزارش مارکت واچ، گزارش ماهانه اشتغال نشان داد که اقتصاد آمریکا ماه گذشته 211 هزار شغل ایجاد کرده و از سوی دیگر نرخ بیکاری تغییری نکرده و پنج درصد مانده است. آمار اشتغال ماههای سپتامبر و اکتبر هم به سطح بالاتری بازبینی شدند.

به گفته تحلیلگران، بازارهای سهام آمریکا روند صعودی پیدا کرده‌اند زیرا سرمایه‌گذاران از این حقیقت که آمار کمک خواهد کرد ابهام درباره زمان افزایش نرخهای بهره در این کشور کمتر شود، استقبال می‌کنند. یکی از پربحث‌ترین رویدادهای سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا به زودی به حقیقت می‌پیوندد اما این امر به منزله پایان توجه به سیاستهای پولی این بانک نخواهد بود، زیرا از هم اکنون سرمایه‌گذاران توجه‌شان را به دور بعدی افزایش نرخهای بهره در سال 2016 معطوف کرده‌اند.

آمار اشتغال آمریکا کمک کرد سرمایه‌گذاران یاس ناشی از سیاست اخیر بانک مرکزی اروپا را پشت سر بگذارند در حالیکه انتظارات بالایی برای گسترش تدابیر محرک مالی از سوی این بانک وجود داشت با این همه بانک مرکزی اروپا با کاهش نرخهای بهره به میزان کمتر از انتظار و عدم افزایش میزان خرید ماهانه اوراق قرضه، سرمایه‌گذاران را مایوس کرد.

در بازارهای دیگر شاخص نیک‌کی 225 ژاپن 2.2 درصد پایین‌تر بسته شد که بزرگترین کاهش یک روزه در یک ماه گذشته بود و در هفته گذشته 1.9 درصد افت کرد و به این ترتیب صعود شش هفته‌ای این شاخص متوقف شد.

شاخص استاکس 600 اروپا هم تحت تاثیر ریزش سهام انرژی، 0.4 درصد عقب‌نشینی کرد و کاهش هفتگی خود را به 3.4 درصد رساند که بزرگترین کاهش هفتگی در بیش از سه ماه گذشته بود.

شاخص ام اس سی آی بازارهای نوظهور روز جمعه برای سومین روز افت کرد و مجموع کاهش آن در کل هفته به 1.8 درصد رسید. بازارهای سهام در برزیل، چین، ترکیه، لهستان و آفریقای جنوبی هم حداقل 1.5 درصد افت کردند.

بازارهای سهام چین روز جمعه برای نخستین بار در پنج روز گذشته صعود کردند. شاخص شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین پس از اینکه عرضه اولیه سهام پس از وقفه پنج ماهه از سرگرفته شد، 1.7 درصد عقب‌نشینی کرد. این شاخص از ابتدای هفته تا روز پنج شنبه با گمانه‌زنی سرمایه‌گذاران درباره احتمال گسترش تدابیر محرک مالی از سوی بانک مرکزی، 4.3 درصد پیشروی کرده بود.

اما دلار آمریکا پس از افت روز پنج شنبه، احیا شد و شاخص این ارز با 0.8 درصد افزایش، به 98.38 واحد رسید. یورو که روز پنج شنبه به بالاترین سطح در یک ماه گذشته صعود کرده بود، به 1.0867 دلار عقب نشینی کرد.

در بازارهای کالا، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با 22.90 دلار یا 2.2 درصد افزایش به 1084 دلار رسید و به نخستین رشد هفتگی در هفت هفته گذشته دست یافت.

نفت پس از اینکه اعضای اوپک سقف تولید این گروه را از 30 میلیون به 31.5 میلیون بشکه در روز افزایش دادند سقوط کرد. بهای معاملات نفت خام آمریکا در بازار نیویورک با 1.11 دلار کاهش به 39.97 دلار در هر بشکه رسید و نفت برنت با 84 سنت کاهش، 43 دلار در هر بشکه معامله شد.

کد خبر 316047

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha