همشهری آنلاین: سخنگوی قوه قضائیه با اعلام تحت تعقیب گرفتن و دستگیری تعدادی از افراد حمله کننده به سفارت و کنسولگری عربستان در خصوص پرونده‌های بقایی، مرتضوی فاضل لاریجانی و آلودگی هوا توضیحاتی ارائه کرد.

محسنی اژه‌ای

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در نودمین نشست خبری خود با اهالی رسانه ضمن تبریک میلاد پیامبر (ص) و امام جعفر صادق (ع) گفت: آنچه این روزها توسط حکام جنایتکار آل‌سعود در منطقه می‌گذرد مایه تاسف شدید است. همه دنیا می‌بینند که حکام آل‌سعود ماه‌هاست بر سر مردم مظلوم یمن آتش ریخته و تمام زیرساخت‌های این کشور مظلوم را هدف قرار داده و تمامی کودکان، زنان و مردم یمن را به شهادت می‌رساند.

وی ادامه داد: حکام جنایتکار آل سعود با حمایت و پشتیبانی همه جانبه از داعش در اقداماتی که این گروه تکفیری ملحد انجام می‌دهند، شریک هستند.

سخنگوی دستگاه قضایی با اشاره به شهادت شیخ نمر گفت: رژیم آل سعود با به شهادت رساندن عالم بزرگوار شیخ نمر جنایت خود را به اوج رساند و این جنایت ها چیزی نیست که مسلمین عالم به راحتی از آن بگذرند، البته باید گفت آل سعود با به شهادت رساندن شیخ نمر زوال حتمی خود را رقم زد و با خشم مردم مسلمان روبرو خواهد شد و ان شاء الله امیدواریم در دنیا و آخرت به عذاب الهی گرفتار شوند.

محسنی اژه ای اظهار کرد: حکام آل سعود خارج از عقل اقدامی انجام می‌دهند که انتظاری از آن‌ها نیست، اما مایه تاسف سازمان‌های به اصطلاح حقوق بشر و مخالف اعدام است که در هیچ یک از جنایت ها اقدام درخوری در این رابطه انجام ندادند و در مورد اعدام اخیر شیخ نمر برخی ها فقط اعلام نگرانی کردند. با اینکه همه مسلمین چه در ایران و چه غیر ایران از اعمال جنایتکاران آل سعود ناراحت هستند و این عمل را محکوم کردند، اما ما در داخل کشور حتما باید اقداماتی که می خواهیم انجام دهیم مطابق با قانون انجام دهیم.

وی با اشاره به اقدام شب گذشته برخی از افراد نسبت به سفارت عربستان در ایران و کنسولگری عربستان در مشهد گفت: اقدامی که نسبت به سفارت عربستان صورت گرفت اقدامی خلاف قانون بود که بر همین اساس تعدای تحت تعقیب قرار گرفته و تعداد دیگر دستگیر شده و در حال حاضر بازداشت شدند و تعداد دیگر نیز در حال شناسایی هستند تا با آن‌ها برخورد شود.

  • آمادگی مراجع امنیتی، انتظامی و قضایی برای برخورد با هر جرم و تخلفی

محسنی اژه‌ای در ادامه با بیان اینکه کمتر از دو ماه دیگر دو انتخابات مهم در کشور برگزار می‌شود، گفت:‌ ان شاء الله این انتخابات همانند سنوات گذشته با شور و نشاط مردم و مشارکت حداکثری مردم که همیشه مورد تاکید رهبری بوده، برگزار شود. ان شاء الله همه افراد بر اساس قوانین، انصاف و حق الناس بودن در مسیر انتخابات حرکت کنند تا در کمال امنیت و آرامش این انتخابات برگزار شود.

وی ادامه داد: دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و قضایی در رابطه با این موضوع با یکدیگر هماهنگ هستند و آمادگی لازم را دارند که با هر نوع جرم و تخلفی چه در فضای مجازی و چه در فضای غیرمجازی برخورد کنند و تذکر دهند.

محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد:‌ متاسفانه کسانی از اهل فتنه سال 88 مجدد فعالیت‌های غیرقانونی و تخریبی خود را شروع کرده بودند که برخی از این افراد احضار شدند و از آن‌ها تحقیق و بازجویی در رده‌های مختلف انجام شد و به آن‌ها یادآوری شد که اگر به کارهای خود ادامه دهند برخورد شدیدتری با آن‌ها انجام می‌شود، اما در حال حاضر این افراد با قرار نسبتا خفیفی آزاد شدند و بازداشت نیستند. این موضوع یادآوری برای آن‌ها بود که اگر بخواهند اقدامات غیرقانونی خودشان در حمایت از فتنه و فتنه گری را ادامه دهند حتما برخورد شدیدتری با آن‌ها خواهد شد. امیدواریم همه رسانه‌ها نیز این موارد را رعایت کنند.

سخنگوی دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: از نیروی انتظامی به دلیل برخوردهای جدی و برنامه ریزی خود نسبت به مجرمین خطرناک تشکر می‌شود که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر نیروی انتظامی اقدامات خوبی در این راستا داشته است.

وی افزود: با هماهنگی دادسراها در تهران و مراکز استان ها با کسانی که در فضای مجازی اقدامی علیه امنیت و آرامش انجام می‌دهند، برخورد می‌شود.

وی در رابطه با ساماندهی موسسات پولی و بانکی در جهت منافع مردم گفت: دولت، بانک مرکزی، دستگاه نظارتی و قوه قضاییه نسبت به این موضوع به صورت جدی ورود پیدا کردند که موسسات در جهت منافع کشور قدم بردارند؛ لذا از مردم خواهش می‌کنم که این اعتماد را نسبت به مسئولان داشته باشند و همچنین سعی کنند دقت لازم در زمان انجام سپرده گذاری ها داشته باشند.

  • تحقیقات در پرونده «حمید بقایی» رو به پایان است

سخنگوی قوه قضاییه گفت که در پرونده حمید بقایی هنوز قرار مجرمیت صادر نشده، البته شنیده‌ام که مرحله تحقیقات این پرونده رو به پایان است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه شنیده شده در پرونده بقایی تحقیقات به پایان رسیده و قرار مجرمیت صادر شده، آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: خیر؛ هنوز قرار مجرمیت صادر نشده، البته تحقیقات این پرونده رو به پایان است و زمانی که تحقیقات به پایان می‌رسد به طور طبیعی بازداشت و ادامه بازداشت اگر ضرورت نداشت و قرار تبدیل می‌شود و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه می‌رود.

وی افزود:‌ البته اگر قرار بازداشت الزام داشته باشد پرونده با بازداشت موقت و صدور قرار مجرمیت به دادگاه می‌رود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوال دیگری درباره‌ پیام رئیس جمهور در محکوم کردن حادثه سفارت عربستان و اینکه خواستند افراد تعرض‌کننده به قوه قضاmیه سریعا معرفی شوند و اینکه چند نفر در این راستا دستگیر شده‌اند گفت: اقدامی که صورت گرفته بر خلاف قانون است و کسانی که بر خلاف قانون دستور دادند تحت تعقیب قرار گرفتند تا آنجا که من می‌دانم در این زمینه 38 نفر دستگیر شده‌اند و دستگیری ها هم ادامه دارد، طبعا نیروی انتظامی و وزارت کشور اقدامات پیشگیرانه را انجام می‌دهند، حتما هم قوه قضاییه به کمک آنها می‌آید.

  • قرار بازداشت «بابک زنجانی» تبدیل نشده است

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه وکیل‌مدافع بابک زنجانی 9 دی ماه که دومین سال بازداشت موکلش تمام می‌شود با ارائه لایحه‌ای به دادگاه خواسته که قرار بازداشت موقت وی فک و قرار مناسب دیگری صادر شود، از تصمیم دادگاه اطلاع دارید؟ اظهار کرد: قانون تفاوتی بین افراد نگذاشته است و برخی از موارد ممکن است دو سال و برخی موارد ممکن است بازداشت کمتر باشد. ولی نسبت به نوع جرم قانون تفاوت قائل شده است. حتما دادگاه طبق قانون در این رابطه عمل می‌کند، البته این موضوع به این معنا نیست که طرف آزاد می‌شود اگر لازم باشد قرار بازداشت موقت تبدیل به قرار وثیقه می‌شود و قرار وثیقه هم متناسب با نوع جرم است.

وی افزود: اگر دو یا سه یا هشت هزار میلیارد اتهام مطرح باشد و اگر متهم جزای نقدی و رد مال هم داشته باشد، همه آنها محاسبه و اگر لازم شد قرار بازداشت تبدیل شود با وثیقه متناسب با همان جرم اتخاذ تصمیم می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: هنوز قرار بازداشت بابک زنجانی به قرار دیگری تبدیل نشده است.

معاون اول قوه قضاییه درباره‌ آخرین اقدامات قوه قضاییه در پرونده بیمارستان خمینی شهر گفت: حکم این پرونده صادر شده و اجمالا در حکم بدوی، انفصال و محرومیت‌هایی وجود دارد، اما چون حکم قطعی نشده از بیان جزییات معذورم.

  • اطلاعات دادستانی کل کشور درباره سوابق کیفری افراد کامل است

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با استعلام از دادستانی کل کشور درباره نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، چه تعداد دارای سوابق کیفری هستند؟ گفت: رد یا تایید صلاحیت‌ها بر عهده 4 مرجع (ثبت احوال، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و دادگستری) که استعلامات از آنها می‌شود، نیست؛ بلکه بر اساس قانون این امر در اختیار هیات‌های اجرایی و نظارت است و این هیات‌ها هستند که بر اساس اسناد و مدارک صلاحیت افراد را لحاظ می‌کنند. بر اساس قانون اگر صلاحیت را احراز کردند آن را اعلام و در غیر این صورت موضوع را به خود داوطلب می‌گویند.

وی افزود: احراز صلاحیت با احراز مجرمیت دو موضوع جداست. لازم نیست احراز شود که فرد مجرم است بلکه صلاحیت‌ها باید احراز شود؛ چرا که در قانون نیامده مجرمیت افراد باید احراز شود، بلکه صلاحیتش باید احراز شود.

محسنی‌اژه‌ای افزود: در مورد فردی که محکومیتش قطعی نشده اما سبب می‌شود که صلاحیتش زیر سوال رود، امکان دارد صلاحیتش با احکام غیرقطعی احراز نشود.

وی تصریح کرد: از استعلامات انتخاباتی و اینکه چه تعداد از افراد سابقه اعم از احکام قطعی و بدوی را دارند اطلاعی ندارم، البته دادستان کل کشور و معاون سیاسی و امنیتی وی حتما دقیقا موضوع را می‌دانند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره‌ اقدامات قوه قضاییه نسبت به هجمه‌هایی که به شورای نگهبان می‌شود گفت: یک زمان اقدامات خلاف قانون بوده است و نسبت به شورای نگهبان در مورد تعیین صلاحیت کاندیداها و انتخابات است که مدعی‌العموم وارد و می‌تواند شکایت کند، کما اینکه در برخی از موارد مدعی‌العموم وارد شده است، البته اگر فقط نقد باشد باید نقد را تحمل کرد یا احیانا جواب آن را داد.

خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که در حادثه کوی دانشگاه، سعید زینالی بازداشت و 17 سال از بازداشت وی می‌گذرد. شما چه پاسخی به خانواده وی دارید البته اخیرا هم خانواده وی به دلیل پیگیری بازداشت وی، بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده‌اند که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: بازداشت وی کی و کجا بوده؟ خبرنگار پاسخ داد توسط حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت شده است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: تلاش‌های فراوانی شده که آیا وی بازداشت شده یا خیر؟ که موضوع هنوز ثابت نشده است. ممکن است ایشان یا هر کس دیگر مفقود شود یا ممکن است که پیدا نشوند، ولی این ادعا که می‌شود وی بازداشت شده درست نیست؛ چرا که تا آنجا که می‌دانم مدرکی بدست نیامده که وی بازداشت شده است. شما اگر می‌دانید که سیستم امنیتی مطلب را گفته به ما بدهید تا من آن را پیگیری کنم.

محسنی اژه‌ای یادآور شد: یکی از سران فتنه که رای نیاورده بود نامه نوشته بود که افرادی بازداشت شدند و دختری که فرزند شهید و تک فرزند است مورد تعدی قرار گرفته و از بستگان وی 4 نفر نیز شهید شدند. حتی گفته بودند که بدن وی را با اسید سوزاندند؛ لذا هر کسی که چیزی را می‌گوید بلافاصله آن را نشر ندهید.

در همین حین خبرنگاری درباره بازداشت سوشا مکانی دروازه‌بان تیم پرسپولیس سئوال کرد که محسنی‌اژه‌ای گفت: از این موضوع اطلاع ندارم، من اکنون با شما نشست خبری دارم.

  • نمي‌دانيم زنجاني در خارج پولي دارد يا نه

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه قاضی صلواتی در بیست و چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی به درخواست وکیل وی مهلت یک ماه‌ای را برای بازگرداندن اموال بیت المال داده بودند، حال 15 روز از بیست و چهارمین جلسه دادگاه می گذرد آیا تاکنون اقدامی در این زمینه صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: در واقع یکی از پیچیدگی‌ها این است که ما واقعا نمی‌دانیم ایشان در خارج از کشور پولی دارد یا خیر و یا اینکه فقط به دلیل تحریم نمی‌تواند پول‌ها را وارد کند، اما اگر ایشان بدهی خود را قبل از صدور حکم بدهد در پرونده وی قطعا تاثیر خواهد داشت و همچنین در مجازاتش بی‌تاثیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: او از ابتدا ادعایش این بود پول‌هایی در خارج از کشور دارد، اما هنوز نتوانسته این موضوع را ثابت کند.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در این مدت وی تلاش‌هایی را انجام داده و اسنادی را ارائه کرده است. زمانی که من از افراد و مسئولین اطلاعاتی سئوال کردم گفتند برداشت ما این است که وی برای پرداخت بدهی‌هایش در حال تلاش است؛ لذا اگر پول‌ها را بدهد قطعا در پرونده‌اش تاثیر خواهد داشت، در غیر این صورت طبق نظر قاضی حکم مربوطه صادر می‌شود.

خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که آیا حکم خبرنگار واشنگتن پست به وکیل وی ابلاغ شده یا خیر؟ که سخنگوی دستگاه قضایی گفت: خیر. حکم وی به وکیل‌شان ابلاغ نشده اما حکم صادر شده ولی قطعی نیست. در این رابطه آمریکایی‌ها تماس می‌گیرند که مبادله صورت گیرد و اینگونه حرف‌ها در این باره مطرح شده است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در قوه قضاییه پرونده ای مبنی بر تبلیغات زودهنگام برای انتخابات تشکیل شده است یا خیر ؟ خاطرنشان کرد: بله، اما موارد بسیار کمی بوده است که می توان گفت در تهران 5 الی 6 مورد پرونده و 1 الی 2 پرونده دیگر در دیگر استان ها تشکیل شده، البته باید بگوییم که نسبت به دوره‌های قبل تعداد پرونده های تخلفات زودهنگام انتخاباتی بسیار کمتر شده است.

خبرنگار دیگری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که سعید مرتضوی گفته امیدوار است پرونده‌اش در روند رسیدگی تحت تاثیر پرونده فاضل لاریجانی قرار نگیرد. پرونده فاضل لاریجانی به کجا رسیده است؟ خواستار پاسخ معاون اول دستگاه قضایی شد که وی گفت:‌ ان شاء الله که تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد، البته مسائلی مشترک است که باید با هم رسیدگی شود، اما مواردی که از یکدیگر جدا است تحت تاثیر هم قرار نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: پرونده فاضل لاریجانی نیز در حال رسیدگی است، البته باید گفت هر پرونده‌ای که حکم قطعی‌اش صادر شد شما از آن مطلع اید و اگر در رابطه با پرونده‌ای حکم قطعی اش صادر نشد، بدین معنی است که در حال رسیدگی است.

  • رسیدگی به پرونده تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در دادسرا و دادگاه

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در یک نشریه مطلبی توهین‌آمیز علیه شهیندخت مولاوردی نوشته شده،‌ آیا وی در این رابطه شکایتی داشته است، البته گویا دبیرکل حزب‌الله گفته‌اند که مطلب را بر اساس آزادی بیان نوشته‌اند، گفت: موضوع شکایت را نمی‌دانم و از آن اطلاع ندارم اما در رابطه با قسمت دوم سوال‌تان تا این حد بگویم که هیچ کس حق توهین به هیچ شخص حقیقی و حقوقی را ندارد و آزادی بیان مستلزم توهین نیست؛ البته مطلب من کلی است و مطلبی را که شما گفته‌اید ندیده‌ام.

وی افزود: اگر توهین صورت گرفت و به سبب وظیفه اداری بود، مقاماتی که در قانون شمرده شده‌اند حتی مدعی‌العموم بدون شکایت خصوصی می‌تواند به موضوع ورود کند.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به ماده 242 قانون آیین دادرسی کیفری، خانواده و وکیل مدافع آقای روزچنگ گفته‌اند که وی از مرداد 91 که بازداشت شده، همچنان در بازداشت است، گفت: قانون مذکور قبلا وجود نداشت و از اول تیرماه سال جاری لازم‌الاجرا شده است. اینطور نیست که فرد آزاد شود و ممکن است قرار بازداشت تبدیل شود و اگر قرار تبدیل شد و فرد وثیقه نداد، مسلماً همچنان بازداشت می‌ماند.

وی افزود: از فردی که شما نام بردید اطلاعی ندارم.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه اخیراً 5 نفر از نمایندگان مجلس نامه‌ای را نوشته‌اند که پرونده‌های تحقیق و تفحص به خصوص در مورد سازمان تأمین اجتماعی رسیدگی ویژه نمی‌شود. در این مورد توضیح دهید، گفت: اگر تحقیق و تفحص از مجلس به قوه قضائیه رسید باید دستگاه قضایی رسیدگی کند. اما این موضوع به این معنا نیست که حتماً حکم صادر شود؛ زیرا پرونده‌های پیچیده ظرف سه ماه به نتیجه نمی‌رسد و قانون هم نگفته که ظرف سه ماه حکم صادر شود. در مورد پرونده سازمان تأمین اجتماعی باید بگویم که دادسرا و دادگاه در حال رسیدگی موضوع هستند.

وی افزود: قوه قضائیه می‌خواهد که پرونده‌ها رسیدگی شوند اما پرونده‌هایی نیاز به حسابرسی و کارشناسی دارند یعنی نیاز به این است که دستگاهی غیر از قوه قضائیه مانند سازمان حسابرسی نظر دهد. البته ناگفته نماند برخی از متهمان دفاترشان را به نحوی بسته‌اند که با یک اقدام ساده نتیجه روشن نمی‌شود. گاهی دفاتر یک چیز را نشان می‌دهد و واقعیت چیز دیگر را.

سخنگوی دستگاه قضا یادآور شد: به عنوان مثال یک قلم در پرونده مه‌آفرید را به کارشناسی دادیم، خود وی 2 هزار میلیارد را می‌گفت و وقتی که به کارشناسی دادیم یک بار 1400 و بار دیگر کمتر از 1400 میلیارد و یک بار هم 600 میلیارد تومان به عنوان زیان‌ده نظر کارشناسی اعلام شد.

  • مسئول مستقیم رفع آلودگی هوا، محیط زیست است

محسنی‌اژه‌ای در ادامه درباره آخرین وضعیت پرونده فروش سهام سارینای کیش که سئوال یکی از خبرنگاران بود، گفت: من اطلاعی از این پرونده ندارم و در جریان آن نیستم.

وی در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا در قوه قضاییه برای موسسه ثامن‌الحجج پرونده‌ای تشکیل شده است؟ خاطرنشان کرد: بله، پرونده تشکیل شده اما کسی بازداشت و احضار نشده است. این موسسه دچار مشکلاتی شده و مسئولین بانک مرکزی، دولت، قوه قضاییه در تلاش هستند تا مشکلات مردم حل شود و مسئولان موسسه هم در راستای رفع مشکلات قول مساعد دادند.

خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که سعید مرتضوی ادعا ‌کرده نمایندگان مجلس به او پول داده‌اند، آیا در قوه قضاییه در این راستا اقداماتی انجام شده و اسامی افراد مشخص شده است؟ و اینکه آیا این موضوع در بررسی صلاحیت نمایندگان تاثیر دارد؟

سخنگوی قوه قضاییه گفت: حداقل 2 بار به طور مفصل راجع به این موضوع در این جلسات صحبت کرده‌ام و شما را به صحبت‌های قبلی خود ارجاع می‌دهم، اما در رابطه با بخش دوم سئوالات باید بگویم که من اطلاعی در این رابطه ندارم.

خبرنگار دیگری در رابطه با آخرین وضعیت پرونده بورسیه‌ها از سخنگوی دستگاه قضایی سئوال کرد که وی بیان کرد: در دادسرای تهران پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شده است. برخی از دوستان با من تماس داشته‌اند و من در حد قانون آنها را راهنمایی کرده‌ام.

وی در همین رابطه ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دیوان عدالت اداری نمی‌تواند در این خصوص ورود پیدا کند، به خاطر همین رئیس قوه قضاییه نامه‌ای را به مقام معظم رهبری نوشتند و درخواست کردند که رئیس قوه بتواند ورود کند. مقام معظم رهبری فقط در خصوص بورسیه‌ها با درخواست رئیس قوه موافقت کردند و قرار شد با همان مکانیزمی که ماده 477 اعمال می‌شود اگر پرونده ارجاع شود و رئیس قوه تشخیص دهند که خلاف بیّن شرع است، کار دنبال شود.

خبرنگاری از اژه‌ای پرسید قوه قضاییه نسبت به آلودگی هوا ورود پیدا می‌کند؟

سخنگوی قوه قضاییه گفت: آلودگی هوا و رفع کامل آن کار آسانی نیست، اما باید مسئولان ذی‌ربط به آن توجه ویژه‌ای نشان دهند؛ چرا که آلودگی هوا مستقیما با سلامت مردم ارتباط دارد. مسئولان ذیربط هر کاری اعم از تصویب قانون، اصلاح قانون و یا کارهای اجرایی است باید برای رفع آلودگی هوا انجام دهند.

سخنگوی قوه‌ قضاییه خاطرنشان کرد: مگر می‌شود 10 یا 20 روز هوای ناسالم در بسیاری از کلانشهرها و بویژه تهران وجود داشته باشد؟ مردم که نمی‌توانند از خانه خارج نشوند؛ بنابراین باید هر کاری که می‌توان در این خصوص انجام داد تا بحران آلودگی هوا کاهش یابد و سعی نشود که این موضوع به گردن یکدیگر انداخته شود.

وی با بیان اینکه مسلما در این قضیه مسئول مستقیم محیط زیست است، گفت: این موضوع نافی آن نیست که مسئولیت دیگران مدنظر قرار گرفته نشود. همه دستگاه‌ها باید برای رفع آلودگی هوا و سلامت مردم تلاش کنند. اخیراً شهردار تهران گفته در صورت داشتن اختیارات آلودگی هوا را از میان برمی‌دارد. اگر می‌توانیم باید این کار را انجام دهیم و نباید نگاه بخشی داشته باشیم؛ اگر واقعا کسی حاضر به مسئولیت شده باید مورد لحاظ واقع شود.

سخنگوی قوه‌ قضاییه گفت: در این رابطه رئیس سازمان بازرسی کل کشور وارد شده و نامه‌ای نوشته و به دنبال آن است تا اگر دستگاه مسئولی کار خود را به درستی انجام نداده معرفی کند، البته در این زمینه هنوز نتیجه حاصل نشده است. دادستانی کل کشور نیز در این راستا ورود پیدا کرده و در حال تحقیق است تا اگر جایی مدعی‌العموم بخواهد وارد شود. امیدوارم در این زمینه بازرسی کل کشور سریع‌تر به جمع‌بندی برسد.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوالی درباره حکم حمله‌کنندگان به علی مطهری، گفت: در شکایتی که شده بود مدعی‌العموم وارد شد و رسیدگی انجام شد، اما هنوز حکم در این خصوص قطعی نیست. در این پرونده حکم حبس، انفصال، شلاق و جزای نقدی به صورت تعلیقی و غیرتعلیقی وجود دارد و آن مقداری که شکایت شده مورد رسیدگی قرار گرفته است. اما از بیان جزئیات بیشتر در این رابطه معذور هستم.

سخنگوی قوه‌ قضاییه در پاسخ به این پرسش که نظر دستگاه قضایی درباره حذف مجازات اعدام از قانون مبارزه با مواد مخدر چیست، گفت: ما نیز تابع قانون هستیم. قاچاق مواد مخدر خانمان سوز است و متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها را به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم گرفتار کرده است.

وی ادامه داد: در همه دوره‌ها تعداد کثیری از زندانیان ما مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر بوده است که در حال حاضر بیش از 44 درصد زندانی‌های ما به صورت مستقیم مرتبط با جرم قاچاق مواد مخدر بوده‌اند و تعداد زیادی نیز به طور غیرمستقیم به قاچاق موادمخدر مرتبط می‌شدند.

معاون اول دستگاه قضایی تصریح کرد: اشکالی ندارد اینکه مسئولان و کارشناسان بررسی کنند که آیا مبارزه به این صورت تا به حال جواب داده است یا باید کاری موثرتر کنیم؛ قوه قضاییه این ادعا را ندارد که همه مبارزاتی که تاکنون انجام شده باعث ریشه کن شدن قاچاق مواد مخدر شده اما اگر صرفا بگوییم چون این مبارزات جواب نداده بیاییم مجازات اعدام را حذف کنیم حرف کارشناسانه‌ای نیست و همچنین قاچاق مواد مخدر را بدتر می‌کند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری در رابطه با سرانجام پرونده کرسنت و ارتباط حکم مهدی هاشمی با این پرونده اظهار کرد: همانطور که بارها در خصوص این موضوع عنوان کرده‌ام زمانی پرونده کرسنت مورد بررسی قرار گرفت و احکام آن نیز صادر شد ولی دیوان عالی بخشی از پرونده را مشمول مرور زمان عنوان کرد و احکام صادره در دیوان نقض شد؛ لذا با توجه به حکم سابق درخواست اعمال ماده 18 در خصوص این پرونده انجام شد و پرونده کرسنت در حال حاضر در مراحل ابتدایی کار خود قرار دارد.

وی ادامه داد: در خصوص پرونده مهدی هاشمی نیز حکم قطعی پرونده وی صادر شده و جزئیات آن نیز در اختیار عموم قرار گرفته است.

خبرنگاری از سخنگوی دستگاه قضایی پرسید سه مرکز درمانی به دلیل امحای غیراستاندارد زباله‌های بیمارستانی از سوی مرجع قضایی پلمپ شده است آیا این خبر صحت دارد؟

وی پاسخ داد: ما در این خصوص با وزارت بهداشت همکاری می‌کنیم. در برخی مواقع نمی‌شود مراکز درمانی را به راحتی پلمب کرد و حتما باید با هماهنگی بازرسان وزارت بهداشت این کار صورت گیرد، اما اصل موضوع درست است و بیمارستانی به صورت موقت پلمب شده است و قرار است مشکلات پیش آمده اصلاح شده و موضوع حل شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین مراکز درمانی تنها باید در صورتی پلمب شوند که راهی جز پلمب وجود نداشته باشد.

خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که افرادی دارای پست‌های کلیدی هستند اما از کاندیداهای دولت در انتخابات حمایت می‌کنند و در این راستا تسهیلاتی را نیز دریافت می‌کنند. همچنین شنیده شده ممکن است پول‌های بابک زنجانی در جریان انتخابات به جریان بیفتد که حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت:‌ استفاده از امکانات دولتی جرم است و من به صورت موردی از چیزی که شما گفتید اطلاعی ندارم و اگر شما اطلاعی در این زمینه دارید می توانید منعکس کنید.

یکی از خبرنگاران از سخنگوی دستگاه قضا پرسید که عربستان رای مربوط به آن دو مامور خاطی را صادر و این رای به ایران اعلام شده است آیا از جرئیات آن اطلاع دارید گفت: خیر، اطلاعی ندارم.

کد خبر 320303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha