یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: تمام اندوخته سینمای انیمیشن ایران سه فیلم بلند تهران ۱۵۰۰؛ رستم و سهراب و حالا شاهزاده روم است. به اندازه بضاعت و وسع انیمیشن ایران؛ فیلم شاهزاده روم به لحاظ تکنیکال نه یک قدم بزرگ که یک جهش فوق‌العاده شگرف به سمت آینده روشن است.

سینما

انيميشني كه با سرمايه‌اي حدود 2 ميليارد تومان ساخته شد اما به لحاظ بصري تقريبا در حد استاندارد‌هاي جهاني است. با اينهمه قواعد ژانر در ساخت انيميشن گويااست. شاهزاده روم در فيلمنامه و پرداخت كاراكتر حقيقتا نتواسته از قواعد ژانر انيميشن پيروي كند. ولي با تمام نواقص بايد اذعان كرد توليد اين اثر؛ حركت قابل احترام و بسيار اميدوارانه‌اي براي آينده انيميشن ايران جلوه‌گري كرده است.

داستان شاهزاده روم روايت زندگي مادر امام زمان (علیه السلام) نرجس خاتون دختر یوشع پسر قیصر روم از نسل شمعون یكى از حواریین حضرت عیسى (علیه السلام) است كه به دنبال یك سلسله وقایع معجزه آسا از روم به سامرّا مى‌آید و سپس به افتخار همسرى امام عسكرى (علیه السلام) نایل مى‌گردد. و در نهايت حضرت امام زمان عج را به دنيا مي‌آورند.

سكانس افتتاحيه شاهزاده روم پس از تيتراژ نسبتا بد سليقه آن به لحاظ پسزمينه رنگ سياه؛ جالب توجه از كار درآمده است. استفاده ازدو المان خير و شر؛ يعني پروانه و خفاش براي تماشاگر كودك پرجذبه است. در سكانس افتتاحيه خفاش در تعقيب پروانه است اما هرگز موفق به گرفتن آن نمي‌شود و پروانه پس از عبور از لابلاي درختان جنگل وارد شهر روم مي‌شود. جايي كه مكان اصلي روي دادن اتفاقاتي خاص است و قرار است تماشاگر با شخصيت اول اين داستان آشنا گردد...

استاندارد‌هاي فني و تكنيكال(به جز صداگذاري) انتخاب رنگ‌ها و موارد ديگر در شاهزاده روم همگي خوب از كار درآمده‌اند. در واقع بالاترين حد در سينماي انيميشن ايران را مي‌توان در اين فيلم ديد. اما پرداخت شخصيت‌ها بسيار ضعيف از كار درآمده است. در واقع داستانك‌هاي حاشيه‌اي آنقدر بر اصل ماجرا چربش دارند كه تماشاگر كودك نمي‌داند با كدام شخصيت و واقعه طرف است. در واقع در انتهاي فيلم تماشاگر كودك؛ نمي تواند زندگي مليكا و دو امام بزرگوار ع را به خاطر بسپارد.

جزييات تاريخي در انيميشن شاهزاده روم كمي تاقسمتي ناديده گرفته شده‌اند اما در كنار آن داستانك‌هاي متفرقه به روند اصلي ماجرا صدمه زده است. شايد بتوان گفت مهمترين مشكل انيميشن شاهزاده روم ضعف در فيلمنامه آن و همچنين كار پژوهشي قبل از توليد است. برخي منابع تاريخي داستان آمدن مادر امام زمان ع به بغداد و سپس سامرا را از زبان خود حضرت نرجس خاتون اينگونه روايت كرده‌اند:

جدّ من قیصر مى‌خواست مرا در سن سیزده سالگى براى برادر زاده خود تزویج كند وقتى مجلس عقد برپا شد و قیصر برادرزاده خود را روى تخت مخصوص نشاند؛ ناگهان صلیب ها فرو ریخت، پایه هاى تخت شكست و پسر عمویم با حالت بى هوشى از بالاى تخت بر روى زمین افتاد و مجلس به هم خورد ولى باز دستور دادند تا مجلس را از نو سامان دهند تا این مراسم به اجرا درآید ولى همان حادثه دوباره تكرار شد. همان شب من در خواب دیدم كه حضرت عیسى و شمعون وصى او و گروهى از حواریین در قصر جدّم اجتماع كرده‌اند و منبرى از نور در آنجا قرار داده شده است، طولى نكشید پیامبر اسلام (ص) وارد شدند؛ حضرت عیسى (ع) به استقبال ایشان شتافتند، حضرت محمد (ص) فرمودند یا روح الله من به خواستگارى دختر وصى شما شمعون براى فرزندم آمده‌ام و در این هنگام اشاره به امام حسن عسكرى (ع) كردند كه او نیز موافقت كرد. آنگاه حضرت محمد ص بالاى منبر رفته و خطبه‌اى خواندند و مرا به تزویج فرزندشان امام عسكرى (ع) در آوردند...

اينكه اين روايت در فيلم انيميشن چه گونه كار شود يك طرف ماجراست اما مهمترين وجه مخاطب خاص فيلم يعني كودكان هستند كه نمي‌توانند برخي از اين روايات را هضم كنند. مثلا به بردگي رفتن مليكا براي كودكان جاي هيچگونه توجيهي ندارد. آنها از بردگي چه مي‌دانند؟ ديگر اينكه در قصر مليكا همواره مضطرب و مريض و نگران است. درست است كه گاهي طنزپردازي‌هايي نيز در قالب داستانك‌هاي كوتاه در طي اين انيميشن بلند مي‌بينيم. اما در مجموع كاراكترها كمتر پررنگ شده‌اند.

انيميشن شاهزاده روم يك اثر بسيار محترم و قابل اعتنا در مسير رو به رشد سينماي پويانمايي ايران است.

کد خبر 320293

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha