شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

الهام مصدقی راد: صفر؛ در روزهای ابتدایی آذرماه بود که شهردار تهران درنامه‌ای خطاب به شهروندان به طور مستقیم درباره معضلات و آسیب‌های اجتماعی محله هرندی و درد کهنه بافت قدیم تهران در منطقه ۱۲ سخن گفت.

قلب تهران با حضور خانواده‌ها شاد شد

محمدباقر قاليباف در اين نامه حل مشكلات اين منطقه را با همكاري، همراهي و همدلي شهروندان، نهادهاي دولتي، سازمان‌هاي مردم نهاد و كارشناسان ممكن دانست. كمتر كسي تصور مي‌كرد كه چند هفته بعد اينجا با كمك همه شكل و شمايل ديگري بيابد اما در روز ولادت حضرت رسول اكرم(ص) و امام جعفرصادق(ع) اهالي محله هرندي بازگشت زندگي به اين محله را جشن گرفتند.

يك؛ اهالي محله هرندي (دروازه غار) شروع دوباره زندگي در محله‌شان را در روز ميلاد پيامبر اكرم(ص) جشن گرفتند؛ «جشن ميلاد مهر در محله اميد». بيش از 500نفر از ساكنان ظهر سه‌شنبه 8دي‌ماه در بوستان حقاني با خيالي آسوده گرد هم آمدند؛ اتفاقي كه اين سال‌ها منتظرش بودند.

دو؛ پدر شهيد وقتي نخستين برش كيك را مي‌زند يعني ديگر همه‌‌چيز تمام شده، يعني حالا آغاز يك اتفاق خوب است. كودكان محله برش‌هاي دوم و سوم را مي‌زنند، اينجا متعلق به آنهاست كه چند سال با ترس خيلي چيزها را ديدند...

سه؛ وقتي جشن مي‌گيرند يعني همه‌‌چيز بايد تمام‌شده باشد، يعني تب و تابش كه خوابيد دوباره نشود همان كه بود. خاطره 23سال پيش كه حضور چند ماهه پليس، معتادها را از پارك دور نگه داشت... و دوباره روز از نو، هنوز از ذهن اهالي پاك نشده است اما اميدوارند كه همين تك و توك معتادها و مواد‌فروش‌هايي كه گاهي در كوچه‌پس‌كوچه‌هاي دروازه غار رفت‌وآمد دارند هم بساطشان زودتر جمع شود.

چهار؛ اهالي محله هرندي تهران خوشحالند، به جز لبخند لبانشان بنرهاي تشكر و قدرداني از همه آنهايي كه اين چند‌ماه تلاش كردند هم همين را مي‌گويد.

اميد اهالي محله دروازه‌غار با حضور نگهبانان محله، استقرار جايگاه نگهباني پارك و نرده‌هايي كه نصبشان دور تا دور پارك‌ها آغاز شده تا از ورود معتادها جلوگيري كند، بيشتر مي‌شود. اينجا دروازه غار است، زندگي گرم شده و معتادها حق ورود ندارند.

پنج؛ اهالي محله هرندي و شوش در جشن تولد محله‌شان نماز ظهر را به جماعت در بوستان حقاني به‌جا آوردند. نه فقط اهالي محله هرندي كه تمامي ساكنان پايتخت اميدوارند جمع‌آوري 400زن معتاد و كارتن‌خواب و بيش از 3هزار مرد كارتن‌خواب پايان خوشي داشته باشد؛ همان پاياني كه مسئولان شهرداري قول آن را داده‌اند و قرار است بعد از ترك مواد در كمپ‌هاي آماده‌شده، زندگي جديدي را آغاز كنند همراه با اميد و مهارت‌هايي كه به اشتغالشان كمك مي‌كند.

قانون تكليف و وظيفه همه نهادها را هم مشخص كرد. قوه قضاييه، نيروي انتظامي، سازمان بهزيستي، ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با هماهنگي شهرداري طرح را اجرا كردند و قرار است 42پاتوق كوچك و بزرگ شناسايي شده ديگر در تهران نيز پاكسازي شود.

  • جمع‌آوري معتادان، مهم‌ترين دستاورد انضباط شهري

خرداد سال‌جاري آغاز اجراي طرح انضباط شهري در محدوده تهران قديم و به‌خصوص محله هرندي بود؛ محله‌اي كه سال‌ها خلوتگاه معتادها و كارتن‌خواب‌ها شده بود. مطالعات چندساله پشتوانه طرحي بود كه قرار بود؛ با همكاري همه نهادها اجرا شود. شوراي شهر تهران نيز طي جلسات متعددي سازوكار اجراي آن را بررسي و سپس از دستگاه‌هاي مسئول براي اجراي دقيق‌تر و همكاري بيش از پيش دعوت كرد.

جمع‌آوري معتادها و كارتن‌خواب‌ها مهم‌ترين بخش طرح انضباط شهري بود كه بعد از اقدامي چندماهه و انتقال اكثر اين آسيب‌ديدگان اجتماعي به بوستان حقاني و پاكسازي نسبي ديگر بوستان‌هاي محله هرندي، طي طرحي ضربتي از ابتداي آذر‌ماه آغاز شد و در ابتدا با جمع‌آوري زنان كارتن‌خواب و بعد از حدود يك هفته با جمع‌آوري مردان كارتن‌خواب ادامه يافت. اهالي محله هرندي تهران طي اين سال‌ها حضور همسايگان ناخوشايند را در كنار زندگي‌شان تحمل كردند و خودشان را كنار نكشيدند. حضور هفتگي در بوستان پر از معتاد حقاني اقدامي بود كه آن را اجرايي كردند. حالا با جمع‌آوري معتادهاي اين پارك‌ها، زندگي دوباره به محله هرندي بازگشته و ساكنانش مي‌خواهند حضور پررنگ‌تري در بوستان‌هايشان داشته باشند.

شهرداري قبل از جمع‌آوري معتادها، بوستان مهارت را در يكي از بوستان‌هاي پاكسازي شده راه‌اندازي كرد كه با استقبال گسترده به‌ويژه زنان محله هرندي روبه‌رو شد تا مهارت‌هايشان را براي ايجاد اشتغال افزايش دهند. اكنون و با پاكسازي كامل بوستان‌ها برنامه اجتماعي فرهنگي براي 5بوستان محله هرندي تدوين شده است.

کد خبر 320069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha