الهام مصدقی‌راد: معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران کمتر از ۲هفته پیش وعده داد که بعد از جمع‌آوری زنان و مردان کارتن خواب، بوستان‌های این محل احیا شده و به مکان‌هایی برای فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبدیل خواهند شد.

زنان معتاد اوايل آذرماه جمع‌آوري شدند و مردان هم اواخرماه. طرح مديريت فرهنگي اجتماعي بوستان‌هاي محله هرندي در منطقه 12 تهران تدوين شده و اكنون زيرساخت‌هاي بوستان‌ها در حال آماده‌سازي‌ و احيا براي آغاز اقدامات فرهنگي است.

كمبود و فقدان نور و روشنايي، نبود تسهيلات زيرساختي، وسعت زياد و... ازجمله ويژگي‌هاي بوستان‌هاي محله هرندي(دروازه‌غار تهران) است كه همراه با وجود معابر تنگ و باريك و گوشه‌هاي دنج، فضاهاي متعدد غيرقابل رويت و ناامن ايجاد كرده و مردمي كه سال‌هاي سال است اگر محله‌شان را ترك نكرده باشند، از دور ديدن درختان پارك را بر نشستن زير سايه آنها ترجيح داده‌اند.

نبود امنيت و دزديده‌شدن آرامش و برچسب بدنامي، اهالي را از پارك‌هاي محله‌شان فراري داد اگرچه چند سال قبل بانوان محله هرندي در منطقه12 به همراه كودكانشان ورزش صبحگاهي را به دل پارك‌ها بردند تا آنجا را براي معتادان نا امن كنند... اما نتيجه‌اي در بر نداشت و يكي دوماه پيش هم باز اهالي قرار صبح‌هاي جمعه را در بوستان حقاني گذاشتند؛ در محل اصلي تجمع معتادان پايتخت.احمد هاشمي، مدير محله مي‌گويد: با پاكسازي كامل بوستان‌هاي هرندي از معتادان و كارتن‌خواب‌ها بايد برنامه حضورمان در پارك‌ را افزايش دهيم، فقط صبح جمعه كفاف نمي‌دهد.

  • يك هكتار شهربازي

«مجموعه بازي سرپوشيده شهر كودك در فضايي به وسعت يك هكتار در هرندي احداث مي‌شود.» آنطور كه مجتبي عبداللهي، معاون خدمات شهري شهرداري تهران به همشهري اعلام كرد قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا طي قراردادي با شهرداري اين شهربازي را احداث خواهد كرد. اين مجموعه در طبقه فوقاني يك پاركينگ طبقاتي راه‌اندازي مي‌شود. اين پاركينگ نيز در 3هكتار احداث خواهد شد.

حجت‌الاسلام ميثم امرودي، معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري بارها وعده داده كه تا بهار 95هرندي چهره جديدي به‌خود خواهد گرفت. عبداللهي هم تاكيد مي‌كند كه بهسازي بوستان‌ها تا پايان سال به وضعيت قابل‌قبولي خواهد رسيد و مجموعه شهربازي نيز تا پايان 6ماهه اول سال95 آماده بهره‌برداري خواهد بود.

  • آغاز بهسازي و رفع نقاط آسيب‌خيز بوستان‌ها

محله هرندي در منطقه 12در كل حدود 24هكتار بوستان دارد كه البته برخي كارشناسان شهرسازي معتقدند براي محله‌اي كه قدمت آسيب‌هايش به دهه20 و 30 بازمي‌گردد؛ احداث بوستان و فضاي سبز به اين وسعت اقدام هوشمندانه‌اي در عصر توسعه هوشمند شهرها به‌نظر نمي‌رسد و نشان‌دهنده غفلت از تاثيري است كه محيط بر رفتارهاي اجتماعي و حتي بر ميزان وقوع جرم مي‌گذارد. اما اكنون و با تدوين طرح مديريت فرهنگي اجتماعي كه بخشي از آن بر رفع نقاط آسيب‌خيز و بهبود طراحي بوستان‌هاي اين محله تاكيد كرده، قرار است اين نقاط رفع شده تا آسيب‌هاي آن هم كاهش يابد.

پيشنهاد تعبيه پنجره و بالكن‌هاي مشرف به بوستان‌ها ازجمله اين پيشنهادهاست تا نظارت مردم بر محله‌شان را هم افزايش دهد. به جز اين قراراست ديواره‌‌ جداره و مسيرهاي پياده، ‌سرويس‌‌هاي بهداشتي و فضاي سبز و نمازخانه‌ بوستان‌ها بازسازي و احيا شده، روشنايي به خوبي تامين و كيوسك‌هاي نگهباني فعال شود و المان‌هاي بصري و زيبا‌سازي‌ منظر نيز به اجرا درآيد، بعد از آن اقدامات فرهنگي طراحي شده آغاز خواهد شد. قرار است اقدامات زيرساختي و كالبدي توسط معاونت خدمات شهري شهرداري و سازمان پارك‌ها و فضاي سبز انجام شود.

  • برنامه‌هاي فرهنگي اجتماعي بوستان‌هاي محله هرندي تهران

براساس طرح مديريت فرهنگي اجتماعي كه براي بوستان‌هاي محله هرندي طراحي شده، فعاليت اين بوستان‌ها در حوزه‌هاي اجتماعي و فرهنگي، مذهبي، ورزشي تفريحي، آموزشي، سلامت و بهداشت، حمايتي و امنيتي تعريف شده و قرار است خانه‌هاي كودك، علم و زندگي، مشاوره و مددكاري، پيست دوچرخه سواري و... در آنها احداث شود. تبديل آنها به بوستان بدون دخانيات و محلي براي برگزاري جشنواره‌هاي مختلف شهري مانند شمسه، مشكات و عطر ياس هم ازجمله برنامه‌هاي پيشنهادي براي فرهنگي شدن اين بوستان‌هاست.

کد خبر 319619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha