دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

رییس جمهورى آمریکا بزودی با سران اتحادیه‌ى اروپا در وین دیدار خواهد کرد. اگر چه انتظار مى‌رود که این دیدار به التیام روابط آسیب دیده‌ى دو طرف بیانجامد، ولى وجود مسائل مشاجره‌برانگیزى همچون زندان آمریکایى گوانتانامو و ضرورت تعیین حد و مرز مناسبات اروپا با آمریکا این امید را کمرنگ کرده است.

رییس جمهورى آمریکا بزودی با سران اتحادیه‌ى اروپا در وین دیدار خواهد کرد. اگر چه انتظار مى‌رود که این دیدار به التیام روابط آسیب دیده‌ى دو طرف بیانجامد، ولى وجود مسائل مشاجره‌برانگیزى همچون زندان آمریکایى گوانتانامو و ضرورت تعیین حد و مرز مناسبات اروپا با آمریکا این امید را کمرنگ کرده است.

اورسولا پلاسنیک وزیر امور خارجه‌ى اتریش و رییس شوراى اروپا در یک نشست پارلمانى خواستار بستن زندان آمریکا در خلیج گوانتاناموى کوبا شد. اتحادیه اروپا در حال حاضر سرگرم بررسى پیش‌نویس قطعنامه‌اى انتقادى در مورد آمریکاست.

علاوه‌براین، چالش دیگرى نیز در پیش روى اروپایی‌هاست؛  امریکا فهرست اسامى و اطلاعات مسافران پروازها به آن کشور را می‌خواهد و اروپایی‌ها با آن مخالفند. 

همین مخالفت باعث شده که مقامات اروپایى در صدد تعیین چارچوب روابط با آمریکا بیفتند، بدین ترتیب که باید موافقت‌نامه‌اى تصویب شود که این مناسبات را تعیین کند

رسوایى دیگرى بنام کشتار شهر حدیثه‌ى عراق که آن را به انتقام‌جویى سربازان آمریکائی نسبت داده‌اند، چهره‌ى ایالات متحده در انظار جهانیان را خدشه‌دار کرده است.

آن هم درست در آستانه‌ى تشکیل نشست سران اتحادیه اروپا با رییس‌جمهور بوش، نشستى که قرار است سه هفته‌ى دیگر در وین برگزار شود و امید آن مى‌رفت که بتواند روابط لطمه‌ دیده‌ى طرفین را بهبود بخشد.

اروپا در کشاکش تعیین حد و مرز مناسبات با آمریکاست و این آسان نیست. اروپا و آمریکا از مهم‌ترین شریکان تجارى جهانند.

حجم مبادلات تجارى بین آنها به حدود یک میلیارد یورو در روز مى‌رسد. در مسائل حیاتى مانند بحران اتمى ایران، اوضاع خاورمیانه و غرب حوزه‌ى بالکان این دو وزنه‌ى مهم جهانى با یکدیگر همسویند، اما این همسویى در همه‌جا نیست و طرح مسائلى مانند زندان گوانتانامو ناگهان رشته‌ى مناسباتى اینچنین دوستانه را از هم مى‌گسلد.

در این زندان، افرادى که مشکوک به مشارکت در علمیات تروریستى‌اند، نگهدارى مى‌شوند، اکثر این افراد از محاکمه و داشتن وکیل محرومند.

وزیر امور خارجه‌ى اتریش برپایى چنین زندانى را مغایر با هنجارهاى حاکم بر آمریکا مى‌داند. او مى‌گوید: برقرارى چنین زندانى در تضاد با ارزش‌هاى کشورى مانند آمریکاست که خود را طلایه‌دار آزادى‌، حکومت قانون و سیستم قضایى قانونمند مى‌داند و این زندان باید هر چه زودتر بسته شود.

اما المار بروک رییس کمیسیون روابط خارجى پارلمان اروپا که بتازگى به دعوت ایالات متحده از بازداشتگاه گوانتانامو دیدن کرده، به پذیرفتن فورى این درخواست خوشبین نیست. او تصور مى‌کند که جرج دبلیو بوش رییس جمهورى آمریکا بر خلاف افزایش فشارهاى بین‌المللى، مایل به بستن این زندان نیست.

بروک ابعاد هراسى را که بعد از حملات یازدهم سپتامبر بر آمریکایى‌ها مستولى شد، درک مى‌کند،‌ ولى معتقد است که نمى‌توان به بهانه‌ى مبارزه با تروریسم ارزش‌هاى کشور خود را پایمال کرد.

رییس کمیسیون روابط خارجى پارلمان اروپا به رسوایى جدید کشتار شهر حدیثه در عراق اشاره و با سربازان آمریکایى درگیر جنگ در دیگر کشورها ابراز همدردى مى‌کند، چرا که به باور او فشارهاى طولانى وارد آمده بر انسان‌، شخصیتش را تغییر مى‌دهد.

او به زندان گوانتانامو، عملیات آمریکا در عراق و افغانستان اشاره مى‌کند و مى‌گوید: پیش از اینکه انسان از درختى بالا برود، باید به چگونه پایین آمدن هم فکر کرده باشد و من معقتدم که آمریکا در مواردى که گفته شد به چنین چیزى فکر نکرده است.

کد خبر 32

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز