همشهری آنلاین: بیانیه‌ پایانی بیست و نهمین دوره کنفرانس وحدت اسلامی منتشر شد. سران حاضر در این اجلاس هدر دادن درآمد نفت کشورهای اسلامی در کشتار مسلمانان و ویران کردن کشورهایشان توسط برخی دولت‌ها و حکومت‌های دست‌نشانده را محکوم کردند.

بیست و نهمین دوره کنفرانس وحدت اسلامی

به گزارش تسنیم، بیانیه پایانی بیست و نهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به‌ شرح زیر است:

«به‌ فضل و مدد خداوند متعال بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی با موضوع "بررسی بحران‌های جهان اسلام و راهکارهای پایان دادن به آنها" و همزمان با ولادت باسعادت پیامبر اسلام (17ــ12 ربیع الاول) که هفته وحدت اسلامی نامیده شده است در تهران برگزار گردید. این اجلاس که به‌ مدت سه روز (17ــ15 ربیع الاول 1437 هـ.ق.) و حضور بیش از 600 اندیشمند از ایران و 70 کشور جهان برگزار شد با سخنان رئیس‌جمهور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی کار خود را آغاز کرد و پس از سخنان رئیس جمهور تعدادی از شرکت‌کنندگان به ایراد سخن پرداختند. کنفرانس سپس با تشکیل 14 کمیسیون به کار خود ادامه داد. همچنین شرکت‌کنندگان در اجلاس به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی رفتند و به سخنان ارزشمند ایشان گوش فرا دادند.

مصوبات کنفرانس وحدت اسلامی به این شرح است:

1 ــ شرکت‌کنندگان بر این عقیده هستند بزرگترین بحران‌هایی که جهان اسلام اکنون با آنها مواجه است همان تجزیه کشورهای جهان اسلام و عدم اعتماد میان حکومت‌ها است، این بحران‌ها موجب پیدایش شکاف‌هایی شد که زمینه را برای نفوذ دشمنان اسلام به درون جوامع اسلامی به‌ منظور دامن زدن به انواع جنگ‌ها و کشمکش‌ها میان آنها، فراهم کرده است.

2 ــ خشونت‌ها و تروریسمی که جهان اسلام اکنون با آن مواجه است در چارچوب نقشه از پیش طراحی شده جهت مخدوش کردن چهره جهان اسلام و فراهم کردن زمینه برای دخالت بیگانگان در امور مسلمین انجام می‌گیرد.

3 ــ موج تروریسمی که کشورهای اسلامی را در بر می‌گیرد در ادامه و راستای همان تروریسم صهیونیستی و توطئه آمریکایی صورت می‌گیرد که هدف نهایی آن اعمال سلطه و سیطره بر مسلمین پس از ترسیم مجدد نقشه جهان اسلام و اجرای طرح موسوم به «هرج و مرج مدیریت شده» و سپس رسیدن به هدف ایجاد به‌ اصطلاح «خاورمیانه جدید» است، البته این دست‌های خرابکارانه به نابود کردن یک یا چند کشور بسنده نخواهند کرد بلکه می‌خواهند نقشه‌های خود را علیه همه کشورهای جهان و از جمله کشورهای حامی تروریسم نیز اجرا کنند.

4 ــ مسئله فلسطین در رأس قضایای امت بوده و از لحاظ بحران‌هایی که امت اسلامی با آنها مواجه است مسئله فلسطین در اولویت قرار دارد، و در واقع رژیم غاصب صهیونیستی خود عامل و علت اصلی بحران‌های جهان اسلام است. بدین جهت شرکت‌کنندگان از دولت‌ها و ملت‌ها می‌خواهند تا آن‌جایی که می‌توانند مسئله مهم فلسطین را مورد توجه قرار داده و اجازه ندهند بحران‌های ساختگی فعلی آنان را از این اولویت مهم دور کند.

شرکت‌کنندگان همچنین گروه‌های فلسطینی را به حل اختلافات فی‌مابین و ایجاد وحدت میان خود در برابر دشمن مشترک دعوت نمودند.

5 ــ شرکت‌کنندگان خطر نابودی همه‌جانبه برخی از کشورهای اسلامی به‌ویژه سوریه و یمن و عراق را که در راستای خدمت به منافع صهیونیسم و استکبار جهانی انجام می‌گیرد، متذکر شده و خواستار بسیج کردن همه امکانات و انجام تلاش‌های مضاعف به‌ منظور جلوگیری از تجزیه این کشورها و برقراری صلح و امنیت در منطقه شدند.

6 ــ شرکت‌کنندگان دامن زدن به فتنه‌های مذهبی و فرقه‌ای را که به تعرض و تجاوز به مقدسات و شعایر عبادی مسلمانان منجر می‌شود، همان‌گونه که اخیراً در نیجریه و جمهوری آذربایجان شاهد آن بودیم، محکوم کرده از مقامات نیجریه خواستند ضمن شناسایی عاملین این فتنه که صدها کشته و زخمی به جای گذاشت، از سرنوشت مجاهد صبور شیخ «ابراهیم زکزاکی» عضو شورای عالی مجمع تقریب پرده بردارد و وی را سالم به خانواده خود برگرداند تا فعالیت خود را در زمینه ارشاد و تبلیغ ادامه دهد، همچنین از حکومت آذربایجان خواستند حقوق ملت آذربایجان را تضمین و از هرگونه عمل ظالمانه‌ای همانند آنچه اخیراً در خصوص مسلمین آن کشور انجام گرفت خودداری نماید.

7 ــ شرکت‌کنندگان خواستار آن شدند که تصمیم‌گیری‌ها در جهان باید به‌دور از سلطه و فشارهای استکبار و صهیونیسم اتخاذ شود و امکانات و توانمندی‌های جهان اسلام برای پیشرفت و توسعه مورد استفاده قرار گیرد به‌ جای اینکه این امکانات در جنگ‌های فی‌مابین و نابود کردن کشورهای اسلامی و عقب‌ماندگی بلاد مسلمین به کار رود. شرکت‌کنندگان همچنین از به هدر دادن درآمدهای نفت اسلامی و استفاده از آن در قتل مسلمین و ویران کردن کشورهای‌شان و دامن زدن به اختلافات فی‌مابین و توطئه‌چینی علیه جریان مقاومت، ابراز تأسف نمودند.

8 ــ علما و اندیشمندان و نهادهای دینی در جهان اسلام باید از توطئه و فتنه خرید افراد با پول دوری گزیده و از شخصیت و جایگاه و هویت خود محافظت کنند. همچنین به آن دسته از مفتیان که خونریزی و تروریسم و تکفیر را تشویق و حمایت می‌کنند هشدار داده و این مفتیان را به رعایت تقوای الهی دعوت نمود تا از تعرض به جان و حیثیت و نوامیس مسلمانان خودداری نمایند.

9 ــ تنها راه مقابله با بحران‌های کنونی مقاومت، پایداری فکری و فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و نظامی است و این محقق نمی‌شود مگر از طریق همکاری میان کشورهای اسلامی حول محور مقاومت فراگیر و همه‌جانبه.

10 ــ بحران‌های اقتصادی در جهان اسلام بخشی از آنها از تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌داران در کشورهای استکباری نشأت می‌گیرد، لذا لازم است کشورهای اسلامی به‌منظور حل این بحران‌ها در چارچوب یک بازار مشترک با یکدیگر همکاری داشته باشند.

11 ــ مسلمانان امروز باید اهداف بزرگ اسلامی را مدنظر قرار دهند و تمامی امکانات خود را برای دستیابی به این اهداف بزرگ بسیج کنند و از مسائل حاشیه‌ای و جزئی و انحرافات چه در فکر و اندیشه و چه در عمل بپرهیزند، مهمترین این اهداف ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

12 ــ از جمله بحران‌هایی که گریبان‌گیر جهان اسلام بحران گمراه کردن افراد از طریق تبلیغات و رسانه است.

این بحران با گسترش شبکه‌های ارتباطی و ماهواره‌ای تشدید شد. در این زمینه دشمنان امت از تبلیغات رسانه‌ای برای دامن زدن به کشمکش‌های فرقه‌ای و قومیتی میان مسلمانان بهره می‌گیرند. بدین جهت همکاری میان کشورهای اسلامی به‌منظور ایجاد شبکه‌های ماهواره جهت نشر و ترویج گفتمان وحدت و تقریب و خنثی کردن دروغ پردازی‌های تفرقه انگیز، ضروری به نظر می‌رسد.

13 ــ شرکت‌کنندگان، نامه رهبر انقلاب اسلامی آیت‌الله امام سیدعلی خامنه‌ای به جوانان غربی را مورد تأیید قرار داده تا عموم مردم غرب به‌ویژه جوانان با اسلام راستین و توطئه اسلام ستیزی که هدف آن ایجاد دشمنی و عداوت با مسلمانان است آشنا شوند. همچنین با بیانات رهبر انقلاب که در آن تأکید کردند اولین گام برقراری آرامش و امنیت، اصلاح افکار منحرف و سیاست‌هایی که تروریسم را به وجود آورد، مورد تأیید قرار می‌دهیم و با ایشان هم‌صدا هستیم که تعامل غرب با تروریسم متضاد و متناقض است چرا که تروریسم را به خوب و بد تقسیم کرده است و منافع کشورها را بر منافع انسانی و اخلاقی ترجیح می‌دهد.

14 ــ بر لزوم همکاری میان مؤسسات آموزشی و پژوهشی و دانشگاه‌های جهان اسلام جهت نشر و ترویج فرهنگی تقریب و ارائه و معرفی ماهیت واقعی اسلام به‌عنوان دین مخالف با خشونت و افراط‌گری، تأکید شد. لازم است همه گروه‌ها و سازمان‌های جامعه مانند احزاب، سندیکاها، اتحادیه‌ها و تشکل‌های زنان و جوانان به‌طور فعال در نشر و اشاعه این فرهنگ شرکت کنند تا این مهم در انحصار یک گروه به‌خصوص نباشد. همچنین دست‌اندرکاران امور تقریب نباید به جنبه تئوری اکتفا کنند بلکه باید درصدد اجرائی نمودن مسئله تقریب از طریق اجرای عملی پروژه‌های تقریب باشند.

15 ــ شرکت‌کنندگان پیروزی جمهوری اسلامی ایران را در پرونده هسته‌ای و موفقیت‌های افتخارآمیز در زمینه‌های فن‌آوری تبریک گفته و از دیگر کشورهای اسلامی خواستند توانمندی‌های خود را در زمینه‌های فن‌آوری و علمی توسعه دهند و بهینه‌سازی کنند.

16 ــ شرکت‌کنندگان ضمن تشکر و قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به‌ خاطر ارائه طرح وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی و تلاش در این جهت و همچنین تشکر و قدردانی از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به‌ خاطر تدارک برگزاری این کنفرانس و تلاش‌هایی که در جهت هر چه بهتر برگزار کردن آن انجام داده و نیز به‌ خاطر میهمان نوازی از خداوند متعال خواستند به امت اسلامی توفیق دهد از خط‌ مشی امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و پرچمدار وحدت و تقریب میان مسلمانان و خلف صالح ایشان امام خامنه‌ای بنیانگذار مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که پیگیر اجرایی کردن طرح وحدت امت اسلامی می‌باشد، پیروی نماید.

والحمد لله رب العالمین».

کد خبر 319921

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha