همشهری آنلاین: رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه بالاترین و درخشان‌ترین تراث پیامبر(ص) «اسوه حسنه» است، گفت: ریشه مشکلات اجتماعی جهان اسلام، تعطیل شدن جریان تأسی و الگوپذیری از پیامبر (ص) است.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام احمد مبلغی به مناسبت ولادت با سعادت نبی مکرم اسلام (ص) و هفته وحدت اظهار داشت: از پیامبر (ص) تراثی درخشان و جامع به جای مانده است که متاسفانه در لابلای کتاب‌های تاریخی و حدیثی شیعه و سنی محبوس مانده و به ساحت‌های اجتماعی به عنوان الگوی زندگی وارد نشده و در مقابل چشمان نسل‌های نو قرار نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه این سیره و تراث آنقدر مهم است که قرآن از آن به اسوه حسنه نام می‌برد، گفت: وقتی قرآن در معرفی پیامبر (ص) بر واژه اسوه زیبا تمرکز می‌کند، می‌خواهد و الگوی خود را برای این زندگی، الگوی زیبا معرفی، و هماهنگی دین و زیبایی را آشکار و محقق کند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار داشت: یکی از زمینه‌های ظهور جریان‌های تکفیری و سخت‌گیر در فضای امت اسلامی، معرفی دین در چارچوبی بی‌اعتنا به حس زیبایی‌خواهی انسان در قبال نسل‌های نو است.

مبلغی با اشاره به اینکه دین در صورت قرار داده شدن در مقابل حس زیبایی‌خواهی یا خنثی نسبت به آن، قیافه‌ای خشن به خود می‌گیرد، گفت: ارایه وصف زیبا برای پیامبر (ص) به عنوان الگو پیوند دو مقوله زندگی و زیبایی را در اسلام مورد توجه قرار می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: گروه‌ها و جریان‌هایی که در جهان اسلام نه در رفتار و اخلاق‌شان و نه در نگاه‌ها و تصرفات‌شان، حسن و زیبایی دیده نمی‌شود و فراتر زندگی را بر دیگران سخت، پُر مرارت و خشن ساخته‌اند، نفرت نسبت به دین را ایجاد ، و دین را به انزوا می‌کشانند.

وی با برشمردن سرشاخه‌های مهم سیره اجتماعی پیامبر (ص) گفت: این سرشاخه‌های مهم عبارت بودند از : تالیف دل‌ها به جای نفرت دل‌ها، اخوت اسلامی به جای رویارویی مذهبی، اخلاق اجتماعی به جای خشونت اجتماعی، امت‌محوری به جای طائفه‌گرایی، حرمت به انسان به جای کشتن انسان، گستردن حالت امن و اطمینان در جامعه به جای تروریسم و ایجاد خوف و ترس در جامعه، جاذبه‌بخشی به دین به جای نفرت‌آوری نسبت به دین و ...

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: رویکرد سلفی اندیشی در دین از نظر فردی و درونی به سمت تضعیف عواطف انسانی، از بین بردن محبت در انسان و کشتن لطافت در روح است و از نظر اجتماعی به سمت تعمیق تفرقه و خشونت در جامعه است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه برخی از سلفی‌ها در جهان اسلام به فکر بازسازی روش خود برآمده‌اند، گفت: جهان اسلام چه اهل سنت و چه شیعه باید به سلفی‌ها مجال این بازنگری را بدهد و با آنها گفتگو کنند.

کد خبر 319712

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha