یکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۵
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: شاید تا به حال حتی اسم این شغل هم به گوشتان نخورده ‌باشد؛ مروار در واقع یک نوع چوب به شکل ترکه‌ای است که جزو خانواده درخت بید محسوب می‌شود.

مرواربافی

از اين گياه براي توليد محصولات سنتي مثل سبد استفاده مي‌شود. كار مرواربافي را با سرمايه‌اي برابر حداقل ۱۰ ميليون تومان مي‌توان شروع كرد. از اين مقدار بايد حدود ۷ ميليون تومان را به خريد مواداوليه اختصاص دهيد و مابقي را براي تهيه مخزن پخت چوب‌ها و قيچي باغباني كنار بگذاريد. نيروي كاري كه مي‌خواهد وارد اين حرفه بشود لازم است حدود ۴۵ روز آموزش ببيند، سپس مي‌تواند از طريق اين سطح از آموخته‌هاي خود ايجاد درآمد كند اما بهتر است حين كار براي تسلط بر انواع بافت، حدود يك سال تحت آموزش باشد.

خوشبختانه در كشورهاي همسايه و باقي كشور‌ها از مرواربافي به خوبي استقبال شده و زمينه صادرات فراهم است و در حال حاضر اين محصولات به كشورهايي مثل عراق، تركيه، گرجستان، تركمنستان، آذربايجان، امارات متحده عربي و كويت صادر مي‌شود. براي راه‌ندازي كارگاه مرواربافي نياز به مجوز است كه مي‌توان آن را از معاونت صنايع‌دستي و ميراث فرهنگي هر استان دريافت كرد. فضاي مورد نياز براي اين كار حدود ۳۰مترمربع فضاي بسته و حداقل ۳۰ مترمربع فضاي باز براي قرار دادن مخزن پخت است.

اين حرفه بازار خوبي در كشور دارد و توليد‌كنندگان مرواربافي مي‌توانند محصولات خود را در سراسر كشور به مراكز فروش صنايع‌دستي عرضه كنند. معاملات در اين حرفه معمولا بخشي به‌صورت نقدي و بخش ديگر در اقساط انجام مي‌شود كه از طريق دريافت چك ميسر است. يك مروارباف با شرايط ذكر شده مي‌تواند ماهانه يك‌ميليون تومان درآمد داشته‌باشد. توجه كنيد كه اين رشته بازار كار بسيار گسترده‌اي دارد كه تا‌كنون تنها ۱۰درصد از نياز آن تأمين شده‌ است و همين امر باعث شده بازار آن نسبت به تقاضا با ۹۰درصد كمبود كالا مواجه شود.

کد خبر 319486

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha