یکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که ۸۰درصد مرگ‌و‌میر زودرس ناشی از آلودگی هوا، به‌دلیل بیماری‌های عروق کرونر قلب و سکته مغزی، ۱۴درصد موارد به دلیل بیماری‌های مزمن انسداد ریه و عفونت‌های حاد تنفسی و ۶درصد مابقی نیز ناشی از سرطان ریه است.

آلودگی

آلودگی هوا در فصول سرد به دلیل پدیده وارونگی تشدید می‌شود که در این شرایط سالمندان، زنان باردار، کودکان و بیماران، قشر آسیب‌پذیرتر محسوب می‌شوند. معاینه فنی خودرو، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و کاهش خودروهای تک‌سرنشین از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که انتظار می‌رود شهروندان رعایت کنند.

به گزارش ايرنا، آژانس محیط‌زیست اروپا برای کاهش آلودگی هوا چند راهکار ساده ارائه کرده و انجام آنان را وظیفه تمام شهروندان دانسته است. این موارد عبارتند از : پیاده‌روی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه برای انجام امور روزانه؛ افزایش تدریجی شتاب ماشین و پیروی از حد مجاز سرعت هنگام رانندگی؛ تنظیم باد لاستیک‌ها؛ توجه به استانداردهای آلایندگی خودرو هنگام خرید؛ خاموش کردن ماشین در ترافیک یا هنگام توقف؛ خاموش کردن چراغ‌های اضافی در منزل و محل کار؛ استفاده از وسایل الکتریکی دارای برچسب انرژی و کم مصرف؛ استفاده از انرژی‌های پاک تا حد امکان؛ استفاده از پلاستیک‌های قابل بازیافت؛ عدم استفاده همزمان از وسایل برقی؛ عایق کردن پنجره‌ها و درها؛ استفاده از محصولات ارگانیک؛ بررسی منظم وسایل برقی و گرمایشی؛ کاشت درخت در فضای سبز حیاط؛ استفاده از کود طبیعی و کمپوست در باغبانی؛ نصب رابط‌های صرفه‌جویی آب در آشپزخانه و حمام؛ استفاده از هر دوطرف کاغذ؛ کاهش سفرهای درون شهری تا حدامکان؛استفاده از سرویس‌های مبتنی بر وب به‌جای حضور در محل؛ تعویض منظم فیلتر ماشین ؛عدم استفاده از اجاق‌های هیزمی؛ ترک سیگار.

  • رژيم غذايي مناسب در روزهاي آلوده

برخی مواد غذایی سبب کاهش تاثیر آلودگی هوا بر بدن می‌شوند که مصرف آن در تمام ایام، به ویژه زمان هشدار آلودگی هوا توصیه می‌شود. برهمين اساس در اين روزها از روغن زیتون كه اثرات مضر آلودگی هوا را دفع می‌کند استفاده كنيد. استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان که از سلول در مقابل صدمات جلوگیری مي‌كند از ديگر توصيه‌هاي غذايي است.

آنتی‌اکسیدان‌های اصلی عبارتند از: انواع کلم (کلم بروکلی، گل‌کلم و برگ کلم)، انواع میوه‌ها، سبزیجات نشاسته‌ای (ذرت، نخود‌فرنگی) تخم‌مرغ و سبزیجات برگ‌دار. غذاهای گیاهی، مرغ، گوشت قرمز، حبوبات و ماهی، هویج، خربزه و سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و هندوانه، آناناس، اسفناج و انواع توت آجیل، کره بادام‌زمینی، جوانه‌گندم، اسفناج، سویا، آوکادو و روغن گیاهی حاوی فلفل، هویج، اسفناج، زردچوبه، زنجبیل، بذر‌کتان، انواع غلات سبوس‌دار از ديگر اقلامي است كه مصرف آنها توصيه شده است.

کد خبر 319469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha