همشهری آنلاین: یافته‌های محققان دانشگاه کالیفرنیا و سان فرانسیسکو نشان داد تماشای تلویزیون برای ساعت‌های طولانی بر اساس مطالعات انجام شده توانایی ذهنی افراد را تضعیف می‌کند.

tv

محققان دانشگاه کالیفرنیا و سان فرانسیسکو رابطه بین تماشای تلویزیون و عملکرد شناختی را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج منتشر شده در نشریه روانپزشكي جاما (JAMA) نشان داد افرادی که بیشتر تلویزیون تماشا می‌کنند در انجام یک سری تست‌های هوش عملکرد بدتری دارند.

مطالعه بر روی سه هزار و 247 فرد بین رده سنی 18 و 30 سال با شرکت‌کنندگانی که بر اساس مقدار تماشای تلویزیون به طور میانگین طبقه بندی شدند صورت گرفت و سپس سرعت پردازش و عملکرد کلامی آنها مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج به طور کلی نشان داد آنهایی که بیشتر تلویزیون تماشا می‌کنند احتمالا دو برابر بیشتر از دیگران دارای عملکرد ذهنی ضعیف هستند.

سطوح بالای تماشای تلویزیون و فعالیت فیزیکی کم در اوایل دوران بلوغ با سرعت پردازش و اجرایی بدتر در میانسالی ارتباط دارد. این یکی از اولین مطالعات است که نشان می‌دهد تماشای بیش از حد تلویزیون پیری شناختی را حتی قبل از میان سالی به همراه دارد.

این گزارش می‌گوید، ما فهمیدیم که سطوح پایین فعالیت فیزیکی و سطوح بالای تماشای تلویزیون در طول دوران جوانی تا اواسط بزرگسالی با عملکرد شناختی بدتر در میانسالی در ارتباط است.

به ویژه این رفتارها با سرعت پردازش کندتر و عملکرد اجرایی بدتر ارتباط دارد اما با حافظه کلامی ارتباط ندارد. شرکت کنندگان با الگوهای فعالیت کم رفتاری (یعنی هم فعالیت فیزیکی کم و هم زمان زیاد تماشای تلویزیون) به احتمال زیاد عملکرد شناختی ضعیف‌تری در مقایسه با دیگران دارند. به ویژه این رفتارها با حافظه کلامی افراد ارتباط ندارد بلکه با کندتر شدن سرعت پردازش و عملکرد اجرایی بدتر رابطه دارد.

منبع: هم‌آگاه

کد خبر 318898

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha