iهمشهری آنلاین: نخست وزیر روسیه در شرایطی که کشورش و اوکراین، تحریم های تجاری علیه یکدیگر وضع کرده و جنگ تجاری میان دو کشور جریان دارد، بخشنامه لغو محدوده آزاد تجاری میان روسیه و اوکراین را امضا کرد.

تشدید جنگ تجاری میان کی یف و مسکو

به گزارش ایرنا، ديمیتری مدودف روز دوشنبه این سند را با نام «اعمال نظام مساعد تجاری با اوکراین» امضا کرد که مطابق آن، تسهیلات ویژه محدوده آزاد تجاری از طرف روسیه در مورد کالاهای اوکراینی لغو می شود.

بخشنامه جدید از اول ژانویه سال 2016 به اجرا درمی آید. از این تاریخ، کالاهای اوکراینی با پرداخت تعرفه های گمرکی به روسیه وارد خواهد شد.

نخست وزیر روسیه روز در مورد بخشنامه جدید گفت که بخشنامه برقراری نظام مساعد تجاری با اوکراین را امضا کرده که بجای قرارداد محدوده آزاد تجاری همسود در مورد این کشور به اجرا درمی آید.

مدودیف همچنین از امضای دستوری برای پاسخ به تحریم های تجاری اوکراین خبر داد که به دلیل پیوستن کی یف به تحریم های ضدروسی غرب در مورد این کشور وضع می شود.

وی همچنین به خودداری اوکراین از بازپرداخت بدهی سه میلیارد دلاری خود به روسیه اشاره کرد و گفت که باید بطور مناسب به این اقدام کی یف و خودداری آن از انجام تعهدات خود در قبال مسکو پاسخ داد.

قرارداد محدوده آزاد تجاری جامعه همسود در سال 2011 امضا شده است و بر اساس آن روسیه با کشورهای عضو این جامعه به تجارت با تسهیلات ویژه می پردازد.

اوکراین از آغاز سال آینده مطابق قرارداد همکاری با اتحادیه اروپا، تجارت با تسهیلات ویژه را با این اتحادیه آغاز می کند.

روسیه پیش تر چند بار هشدار داده بود که قبل از آغاز اجرای این توافقنامه، نقطه نظرات مسکو و نگرانی های آن در مورد ورود کالاهای اروپایی به بازار روسیه در شرایط جدید توجه شود.

اما به گفته مقامهای روس، مقامهای اروپایی یا اوکراینی به خواسته های روسیه توجهی نکردند و مسکو چاره دیگری جز لغو محدوده آزاد تجاری با اوکراین نمی بیند.

دو سال پیش قبل از تغییر حکومت اوکراین، حجم مبادلات بازرگانی روسیه و اوکراین به 30 میلیارد دلار رسیده بود اما اکنون این شاخص به شدت کاهش یافته است.

کد خبر 318889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha