معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از تدوین «شیوه نامه ارائه خدمات بیمه‌ای به گردشگران» و ابلاغ آن به ۳۱ استان کشور با هدف تأمین حقوق گردشگران خبر داد.

مرتضي رحماني موحد با اعلام اين خبر به ايلنا گفت: با عنايت به ضرورت حفظ و رعايت حقوق گردشگران و لزوم اتخاذ تدابير مؤثر براي حفظ و تأمين ايمني، سلامتي و همچنين آرامش و آسايش خاطر آنان در طول مدت سفر، شيوه‌نامه ارائه خدمات بيمه‌اي به گردشگران كه در تاريخ بيست و هشتم آبان‌ماه سال‌جاري تدوين شده و به تأييد رياست سازمان متبوع رسيده بود به كليه استان‌هاي كشور ابلاغ شد.

معاون گردشگري افزود: در شيوه‌نامه ارائه خدمات بيمه‌اي به گردشگران، علاوه بر تشريح و ارائه تعاريف مربوط به «بيمه گر»، «بيمه گذار» و «كميسيون فني» انواع بيمه در قالب «بيمه نامه‌هاي اجباري و تكليفي» و «بيمه‌هاي اختياري» ارائه مي‌شود.

وي تصريح كرد: بيمه‌هاي اجباري و تكليفي به آن دسته از بيمه‌هايي گفته مي‌شود كه شركت، دفتر خدمات سياحتي و گردشگري مكلف است هنگام تنظيم برنامه سفر به‌عنوان بخشي از اجزاي اصلي بسته‌هاي سفر، پيش‌بيني‌هاي لازم را براي پوشش هزينه گردشگران داخلي و خروجي درنظر بگيرد.

  • مواردي كه شامل بيمه مي‌شود

رحماني موحد خاطرنشان كرد: پيش‌بيني‌هاي مورد نظر، هزينه‌هاي جاني ناشي از سفر مانند نقص عضو، ديه فوت، از كارافتادگي دائم و هزينه‌هاي پزشكي (بستري) بر اثر فعاليت مربوط به تور، لغو سفر به‌دليل عدم‌صدور رواديد توسط وزارتخانه‌هاي خارجي، لغو‌شدن سفر به‌دليل به حد نصاب نرسيدن تور، لغو شدن پرواز،‌ عدم‌انجام سفر به‌دليل لغوشدن محل اقامت و نيز مفقود شدن بار همراه گردشگر را شامل مي‌شود.

معاون سازمان گردشگري همچنين در تشريح بيمه‌هاي اختياري مبتني بر شيوه نامه ابلاغي گفت: در اين نوع از بيمه، شركت يا دفتر خدمات سياحتي و گردشگري موظف است علاوه بر انجام پوشش بيمه اجباري گردشگران، اطلاع‌رساني و هماهنگي‌هاي لازم را درخصوص انتخاب يا عدم‌انتخاب آگاهانه پوشش‌هاي بيمه‌اي اختياري شامل موارد تعيين شده از سوي گردشگران به‌عمل آورد. وي تصريح كرد: پرداخت هزينه‌هاي مربوط به مواردي همچون فوريت‌هاي دندانپزشكي، تأخير در ارسال بار و چمدان گردشگر، انتقال به نزديك‌ترين مركز درماني، سرقت يا مفقود‌شدن مدارك مسافرتي گردشگر و غيره مشمول بيمه اختياري گردشگران مي‌شود.

رحماني موحد يادآور شد: بر اين اساس شركت‌ها و دفا‌تر خدمات سياحتي و گردشگري درانتخاب شركت‌هاي بيمه‌گر مختار بوده و مي‌توانند طبق ضوابط و مقررات نسبت به انعقاد قرارداد با شركت‌هاي بيمه داراي مجوز رسمي از بيمه مركزي اقدام كنند.

اين مقام مسئول همچنين درباره ساير الزامات تعريف شده در بندهاي شيوه نامه ارائه خدمات بيمه‌اي به گردشگران اظهار داشت: كليه دفا‌تر خدمات مسافرتي بايد هنگام انعقاد تور نسبت به بيمه‌كردن مسافران داخلي و خروجي اقدام كنند و نيز مكلف هستند فهرست بيمه‌هاي اجباري و اختياري سفر را در سايت و مراجعات حضوري به گردشگران ارائه كنند؛ اين در حالي است كه پوشش بيمه‌هاي اختياري فقط درصورت قبول و موافقت‌هاي كتبي گردشگر تأمين خواهد شد. اين گزارش مي‌افزايد: براساس شيوه‌نامه ارائه خدمات بيمه‌اي به گردشگران درصورت اختلاف نظر فيمابين بيمه‌گذار (شركت‌ها، دفا‌تر خدمات سياحتي و گردشگري) و بيمه‌گر، موضوع در كميسيون فني متشكل از« نماينده اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان، نماينده تام الاختيار شركت‌هاي بيمه گر اصلي در استان، نماينده سرپرستي شركت بيمه گر اصلي و نماينده شركت‌ها، دفا‌تر خدمات سياحتي و گردشگري استان به‌عنوان بيمه‌گذار» مطرح مي‌شود و مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد.

کد خبر 318505

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha