شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۳
۰ نفر

مجید مجیدی در پنجمین حضور خود در رقابت اسکار نتوانست برای دومین بار وارد فهرست نامزدهای نهایی بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان شود و نام «محمد رسول‌الله(ص)» در کنار حدود ۷۰ فیلمی قرار گرفت که از ادامه رقابت در هشتاد و هشتمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار بازماندند.

فیلم

به گزارش همشهري، آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي آمريكا فهرست 9 فيلم حاضر در مرحله اول راي‌گيري انتخاب 5نامزد نهايي بخش بهترين فيلم خارجي‌ زبان اسكار 2016 را اعلام كرد كه در ميان فيلم‌هاي برگزيده، نامي از نماينده ايران به چشم نمي‌خورد. مجيدي كه حدود 2دهه پيش با «بچه‌هاي آسمان» تا يك قدمي كسب جايزه اسكار پيش رفت و رقابت را به «زندگي زيباست» روبرتو بنيني از ايتاليا واگذار كرد، با محمد رسول‌الله(ص) هم همان راهي را رفت كه پيش‌تر با «رنگ خدا»، «باران» و «آواز گنجشك‌ها» پيموده بود.

اين ناكامي در حالي براي مجيدي و هشتمين ساخته او در مقام كارگردان رقم خورد كه پيش از اين انتظار مي‌رفت به واسطه همكاري چند چهره بين‌المللي در توليد فيلم زندگي پيامبر اسلام، داوران آكادمي اسكار نگاهي ديگر به محمد رسول‌الله(ص) داشته باشند. هر چند به نظر مي‌رسد هنرنمايي ويتوريو استورارو فيلمبردار ايتاليايي برنده 3جايزه اسكار و الله راخا رحمان، آهنگساز هندي برنده 2جايزه اسكار از چشم راي‌دهندگان اسكار دور نخواهد ماند.

همانطور كه انتظار مي‌رفت، اروپا با داشتن 7نماينده در ميان 9نامزد اوليه بختي فراوان براي بردن اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان اين دوره دارد و از آمريكاي جنوبي و خاورميانه هم از هر كدام‌يك نماينده در اين فهرست هست. در مرحله بعد، كار 3كميته ويژه در لندن، لس‌آنجلس و نيويورك براي انتخاب 5نامزد نهايي بهترين فيلم خارجي‌زبان آغاز مي‌شود. آنها 9فيلم را در مدت 3روز مي‌بينند و سپس درباره 5فيلم برگزيده تصميم مي‌گيرند.

«عهد خيلي جديد» ژاكو ون دورمل از بلژيك، «آغوش مار» سيرو گرا از كلمبيا، «يك جنگ» توبياس ليندهلم از دانمارك، «شمشيرباز» كلاوس هارو از فنلاند، «موستانگ» دنيز غمزه ارگوون از فرانسه، «هزارتوي دروغ‌ها» جوليو ريچارلي از آلمان، «پسر شائول» لاسلو نمس از مجارستان، «زنده‌باد» پدي براناخ از ايرلند و «ذيب» ناجي ابو نوار از اردن فيلم‌هاي حاضر در فهرست اوليه هستند كه 4فيلم از آن ميان تا 24دي و روز اعلام اسامي همه نامزدها حذف خواهند شد.

از جمله مهم‌ترين فيلم‌هاي خارجي‌زبان كه از گردونه هشتاد و هشتمين دوره مراسم اهداي جوايز اسكار بازماندند مي‌توان به «قوچ‌ها» از ايسلند، «يك كبوتر روي شاخه‌اي نشست و به هستي انديشيد» از سوئد و «آدمكش» از تايوان اشاره كرد. «كلوب» پابلو لارين از شيلي هم كه نامزد جايزه گلدن گلوب شده بود، نتوانست به فهرست اوليه اسكار 2016راه يابد، درحالي‌كه نماينده‌هاي بلژيك، مجارستان، فنلاند و فرانسه علاوه بر اسكار، بخت بردن گلدن گلوب را هم دارند.

بسياري از كارشناسان و منتقدان، پسر شائول را بخت مسلم بردن اسكار مي‌دانند؛ فيلمي كه علاوه بر درخشش در جشنواره‌ها و فصل جوايز سينمايي، از نظر داستاني هم به مذاق راي‌دهندگان آكادمي اسكار خوش مي‌آيد. ماجراي نخستين فيلم بلند نمس در مقام كارگردان، سال 1944در اردوگاه آشوويتس مي‌گذرد و درباره يك مجارستاني يهودي است كه در كشتار جمعي نازي‌ها به آنها كمك مي‌كند. او ناگهان در ميان جنازه‌ها پسري را مي‌بيند كه تصور مي‌كند فرزند خودش است...

  • اسكار به روايت آمار و ارقام

در جدول، بهترين فيلم خارجي‌زبان ايتاليا با 31نامزدي و كسب 14جايزه صدرنشين است و فرانسه با 39نامزدي و 12جايزه در رده دوم قرار دارد. اسپانيا و ژاپن هر كدام با 4جايزه و سوئد، دانمارك، شوروي سابق و هلند هم با 3جايزه در رده‌هاي بعد ايستاده‌اند. در اين ميان، فرانسه و دانمارك مي‌توانند آمار خود را بهتر كنند. ايران هم با يك جايزه اسكار براي «جدايي» اصغر فرهادي و يك نامزدي براي «بچه‌هاي آسمان» مجيد مجيدي، بايد چشم به سال‌هاي آينده بدوزد. سال گذشته «ايدا» به كارگرداني پاول پاوليكوفسكي جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان را برد.

کد خبر 318477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha