شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

ستاره سمائی: بن لادن را اگر معروف‌ترین شخصیت سال‌های آخر قرن بیستم به حساب نیاوریم، می‌توان به عنوان رمزآلود ترین شخصیت‌ این سال‌ها به حسابش آورد.

 مردی که آمریکائی‌ها بزرگترین اتهامات را به او وارد کردند اما همچنان‌که هیچ دلیل محکمه‌پسندی برای ادعایشان ارائه نکردند، به نظر می‌رسد از پیدا شدن خود او هم ناامید شده‌اند.

اما یکی از جالب‌ترین و البته حیاتی‌ترین نکات درباره آدمی‌مثل بن لادن، وضعیت سلامت او می‌تواند باشد.

 از آنجا که بن لادن مدت‌هاست هیچ بیانیه‌اى منتشر نکرده و تصویر تازه‌ای هم از او پخش نشده، گمانه‌زنى‌ها درباره احتمال مرگش همچنان رو به افزایش است. با توجه به این که مدتی قبل نیز یکی از رهبران طالبان اعلام کرد اسامه بن لادن در اثر بیماری مزمن ریوی درگذشته است، اما اثبات زنده بودن بن لادن همان قدر غیر ممکن و سخت به نظر می‌رسد که اثبات رد مرگ وی.

با وجود آن که علت مرگ این رهبر القاعده بیماری ریوی گزارش شد اما لابه‌لای اطلاعات پراکنده‌ای که از او در منابع مختلف منتشر می‌شود می‌توان پی‌برد که او مشکلات کوچک و بزرگ دیگری نیز دارد.

 روزنامه نگاری که بن لادن را در سال 1990 دیده توضیح می‌دهد که ارتفاع قد او بیش از یک متر و 92 سانتی متر است، ضمن آن که از لحاظ ظاهری، عضلانی به نظر می‌رسد. به گفته این روزنامه‌نگار، ریش‌های بن‌لادن رگه‌هایی از موهای سپید دارد که ظاهرا نشان می‌دهد سن بالایی دارد، اما اسامه بن لادن متولد ماه مارس 1957 است و با این که حدود 50 سال دارد اما پیرتر به نظر می‌رسد.

سلامت قلبی

 بیوگرافی مختصری که از او سال 1990 در مصر منتشر شد گزارش می‌داد که بن لادن در سال 1987 با مشکلاتی از لحاظ سلامت مواجه بوده به‌طوری‌که مجبور بوده به طور متناوب و برای ساعات طولانی، دراز بکشد. اسامه از فشار خون پایین رنج می‌برده که البته این بیماری او توسط پزشکی مصری مداوا شده است.

 همچنین گفته می‌شود بن لادن مبتلا به دیابت است و برای درمان از انسولین استفاده می‌کند. البته باقی ماندن در حالت دراز کش آن هم برای ساعت‌های متوالی می‌تواند ناشی از فشار خون بسیار پایین، عملکرد ناقص دستگاه عصبی یا سایر عوامل ناشی از ضعف باشد.

در واقع از جمله عوارض فشار خون پایین، خواب‌آلودگی و غش است. درست کار نکردن دستگاه عصبی هم می‌تواند از عوارض ابتلا به دیابت نیز باشد. سازمان جاسوسی آمریکا، سیا، تاکید دارد که بن لادن دارای مشکل قلب و عروقی و فشار خون پایین است.

 بر همین اساس 8 دسامبر سال 1998 بود که شبکه خبری ان.بی.سی گزارش داد بن لادن چند ماه بیشتر زنده نخواهد ماند. این شبکه توضیح داد که رهبر القاعده از مشکل قلبی رنج می‌برد و احتمالا سرطان هم دارد. البته الان سال 2007 است و بن‌لادن احتمالا هنوز زنده است!

 سلامت روانی

 نظریات متفاوتی درباره شناخت شخصیت بن لادن وجود دارد و معلوم نیست که او چه شخصیتی دارد؛ اما عده‌ای از روانکاوان معتقدند که بن لادن کمی‌افسرده است. این اطلاعات با پشتیبانی عده‌ای از نیروهای القاعده و سرویس‌های جاسوسی خارجی و همچنین جاسوس‌های آمریکایی به دست آمده است.

 بن لادن در خاطراتش درباره آن زمان که اعضای عرب القاعده علیه اشغال شوروی در دهه ۱۹۸۰ می‌جنگیدند، نوشته است: من در 30 متری نیروهای شوروی بودم و آنها سعی می‌کردند من را دستگیر کنند؛ زیر بمباران بودم اما آن قدر آرامش داشتم که احساس خواب آلودگی می‌کردم.

این شاید مربوط به شرایطی باشد که او را به دراز کشیدن وامی‌دارد؛ ولی حتی اگر ناشی از بیماری نباشد خوابیدن در چنین شرایطی، از نشانه‌های وحشت‌آور ابتلا به بیماری روانی است.

 زخم‌ها و جراحات

 بر اساس تحلیل الگوهای تنفسی و گفتاری بن لادن، که از طریق یک نوار ویدئویی در دسامبر 2001 انجام شده، سرویس‌های اطلاعاتی به این نتیجه رسیده‌اند که او از زخم شدیدی در ناحیه قفسه سینه رنج می‌برد که از یورش‌های زمینی و هوایی آمریکا در ناحیه غرب افغانستان باقی مانده است.

بن لادن همچنین دو انگشت خود را در جریان جنگ با شوروی سابق از دست داده است. در این مورد یک عکس از او در حالی که از ناحیه پا مجروح است در سال 1987 وجود دارد و تصاویر متعدد ویدئویی او را در حالی که با عصا راه می‌رود نشان داده اما علت آن کاملا مشخص نیست.

 بر اساس گزارش تایمز در سال 2002 پزشکانی که عکس‌های بن لادن را آنالیز کرده‌اند تشخیص داده‌اند بن‌لادن از نوعی پوکی استخوان ثانویه نیز رنج می‌برد که می‌تواند مربوط به دیابت و مشکل کبدی باشد.

سلامت دستگاه ادراری

گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر این که بن لادن به دلیل بیماری کلیوی، نیازمند انجام دیالیز بوده است؛ اما آژانس جاسوسی آمریکا اعلام کرده او نیازی به دیالیز ندارد و فقط مبتلا به سنگ کلیه است. روزنامه‌نگاری که بن لادن را در محل کمپش ملاقات کرده از افراد وی شنیده است که او مشکل کلیوی دارد به طوری که مجبور است مقدار زیادی آب بنوشد.

روزنامه نگار مذکور، خود شاهد بوده که بن لادن، به صورت هم‌زمان و متناوب آب و چای سبز می‌نوشیده است. البته این مشکل می‌تواند مربوط به دیابت وی باشد که احتمالا به آن مبتلاست.

 آشپز مخصوص بن لادن نیز که هم اکنون از افغانستان خارج شده هم به خبرنگاران گفته که طی این مدت بن لادن از رژیم غذایی خاص و مشخصی استفاده می‌کرده است.

سندرم مارفان

 بن لادن کمی‌بیشتر از یک متر و 92 سانتی متر قد دارد؛ بر همین اساس عده‌ای از متخصصان معتقدند بن لادن مبتلا به سندرم مارفان است. افراد مبتلا به سندرم مارفان معمولا قد بلند و لاغر هستند.

 آنها اغلب عضلانی نیستند و نرمی‌استخوان دارند. برخی بسکتبالیست‌ها هم مبتلا به این سندرم هستند. البته این کاملا یک حدس و گمان است و هیچ مدرکی برای آن وجود ندارد.با همه این اوصاف، زنده یا مرده بودن این رهبر القاعده مشخص نیست. به این ترتیب، پزشکان هم بی‌صبرانه منتظرند تا پس از پیدا شدن بن‌لادن، ببینند فرضیاتشان تا چه حد درست بوده است!

کد خبر 31846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز