مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری (جایزه جهانی تهران) با حضور رئیس شورای اسلامی شهر تهران و اعضای شورا با معرفی ۵ اثر برگزیده داخلی و ۲ اثر برگزیده بخش بین‌الملل به‌کار خود خاتمه داد.

اهدای جایزه جهانی تهران به ۷ اثر داخلی و بین‌المللی

به گفته بابك نگاهداري، رئيس مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران، موضوعات شهري و مديريت آن اقدامات چندبعدي را مي‌طلبد و اگر آينده‌نگري نداشته باشيم نمي‌توانيم آماده پاسخگويي به چالش‌هاي پيش‌رو باشيم. نگاهداري با اشاره به اينكه طي 2سال گذشته تلاش شده تا در حوزه پژوهش‌هاي شهري رويكرد متفاوتي را درنظر بگيريم و براساس آن رويكردها به هدفگذاري در پروژه‌هاي خود بپردازيم، ادامه داد: نگاه به مطالعات شهري و تحول در حوزه برنامه‌ريزي شهري يكي از رويكردهاي ما در اين مركز بوده است و امروزه نگاه به مطالعات شهري در دنيا نسبت به سده‌هاي گذشته تغيير پيدا كرده است. وي با تأكيد بر‌اينكه در حوزه مديريت شهري مسائل نسبت به گذشته ابعاد پيچيده‌تري دارند، تصريح كرد: ديگر آنگونه نيست كه يك رشته خاص مثل شهرسازي يا معماري بتواند به تنهايي پاسخگوي مسائل مرتبط با حوزه شهري باشد.

امروزه براي گسترش موضوعات شهري نيازمند مطالعات چندرشته‌اي و بين‌رشته‌اي هستيم. رئيس مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران شبكه‌سازي‌ در رشته‌هاي شهري را يكي از فقدان‌هاي حوزه مديريت شهري معرفي كرد و گفت: در حوزه شهري هيچ شبكه‌سازي‌اي صورت نگرفته است اما تلاش كرده‌ايم تا با راه‌اندازي بانك اطلاعات پژوهش‌هاي شهري و همچنين راه‌اندازي سايت پژوهش‌يار، شبكه‌سازي را درحوزه مديريت شهري آغاز كنيم. در واقع به‌دليل محدود بودن منابع و به‌منظور استفاده از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌ها بايد به شبكه‌سازي بپردازيم. نگاهداري استقرار نظام علم و فناوري در حوزه مطالعات شهري را يكي ديگر از اقدامات انجام شده توسط اين مركز دانست و ادامه داد: راه‌اندازي كارگروه‌هاي تخصصي، راه‌اندازي پارك فناوري و نوآوري ازجمله اقداماتي بوده است كه در زمينه استقرار نظام علم و فناوري در حوزه مديريت شهري انجام شده است. وي با اشاره به اينكه تشكيل كارگروه مشترك با شوراي شهر يكي ديگر از اقدامات اين سازمان است، گفت: در اين كارگروه لوايحي كه در شوراي شهر تصميم‌گيري مي‌شود مورد بررسي و تحقيق قرار مي‌گيرد. نگاهداري خاطرنشان كرد: ما بايد در شهر آينده‌پژوه باشيم.

  • تقدير از طرح كاهش در جشنواره بين‌المللي برترين‌هاي پژوهش

طرح «كاهش» در هشتمين جشنواره بين‌المللي برترين‌هاي پژوهش و نوآوري و دومين كنفرانس جايزه جهاني تهران شايسته تقدير شناخته شد.

طرح كاهش(كاهش آلودگي هواي شهر)، يك طرح زيست‌محيطي ترافيكي است كه پس از مطالعات گسترده و بررسي تجربه‌هاي جهاني و تطبيق آن با شرايط اجتماعي و فرهنگي ايران براي كنترل و كاهش آلايندگي ناشي از وسايل نقليه فرسوده در تهران آماده‌سازي‌ شده و ديگر شهرهاي كشور نيز براي اجراي آن اعلام آمادگي كرده‌اند.

اين طرح در هشتمين جشنواره برترين‌هاي پژوهش و نوآوري و نيز دومين كنفرانس مديريت شهري (جايزه جهاني تهران) مورد تقدير قرار گرفت. شوراي‌عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور پيش از اين اجراي طرح كاهش را در تهران تصويب كرده است و اجراي اين طرح پس از ابلاغ وزير كشور در تهران آغاز خواهد شد. افزون بر تهران مديريت شهري در شهرهايي مثل اصفهان نيز اقداماتي را براي اجراي اين طرح به‌منظور كاهش آلودگي ناشي از تردد وسايل نقليه فرسوده و آلاينده آغاز كرده است. طرح كاهش به‌عنوان يك تجربه موفق جهاني در كاهش آلودگي هوا در بسياري از شهرهاي جهان در حال اجراست.

  • تشعشع الکترومغناطیسی در شهر تهران در وضعیت سالم است

فعاليت پژوهشي رئيس كميته ايمني و مديريت بحران شوراي شهر تهران كه با همكاري وزارتخانه‌هاي بهداشت و ارتباطات در مورد پايش تشعشعات وامواج الكترومغناطيسي در تهران انجام شده در هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری (جایزه جهانی تهران) رتبه برتر را به خود اختصاص داد. معصومه آباد، رئيس كميته ايمني و مديريت بحران شوراي شهر تهران در اين باره گفت: نتیجه یک مطالعه بین بخشی در حوزه محیط زیست و سلامت شهر در زمینه روشن شدن وضعیت امواج الکترومغناطیسی مشخص کرد که تهران در شرایط سالم قرار دارد. به گفته آباد اين مطالعه بين بخشي براي نخستين بار در حوزه محيط زيست و سلامت انجام شده است. وی با اشاره به اندازه‌گیری امواج الکترومغناطیسی، تصریح کرد: اندازه گیری این امواج فارغ از اینکه منشا آن از چه منبعی ساطع می شود توسط دستگاه تاردا که یک دستگاه مورد تایید سازمان انرژی اتمی است در ۴۶۰ نقطه جغرافیایی شهر تهران اندازه‌گیری شد. رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر اضافه کرد: نتیجه‌ای که بعد از 4 سال مطالعه که به کرات انجام شد این بود که اندازه‌گیری های به دست آمده با استانداردهای پذیرفته شده توسط سازمان حفاظت از تشعشع(ICIKP) فاصله زیادی وجود داشت. آباد ادامه داد: این موضوع بدان معنی است که شهر تهران از نظر میزان تشعشع امواج الکترومغناطیسی در شرایط سالم قرار دارد.

کد خبر 318274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha