مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

عباس ثابتی راد: استقرار لایحه مدیریت واحد شهری پس از گذشت ۱۵سال همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

لايحه مديريت واحد شهري همچنان در كميسيون كلانشهرهاي دولت دردست تدوين است. پيش‌بيني‌ها نشان مي‌داد كه اين لايحه پس از نيمه اول سال‌جاري به هيأت وزيران براي بررسي و تصويب ارائه شود، اما همچنان سرنوشت اين لايحه در ابهام قرار دارد.

رئيس شوراي‌عالي استان‌هاي كشور با اشاره به اينكه كار روي اين لايحه در كميسيون‌هاي دولت همچنان ادامه دارد از ارائه پيشنهاد شوراي‌عالي استان‌ها به دولت خبر داد و گفت: شوراي‌عالي استان‌ها به دولت پيشنهاد داده است تا اين لايحه را در اختيار شورا قرار دهد تا شورا اين لايحه را به‌صورت طرح در اختيار مجلس بگذارد تا هر چه زودتر تكليف آن مشخص شود.

حلقه مفقوده رفع بوروكراسي كشور، هم‌اكنون در دستان اين لايحه‌است. اين لايحه پايان موازي كاري، كاهش هزينه‌ها، صرفه‌جويي در منابع و همچنين تسريع امور مردم در شهرها را در دست دارد. در واقع با استقرار مديريت واحد شهري در كشور، شهرداري‌ها به مانند تمامي شهرهاي جهان، اجراي فعاليت‌هاي مختلف را در دست خواهند داشت و تنها مسائل نظارتي و سياستگذاري در دست وزارتخانه‌ها باقي خواهد ماند.

غلامرضا بصيري پور با اشاره به اينكه لايحه مديريت واحد شهري باعث كاهش اختيارات و وظايف وزارتخانه‌ها مي‌شود از اين‌رو ممكن است با مقاومت بدنه وزارتخانه‌ها روبه‌رو شود، گفت: تلقي بر اين است كه برخي از وظايف وزارتخانه‌ها در امور شهري كاهش پيدا مي‌كند بنابراين ممكن است اين لايحه در مراحل تصويب با موانعي از سوي هيأت وزيران روبه‌رو شود بنابراين شوراي‌عالي استان‌ها به دولت پيشنهاد داده است تا اين لايحه در قالب طرح درآمده و از سوي شوراي‌عالي استان‌ها به مجلس ارائه شود تا هر چه زودتر استقرار مديريت واحد‌شهري به قانون تبديل شود.

رئيس شوراي‌عالي استان‌ها مهم‌ترين دليل ارائه اين پيشنهاد را صرف زمان زيادي براي تدوين اين لايحه دانست و افزود: شوراهاي كشور عمري 16ساله دارد. برخي از اعضاي شوراهاي اسلامي در 4 دوره حضور داشتند و تجارب ارزشمندي در كارنامه شوراي شهر شكل گرفته‌است. شوراي شهرها به شهرها به‌صورت جامع نگاه مي‌كنند و بخشي نگري نمي‌كنند. مي‌توان گفت كه شورا‌هاي اسلامي‌شهرها به مديريت واحد شهري اعتقاد راسخ دارند. وي توانمندي شوراهاي اسلامي را فراتر از شوراي شهردار دانست و تصريح كرد: اگر مديريت واحد شهري محقق نشود، در واقع يك نوع اتلاف وقت و انرژي و نيروي انساني صورت مي‌گيرد. حتي عدم‌تحقق مديريت واحد شهري ناسپاسي در برابر رأي مردم است. مردم معتقدند كه به شوراي شهر رأي داده‌اند نه به شوراي شهرداري. شايد اگر ما صريح اعلام كنيم كه ما شوراي شهرداري هستيم نه شوراي شهر مردم اينقدر رأي ندهند. بايد شوراي شهر شكل گيرد؛ اين به‌معناي استقرار مديريت واحد شهري است. ما نبايد در حق مردم اجحاف كنيم.

به گفته وي، مديريت واحد شهري مي‌تواند بسيار راهگشا باشد چرا كه تجربه موفق شهري را در پي داشته است. از طرفي اگر شوراي نگهبان و اركان حكومت بخواهند قانون اساسي به اجرا درآيد به‌ويژه اصل 7قانون، مديريت يكپارچه مي‌تواند مؤثر باشد كه تجربه موفق شهري را در پي دارد.

بصيري‌پور تصريح كرد: اعتقاد داريم دولت مي‌تواند كمك زيادي به شوراهاي كشور كند و از اين‌رو پيشنهاد مي‌كنيم اين لايحه را به شوراي‌عالي استان‌ها داده تا مديريت واحد شهري در قالب طرح به مجلس ارائه شود. از طرفي اگر مجلس مي‌خواهد به شوراها اهميت دهد مديريت واحد شهري را به تصويب برساند تا نظام مقدس جمهوري اسلامي با قدرت و توان بيشتر به خدمت رساني به مردم ادامه دهد.

  • مجلس آماده است

هفته گذشته بحث مديريت واحد شهري دركميسيون حقوقي و قضايي مجلس مورد توجه قرار گرفت. بسياري از نمايندگان مجلس با اشاره به اينكه مديريت واحد شهري مي‌تواند توان اجرايي را در شهرهاي كشور افزايش دهد، از اقدام بزرگ در نظام مديريتي كشور ياد كردند. رئيس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس در گفت‌وگو با همشهري از حمايت اعضاي كميسيون حقوقي و قضايي مجلس از استقرار مديريت واحد شهري خبر داد. اللهيار ملكشاهي گفت: بسياري از شهرداري‌ها در كشورهاي مختلف مسئوليت‌ها و اختيارات گسترده‌تري دارند بنابراين استقرار مديريت واحد شهري مي‌تواند توان اجرايي در شهرهاي كشور را افزايش دهد و بسياري از نمايندگان مجلس و اعضاي كميسيون نيز با افزايش اختيارات و واگذاري امور به شوراها آنگونه كه قانون اساسي پيش‌بيني كرده‌است موافقند.

نماينده مردم كوهدشت در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تبديل لايحه مديريت واحد شهري به طرح گفت: اين طرح يا لايحه مديريت واحد شهري اگر به‌صورت لايحه به مجلس بيايد، تصميم‌گيري در مورد آن بسيار راحت‌تر است چرا كه بار مالي متناسبي به دوش دولت مي‌اندازد. اما اگر طرح باشد بار مالي داشته كه بايد ديدگاه دولت نيز در آن مورد توجه قرار گيرد. به گفته ملكشاهي اگر لايحه مديريت شهري به‌صورت طرح هم بيايد طبيعتا بررسي مي‌شود اما تاكنون چنين طرح و لايحه‌اي به مجلس واصل نشده است و نمي‌توان در مورد مثبت و منفي بودن آن نظر داد. ملكشاهي با اشاره به اينكه اگر شوراي‌عالي استان‌ها اين طرح را به مجلس فعلي برساند، اين طرح پس از ورود به مجلس ابتدا در كميسيون تخصصي شوراها و امور داخلي مطرح مي‌شود و پس از تصويب به صحن مي‌آيد، گفت: اگر بخواهد در اين مجلس اين طرح بررسي شود بايد به آن فوريت داده شود يا از اصل 85استفاده كرد تا زودتر در صحن مجلس به رأي گذاشته شود. هم‌اكنون طرح يا لايحه مديريت واحد شهري در دست دولت است. شوراي‌عالي استان‌ها اعلام كرده كه حاضر است هر چه زودتر اين طرح را به مجلس بفرستد. شايد با اين اتفاق تأكيد بر يكي از مفادي كه در 3 برنامه توسعه كشور بر آن تأكيد شده است به اجرا درآيد و پس از گذشت 15سال تكليف مديريت شهرها و ساماندهي امور مردم به سرانجام برسد.

کد خبر 315582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha