مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: کمتر مسئول کشور است که با قانون مدیریت یکپارچه شهری موافق نباشد. همه از آن دفاع می‌کنند و آن‌را موجب کاهش وظایف دولت دانسته و باعث افزایش کارآمدی در اداره امور کشور می‌دانند.

تهران

اما با گذشت قريب به 15سال هم‌اكنون با تلاش مديريت شهري تهران و حمايت دولت يازدهم نخستين لايحه مديريت يكپارچه شهري در كميسيون كلانشهرهاي كشور در حال مطالعه است. براساس اين لايحه قرار است ادامه اجراي امور خدماتي چون آب، برق، گاز، تلفن، راهنمايي و رانندگي، آموزش و پرورش، بحران و... در اختيار مديريت شهري قرار گيرد و نهادهاي متصدي اين امور، به‌عنوان ناظر فعاليت كنند.

بدون اغراق مي‌توان گفت كه استقرار مديريت يكپارچه شهري به معني تحول در نظام مديريت محلي كشور است. شكل‌گيري حكومت‌هاي محلي تحت نظر حكومت مركزي نخستين دستاورد اين لايحه خواهد بود. مدير دبيرخانه نشست شهرداران كلانشهرهاي كشور در روزهايي كه لايحه مديريت يكپارچه شهري آخرين مراحل تدوين را پشت‌سر مي‌گذارد، از 4پيشنهاد دبيرخانه كلانشهرهاي كشور در تدوين نهايي لايحه مديريت يكپارچه شهري خبر مي‌دهد.

محمد صارمي‌زاده با اشاره به اينكه از نخستين جلساتي كه به‌منظور تدوين اين لايحه در كميسيون‌هاي زيربنايي دولت حضور داشته گفت: خوشبختانه همكاري خوبي با اعضاي كميسيون زيربنايي دولت داريم، اما اين انتظار هم وجود دارد كه به‌منظور بهتر شدن روند اجرايي اين لايحه 4پيشنهاد دبيرخانه كلانشهرها نيز مورد توجه قرار گيرد.

وي با اشاره به تجارب جهاني در حوزه حكومت‌هاي محلي اظهار داشت: در تمام دنيا يك نهاد غيردولتي با عنوان «اتحاديه شهرداري‌ها» وجود دارد كه وظيفه هماهنگي و برنامه‌ريزي در فعاليت‌ شهرها را به‌عهده دارد. اين اتحاديه شهرداري‌هاست كه باعث شكل‌گيري اجتماعات بزرگ جهاني و به اشتراك گذاشتن تجارب حكومت‌هاي محلي است. اما با گذشت بيش از 3دهه از پيروزي انقلاب اسلامي هنوز چنين اتحاديه‌اي در كشور شكل نگرفته است و به‌نظر مي‌رسد جاي خالي شكل‌گيري اين اتحاديه در لايحه مديريت يكپارچه شهري همچنان وجود دارد.

صارمي‌زاده با اعلام اينكه شكل‌گيري اتحاديه شهرداري‌ها در جهان يك الگوي مناسب و موفق در حكومت‌هاي محلي بوده است اظهار داشت: معمولا مجامع جهاني نهادهاي دولتي را براي فعاليت‌هاي مشاركت جويانه به رسميت نمي‌شناسند، از اين‌رو شكل‌گيري اتحاديه شهرداري‌ها مي‌تواند گامي مهم در ايجاد فضاي مشاركتي و اشتراك تجارب جهاني با نهادهاي مديريت شهري كشور باشد.

مدير دبيرخانه كلانشهرهاي كشور در ادامه اظهار داشت: يكي ديگر از پيشنهادهاي دبيرخانه كلانشهرهاي كشور، اين است كه كميسيون كلانشهرهاي كشور در تدوين لايحه مديريت يكپارچه شهري، بهتر است درتدوين قوانين جديد، قوانين قبلي كه در ارتباط با مديريت شهري هستند را بازنگري كند. به گفته وي هم‌اكنون قوانين خوب بسياري در حوزه مديريت شهري وجود دارد كه با به روز كردن آن مي‌توان فرآيند اجراي بسياري از كارها در مديريت‌هاي شهري كشور را تسهيل كرد.

آنگونه كه وي گفته است با تدوين قوانين جديد احتمال تناقض در بسياري از امور در اين لايحه ممكن است شكل گيرد كه با به روز كردن و بازنگري قوانين موجود اين مشكل در آينده پيش نخواهد آمد. بهترين كار اين است كه قوانين مرتبط را جمع كنيم و آنها را بازنگري كنيم.

صارمي‌زاده در ادامه سومين پيشنهاد دبيرخانه كلانشهرهاي كشور را مطرح كرد. او از پيش‌بيني تشكيل ساختار جديد در وزارت كشور و سازمان شهرداري‌هاي كشور در اين لايحه خبر داده است و آن‌را با اصل كوچك‌سازي‌ و چابك‌سازي مغاير مي‌داند. به گفته وي در اين لايحه با شكل‌گيري ساختار جديد سهم دولت بيشتر شده است.

وي همچنين از پيش‌بيني 53 آيين‌نامه اجرايي جديد توسط شهرداري‌ها براساس اين لايحه خبر داد و افزود: يكي از مسائلي كه مورد بحث بوده، آيين‌نامه‌هاي اجرايي است كه به‌عهده شهرداري‌ها گذاشته شده است. درواقع اين آيين‌نامه‌ها به‌گونه‌اي استقلال مديريت شهري را زيرسؤال برده و به‌گونه‌اي ديگر موجب بي‌توجهي به استقلال مديريت شهري شده است. پيشنهاد ما اين است كه با اصلاح موارد فوق، لايحه مديريت يكپارچه شهري تدوين شود. صارمي همچنين گفت: البته تمامي اين موارد بارها در كميسيون كلانشهرهاي دولت و كميسيون‌هاي فرعي كه در حال مطالعه براي تدوين اين لايحه هستند مطرح شده است كه اميدواريم مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گيرد.

  • 15كلانشهر و يك دبيرخانه

دبيرخانه كلانشهرهاي كشور در حال حاضر مسائل مربوط به 15كلانشهر كشور را پيگيري مي‌كند. البته اين دبيرخانه تا چند سال پيش تنها نماينده شهرهايي بود كه جمعيتشان بالاي يك ميليون نفر بود. 8شهر تهران، مشهد، اصفهان، تبريز، كرج، شيراز، قم و اهواز كلانشهرهاي كشور را تشكيل مي‌دادند.

اما در دولت يازدهم، شوراي‌عالي شهرسازي و معماري كشور، شهرهاي با جمعيت بالاي 500هزار نفر را به‌عنوان كلانشهرها معرفي كرد. از اين‌رو شهرهاي كرمانشاه، رشت، همدان، اروميه، زاهدان و اراك نيز به جمع كلانشهرهاي كشور پيوستند. پيگيري مصوبات و برنامه‌هاي متعدد مشترك اين كلانشهرها در حال حاضر در دستور كار دبيرخانه قرار گرفته است. اين دبير خانه توانسته است خلأ نهادي هماهنگ‌كننده را پر كند.

کد خبر 307002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha